4 צפייה בגלריה
צבי סוכות מבקר את הפצוע מבנימין
צבי סוכות מבקר את הפצוע מבנימין
חברי הכנסת סוכות וגוטליב בביקור בבית החולים שערי צדק
(צילום: באדיבות אתר ערוץ 7, מתוך טוויטר)
מה עומד מאחורי החלטת קצין המשטרה ממחוז ש"י שממונה על חקירת מותו של קוסאי מעטאן (19) לאפשר לשני חברי כנסת לבקר בבית החולים שערי צדק בירושלים את הישראלי שחשוד ברצח הצעיר הפלסטיני? במשטרה סירבו אמש (ראשון) לנמק את ההחלטה, מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי הופתע מאישור הביקור, וחוקר בכיר לשעבר נדהם: "מפגש חריג כזה מגובה בהסבר מפורט, ובדרך כלל קשור לטובת החקירה".
יחיאל אינדור, תושב עפרה שפתח באש במהלך העימות בין מתנחלים לפלסטינים בכפר בורקה ליד רמאללה, נפצע קשה לאחר שלפי החשד רצח את הצעיר הפלסטיני. מאז הוא מאושפז בבית החולים בבירה, ועדיין לא נגבתה ממנו עדות. עימו נעצר גם אלישע ירד, הדובר לשעבר של ח"כ לימור סון הר-מלך (עוצמה יהודית), בחשד למעורבות ברצח ושיבוש הליכי חקירה. שני החשודים טוענים להגנה עצמית, מעצרם הוארך אתמול בלילה בחמישה ימים.

אתמול התאפשר לחברי הכנסת טלי גוטליב (הליכוד) וצבי סוכות (הציונות הדתית) להיכנס לחדר שבו מאושפז אינדור ולדרוש בשלומו. בתגובה לאישור הביקור אמרו במשטרה כי "הקצין שאמון על החקירה יכול לאפשר ביקור אצל העצור, בלי קשר לשאלה אם מדובר בחבר כנסת או לא, ובתנאי שזה בפיקוח - כך שנבדק שאין חשש לשיבוש".
החוק בנושא מאוד ברור: עציר פלילי שהוגש נגדו כתב אישום זכאי לביקור אחד בכל שבוע. עציר פלילי שטרם הוגש נגדו כתב אישום (כמו במקרה של אינדור) אינו זכאי לביקורים אלא אם אישר זאת הממונה על החקירה. אז איפה היה מעורב הקצין הממונה על החקירה? ח"כ סוכות סיפר בין היתר כי הוא לא דיבר עם אחד לפני הביקור בבית החולים. לדבריו, הוא הגיע למחלקה שבה מאושפז החשוד ברצח וביקש להיכנס. במשטרה אמרו מנגד כי ח"כ סוכות נכנס "לאחר שביקש וקיבל אישור מהקצין האחראי, ולווה על-ידי שני שוטרים".
4 צפייה בגלריה
ישראלי נפצע בהתפרעות המונית בבנימין
ישראלי נפצע בהתפרעות המונית בבנימין
יחיאל אינדור לפני אשפוזו
בתום הביקור כתב ח"כ סוכות בטוויטר: "הבחור עבר ניתוח ראש ועדיין מתאושש מהטראומה שחווה. ככה נראה אדם שראה את המוות מול העיניים". סוכות הוסיף כי הוא "קורא למשטרה לחקור בהקדם גם את הערבים שתקפו את היהודים בשטח ולהביא לחקר האמת בהקדם האפשרי".
גם ח"כ גוטליב, עורכת דין במקצועה, התייחסה לביקורה בשערי צדק, ובסרטון שהעלתה בעמוד הפייסבוק שלה אמרה: "נסעתי כדי לראות במו עיניי ולחזות בתופעה ההזויה הזו, שבה מתיישב ביהודה ושומרון שכל חטאו היה שלקח את הצאן בשטחי מרעה, נמצא בטיפול נמרץ עם גולגולת מרוצצת ואחרי ניתוח מוח. ראיתי במו עיניי אדם חלוש, פצוע מאוד קשה".
4 צפייה בגלריה
אלישע ירד החשוד באירוע הירי בבורקה
אלישע ירד החשוד באירוע הירי בבורקה
אלישע ירד
(צילום: לירן תמרי)
אישור לפגישת עצור בעודו שוכב פצוע בבית חולים הוא חריג במיוחד. מפכ"ל המשטרה לשעבר רב-ניצב בדימוס משה קראדי אמר כי לעיתים המשטרה עושה זאת במסגרת תרגיל חקירה. לדבריו, "במקרה כזה המשטרה מגלה 'חמלה' ו'נדיבות' לביקור הפצוע ומשתילה מיקרופון להקלטת השיחה. כאן מדובר בחברי כנסת ולא נראה לי שהביקור היה במסגרת תרגיל חקירה. זה מעשה חמור ביותר של המשטרה לאשר לשני חברי כנסת לבקר פצוע שעצור במעמד של פרשיית רצח שנחקרת ושהעצור שמאושפז עדיין לא נחקר".
חוקר בכיר לשעבר במשטרה, שניהל עשרות פרשות רצח וחשף ארגוני פשיעה, הביע כאמור תדהמה מההחלטה לאפשר מפגש בין אזרחים לפצוע במעמד של עצור. "אין כזה דבר שפצוע מקבל ביקור, לא של משפחה ולא של חברי כנסת", אמר החוקר הוותיק. "אף אחד לא מדבר עם פצוע ששוכב בבית חולים במעמד עצור".
הוא הוסיף: "לאורך כל שנותיי במשטרה אני לא זוכר שנתתי למישהו לפגוש עצור אלא אם כן זה היה חלק מתרגיל חקירה, אפילו מפגש בין אמא לחשוד לא ניתן סתם. בל נשכח שעוד לא גבו אפילו גרסה מהפצוע העצור הזה, לא במעמד של חשוד או אפילו של קורבן. כל מפגש חריג ביותר מגובה בהסבר מפורט למה הוא התאפשר, ובדרך כלל הוא תמיד קשור לטובת החקירה".
במשטרה מנסים לצייר הליך שגרתי של מתן אישור לשני חברי כנסת לבקר את הפצוע שחשוד ברצח. "כמי שמלווה חקירות משטרה עשרות שנים, המשטרה לא מאפשרת אפילו חיבוק בין ילד לאביו שעצור כחשוד במעשה פלילי כשהם נפגשים באולם בית המשפט", אמר הקצין הבכיר בדימוס. "אפילו דואגים לקטוע כל ניסיון לשיחה שגרתית בין בני המשפחה לחשוד שיושב על ספסל העצורים". במשטרה מסרבים כאמור לנמק מדוע הקצין נעתר לבקשת שני חברי הכנסת להיפגש בבית החולים עם החשוד ברצח.
4 צפייה בגלריה
 איתמר בן גביר
 איתמר בן גביר
השר בן גביר
(צילום: שאול גולן)
המשרד לביטחון לאומי, שבראשו עומד כיום השר איתמר בן גביר, מאשר ביקורים חריגים של חברי כנסת אצל אסירים או עצורים. אחרי הרשעתו של ח"כ לשעבר באסל גטאס מהרשימה המשותפת בהברחת טלפונים ניידים למחבלים במהלך ביקור בכלא קציעות, נעצרו מ-2016 הביקורים כמעט לחלוטין.
בתקופת הכנסת ה-24, גובש לבקשת יו"ר הכנסת דאז ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) והשר הקודם במשרד לביטחון הפנים עמר בר לב, נוהל שמאפשר ביקורים של חברי כנסת אצל אסירים ובמקרים חריגים גם אצל עצורים, אך בתנאים קשוחים יותר מבעבר.
לפי הנוהל, שנקבע לשנה כפיילוט, כל בקשה של חבר כנסת לקיים מפגש עם אסיר ביטחוני תחייב תיאום מראש עם לשכת השר לביטחון הפנים, שתעביר את הבקשה ללשכתו של נציבת שירות בתי הסוהר. לאחר מכן, הנציבה תבקש חוות דעת מכל הגורמים הביטחוניים הרלוונטיים כדי לברר אם קיים סיכון ביטחוני כלשהו בביקור. כך מצד אחד לאפשר את החופש של חברי כנסת מכל סיעות הבית, ומצד אחר לשמור על האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל.
ואולם, מאז כניסת השר החדש למשרד, פחות משנה מאז יצא לדרך הפיילוט, הנוהל בוטל ונקבעו תנאים לביקורים מהסוג הזה בהתאם לדרישותיו בן גביר. בחודשים האחרונים עלו טענות מצד חברי כנסת, ערבים בעיקר, שטענו כי הנוהל החדש מפלה ועושה איפה ואיפה בין חברי כנסת יהודים, ללא יהודים.


אחרי הביקור של חברי הכנסת סוכות וגוטליב אצל החשוד ברצח, פנה ח"כ אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל) ליועצת המשפטית של הכנסת עו"ד שגית אפיק. בחשבון הטוויטר שלו כתב ח"כ טיבי: "עד כה חברי כנסת לא הורשו לבקר עצורים בכלא, לרבות אלה שחשודים ברצח (לא הרג אלא רצח). סוכות וגוטליב הורשו לבקר את החשוד ברצח. תיאום עדויות? העלמת ראיות? מי אישר? חנמאל המשתין? פיתמר? פניתי ליוע"משית הכנסת. נפנה גם ליועמ"שית הממשלה".
ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד) אמרה: "ח"כים לא יכולים לבקר עצורי משטרה. זה שסוכות וגוטליב ביקרו, שני ח"כים צעירים בכנסת, זה אומר שהם לא מכירים את הכללים. זה גם לא אומר שהמשטרה פוליטית אלא שהחלטת הקצין בשטח הייתה לא נכונה. באסירי שב"ס מותר ליושבי ראש סיעות. סון הר-מלך ביקרה לפחות 14 פעמים אצל ביטחוניים יהודים. טיבי פעם אחת, לפחות כרגע".
על רקע הפניות בנושא, ביקשה עו"ד היועצת המשפטית של הכנסת עו"ד אפיק מהמשרד לביטחון לאומי ומהשר בן גביר מענה לטענות, מתוך רצון לשוויון בביקורים של ח"כים וללא אפליה לאף אחת מסיעות הבית. אפיק מנהלת שיח עם המשרד לביטחון לאומי זה כמה חודשים בעקבות תלונות של חברי כנסת, ערבים בעיקר, כשעמדתה היא שביקורי ח"כים צריכים להינתן באופן אחיד ולא בררני.
אפיק פנתה כמה פעמים ליועצת המשפטית של המשרד לביטחון לאומי וגם לשר הממונה, וגם אתמול העבירה פנייה בנושא בנוגע לחובה להקצאת ביקורים באופן שוויוני לכל חברי הכנסת. עו"ד אפיק כבר קיבלה בפעמים הקודמות תשובה שלפיה "הנושא ייבדק", אולם נכון להיום לא ברור אם קיים נוהל מסודר בנושא.

התחקיר הצבאי, והצל"ש שבן גביר מבקש

לפי התחקיר שערכו בצה"ל, אינדור הגיע מהמאחז הבלתי-חוקי עוז ציון לאדמות הסמוכות לכפר בורקה בסביבות 19:00 בשישי, ואז החלו העימותים שהתגברו בשטח הפתוח והמבודד בין הכפר למאחז. כוח ראשון של צה"ל ומשטרה הגיע לנקודה בשעה 21:20, אחרי שלא קיבלו דיווח מהמתנחלים על התקרית במשך כשעתיים. לפי המפה הצה"לית, התקרית בשישי התרחשה כ-240 מטרים מקו הבתים הראשון של הכפר, מרחק של קילומטר וחצי בקו אווירי מבתי המאחז. המשמעות, לפי גורמים בצה"ל: אינדור שהה עם מרעו על אדמה פלסטינית פרטית.
אינדור לא זכה לגיבוי רק מחברי כנסת - אלא גם מהשר לביטחון לאומי בן גביר, שטען אתמול כי יש להעניק לו צל"ש. "המדיניות שלי ברורה. מי שמגן על עצמו מזריקת אבנים צריך לקבל צל"ש", כתב. במכתב ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, למפכ"ל יעקב שבתאי ולראש השב"כ רונן בר, טענו פורום המפכ"לים והניצבים לשעבר כי דברי בן גביר מעוררים "חשש לזיהום חקירה".
בן גביר גם פנה אתמול למפקד מחוז ש"י במשטרה, ניצב עוזי לוי, וקרא לו "לקדם את החקירה במהירות ולבצע חקירה מקיפה גם של כל הפורעים הערבים שזרקו אבנים וניסו לרצוח יהודים". לטענת הפורום, הפנייה למפקד מחוז ש"י, שגם ממוען למכתב, היא בגדר "ניסיון להתערב בחקירה פלילית שלא בסמכותו, להטות את כיוונה ולהשפיע על החוקרים הסרים למרותו עוד טרם נגבו כל העדויות. אנחנו רואים בהתנהגות זו שיא חדש של השר הממונה שהינו דרג פוליטי, בניסיון לזהם את החקירה".
פורסם לראשונה: 22:06, 06.08.23