לפני פחות מחודש נקלע אביה אנטמן הלומד בישיבת חומש לאירוע פיצוץ מטען, שנגמר במזל ללא הרוגים. "היינו ברכב חמישה בחורים. אני נהגתי. יצאנו מחומש וירדנו למטה לכיוון שבי שומרון. הגענו לאחד מהעיקולים ולפנינו היו שתי משאיות שנסעו מאוד לאט. איך שאני לוקח את העיקול ימינה אני שומע פיצוץ חזק, משהו עוצמתי, ורואה מול העיניים הבזק אור", תיאר כשהוא שוב בדרך לחומש.
"מיד היו צעקות, ניסינו להבין מה קרה לכל אחד. זה אירוע שיכל להיגמר בהלוויות". בדרך ליישוב עצרנו בנקודת הפיגוע, שמאוד מזכירה את תוואי השטח מפיגוע המטען שבו נרצחה רנה שנרב בעין בובין שבבנימין. המטען שהתפוצץ על התלמידים מחומש הופעל מרחוק וככל הנראה כלל גם תצפית. באותה שיטה אירע הפיגוע הקטלני לפני יותר מארבע שנים.

3 צפייה בגלריה
פיגוע מטען בישיבת חומש
פיגוע מטען בישיבת חומש
הרכב שנפגע בפיגוע המטען בחומש
(צילום: ישיבת חומש)
פיצוץ המטען סמוך לרכב בחורי הישיבה הוא חלק קטן מאיום המטענים שהולך וצובר תאוצה באזור צפון השומרון. האירוע מצטרף לפיגוע משיכה - שבו מושכים המחבלים את הכוחות לנקודה מסוימת ושם מפעילים נגדם מטען - שהתרחש ביום שישי לפני כשבוע וחצי בחומש, שבו נפצעו שבעה לוחמי צה"ל. המחבלים עלו אז לעבר תלולית עפר שבין הכפר סילת א-דהר לשביל הביטחון של חומש, ביצעו ירי לעבר עמדת צה"ל המרוחקת כמה מאות מטרים מהם – ונמלטו. הכוחות השיבו באש וצימצמו מרחק לעבר המחבלים, כשאז הופעל מטען מרחוק.
בשני המקרים האירועים צולמו על ידי המחבלים, ותיעודם הופץ לאחר מכן. "פיגוע המשיכה שחווינו חמור מאוד. זה משהו שכל החטיבה עליו", הסביר גורם ביטחוני. האירועים מתרחשים במקביל לשינויים הגדולים שאירעו ביישוב בשנה האחרונה. האירוע הבולט ביותר התרחש בליל 29 במאי שנה שעברה. אז, באישון לילה ובעצימת עין של הגורמים המדיניים, הועתקה ישיבת חומש מהשטח שעליו הייתה באופן בלתי חוקי לקרקע סמוכה שמוגדרת כאדמות מדינה. זאת, כתגובה מקדימה לבג"ץ שהגישו תנועות השמאל וכמה פלסטינים תושבי הכפרים הסמוכים נגד המדינה בשאלה מדוע אינה מפנה את הישיבה.
3 צפייה בגלריה
עלי חמינאי
עלי חמינאי
איראן מנסה להחדיר לשטח ישראל מטעני "שוברי שוויון". חמינאי
(צילום: EPA/SUPREME LEADER OFFICE HANDOUT)
גם במיקום החדש, על צלע ההר, הליכי ההסדרה טרם הושלמו - אך המתנחלים בחומש שועטים קדימה. כיום ישנם 50 תלמידים בישיבה, שהפכה למקום עלייה לרגל לשרים, חברי כנסת, רבנים, חניכי תנועות נוער ותלמידי ישיבות. כעת, הם קוראים להגברת האבטחה במקום. "אי אפשר להתעלם מכך שיש כאן עלייה בטרור ובייחוד בפיגועי מטענים. בנס אין לנו עדיין פיגועים. צריך לתת לזה מענה מהיר", הזהיר מנכ"ל ישיבת חומש שמואל וונדי.
עולם המטענים צובר תאוצה ביהודה ושומרון, והחשש הגדול ביותר הוא לפגוש בזירת פיגוע מטען איכותי שחלילה יוחדר לישראל ויתגלגל למחבלים באזור. ישנם עשרות ניסיונות של איראן ושלוחיה להחדיר לתוך שטח ישראל מטעני "שוברי שוויון" כאלו, שעלולים לגרום נזק משמעותי ויכולים לדרדר את האזור להסלמה כוללת. העובדה שעד כה לא ידוע על מטענים כאלה, לא אומרת שהניסיונות לא נמשכים.
3 צפייה בגלריה
תיעוד ערבי מפיגוע הירי בחברון
תיעוד ערבי מפיגוע הירי בחברון
המחבל שירה אתמול לעבר יישוב יהודי מתוך בית עלמין פלסטיני בחברון
"חומש היא אתגר ביטחוני מאוד מורכב", הסביר גורם ביטחוני בכיר, והוסיף: "יש הבדל למשל בין אביתר, שנמצא בנקודה מאוד אסטרטגית, לחומש - שבעומק השטח ליד ערים וכפרים פלסטיניים. זו נקודה שעד לפני כמה זמן לא היה בה הרבה מבחינת אבטחה, והיום יש שם פלוגה".
בנוגע לאיום המטענים הודה אותו גורם כי "אין ספק שאנחנו מזהים עלייה בהתעסקות של ארגוני הטרור בעולם המטענים. הם מכינים אותם די בקלות וגם משתפרים בבניית מנגנוני ההפעלה, לעיתים מרחוק באופן סלולרי או בדרכים אחרות. מלבד זאת, אנחנו נפגשים עם פיגועי משיכה". בנוסף, מסבירים במערכת הביטחון כי באזור חומש ישנם לא מעט חיכוכים בין היהודים לפלסטינים בכפרים בסביבה, שמגבירים את רף המתיחות.
ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, מסר כי הממשלה והפיקוד הבכיר בצה"ל צריכים "לצאת מהקונספציה ולהפוך את השולחן בצפון השומרון". לדבריו, "הרשות הפלסטינית והחמאס רוצים להפוך את אזור צפון השומרון לדרום לבנון. הממשלה כולה ובראשה ראש הממשלה, שר הביטחון, הפיקוד הבכיר בצה"ל, הרמטכ"ל ואלוף פיקוד מרכז חייבים להפוך את השולחן שוב באזור צפון השומרון. אם לא תהיה פעולה נחושה המצב עלול להתהפך ולא רק בצפון השומרון, אלא מכאן לצאת לכל אזור המרכז, השפלה והשרון - כפי שהיה כבר מספר פעמים בעבר".
הוא הוסיף: "אם בצפון השומרון המצב יהיה דומה לרצועת עזה, הדבר יביא לגל טרור רצחני בכל הארץ. ברור לכולם שהמבחן של הממשלה והפיקוד הבכיר בצבא יהיה האם הופקו הלקחים מטבח 7 באוקטובר, או שאנחנו עדיין שבויים בקונספציות 6 באוקטובר".
בתוך כך, בצל הרמדאן, נמשך החשש מהתגברות כוללת בניסיונות הפיגועים. אתמול פתח מחבל באש לעבר היישוב היהודי בחברון - ונוטרל על ידי כוחות הביטחון. בתיעוד מהאירוע, שנגמר ללא נפגעים, נראה המחבל אוחז בקלצ'ניקוב ויורה לעבר היישוב היהודי מבין הקברים של בית עלמין פלסטיני סמוך, תוך כדי שהוא נורה ונפצע בעצמו. המחבל, שייח' מחמוד נופל, הוא אימאם של מסגד אל-קאסם בחברון ופעיל חמאס.