פתחו באש לעבד עמדה צבאית, השליכו מטען אחרי המרדף - וברחו: שבעה לוחמים נפצעו אחר הצהריים (יום ו') בפיגוע השלכת מטען בשומרון, ליד חומש. שלושה מהם פונו במסוק לבית החולים בילינסון בפתח תקווה, ומצבם מוגדר בינוני. מצבם של הארבעה האחרים קל. צה"ל התיר לפרסם שמדובר בלוחמים רק כמה שעות לאחר הפיגוע, אחרי שמשפחותיהם עודכנו על כך.
הפיגוע בוצע לפי החשד במתווה מתוכנן מראש, שנועד "למשוך" כוח צבאי למה שנראה כמו מלכודת שנטמנה לו בכפר פלסטיני. לפי החשד, שני מחבלים פתחו באש לעבר מחסום ליד חומש שבו פעל הכוח - וכאשר הלוחמים רדפו אחריהם לכפר הסמוך סילת א-דהר - שם הופעל המטען שפגע בהם. המחבלים הצליחו להימלט אחרי הפיגוע, וכוחות צה"ל פתחו במצוד וסריקות. צפו בתיעוד שהופץ מסילת א-דהר, ובו נראה עשן מיתמר בעקבות פיצוץ המטען:

2 צפייה בגלריה
פיצוץ המטען בסילת סמוך לחומש
פיצוץ המטען בסילת סמוך לחומש
פיצוץ המטען בסילת סמוך לחומש
הפיגוע היום, שנראה כאמור כמו "פיגוע משיכה" מתוכנן, התרחש בדרך המובילה משבי שומרון לחומש - ובה מספר חסימות ועמדות של צה"ל. הדרך עוברת במספר כפרים פלסטיניים, בהם גם סילת א-דהר. במהלך השבועות האחרונים היו אירועי מטען על הציר המוביל לחומש - בחלק אחר ולא בזה שבו אירע הפיגוע הנוכחי - ובוצע גם ירי מהכפר הפלסטיני הסמוך.
גורם ביטחוני אמר אחר הצהריים: "כרגע אנחנו בסריקות אחר המחבלים, עד שנגיע אליהם". הוא ציין כי בשבוע האחרון - בשיתוף פעולה בין פיקוד המרכז, שב"כ והמשטרה - נעצרו כבר כ-100 מחבלים וחוסלו כמה אחרים, בהם כאלו שתכננו לבצע פיגועים. "אנחנו פועלים מסביב לשעון ביחד עם כלל גופי הביטחון כדי להגיע לאותם מחבלים, לעצור או לחסל אותם כשהם עוד בתוך הערים והכפרים", אמר.
הפיגוע מגיע בצל הכוננות הביטחונית הגבוהה לפני תחילת הרמדאן ביום ראשון הקרוב - החודש הקדוש למוסלמים שבשנים האחרונות מהווה תקופה נפיצה במיוחד, ובימי המלחמה הנוכחית עוד יותר. במערכת הביטחון מזהירים כעת מאפשרות של הסלמה ביהודה ושומרון, בפרט בצל ניסיונותיו של חמאס להבעיר את השטח.
2 צפייה בגלריה
כיפת הסלע
כיפת הסלע
החשש: מהומות ברמדאן בצל המתיחות סביב הר הבית
(צילום: REUTERS/Ammar Awad)
מוקד המתיחות הוא בעיר העתיקה בירושלים, ומוקדם יותר השבוע החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל את המלצת מערכת הביטחון - בניגוד לעמדת השר איתמר בן גביר - ולא להטיל הגבלות משמעותיות על ערביי ישראל בתפילות הרמדאן בהר הבית. עם זאת, תוטל מגבלה על כלל המתפללים בהר - וככל שיהיה שקט יותר, כך המספר יגדל.
המתיחות ביו"ש גברה משמעותית בעקבות המלחמה - ובמקביל לקרבות בעזה וללחימה בצפון מערכת הביטחון מנהלת מבצע משמעותי של סיכול טרור לאורך חמשת החודשים האחרונים. מתחילת המלחמה נעצרו ביו"ש כ-3,500 מבוקשים, מהם 1,500 משויכים לחמאס. הגורם הביטחוני שדיבר היום ציין כי מתחילת המלחמה חוסלו באזור כ-400 מחבלים - 100 מהם מתחילת 2024.
הפיגוע היום מגיע גם שעות אחרי שצה"ל חיסל באותו אזור בצפון השומרון את המחבל מוחמד שלבי, פעיל בג'יהאד האיסלאמי. בצה"ל מסרו הבוקר כי במהלך הלילה לוחמי דובדבן ומג"ב, בהכוונת שב"כ, חיסלו את שלבי - שהיה מעורב בקידום פעילות טרור, כולל פיגועי ירי, מטעני נפץ והעברות כספי טרור. בביתו אותר M-16, מחסניות וציוד צבאי.
פורסם לראשונה: 16:21, 08.03.24