6 צפייה בגלריה
צבי סוכות מבקר את הפצוע מבנימין
צבי סוכות מבקר את הפצוע מבנימין
"ככה נראה אדם שראה את המוות מול העיניים". צבי סוכות מבקר את אינדור, היום
(מתוך טוויטר)
חברי הכנסת טלי גוטליב מהליכוד וצבי סוכות מהציונות הדתית ביקרו היום (ראשון) בבית החולים שערי צדק שבירושלים את יחיאל אינדור - שעצור בחשד שירה למוות בקוסאי מעטאן בן ה-19 במהלך העימותים סמוך לכפר בורקה ביום שישי. אינדור עצמו נפצע בתקרית וטוען שירה מתוך הגנה עצמית, ומאז מאושפז. הביקורים של הח"כים חריגים במיוחד לא רק לאור האופי החמור של החשדות נגדו, אלא גם בגלל העובדה שמדובר באדם ששוהה במעצר שאמור למנוע ממנו יצירת קשר עם אחרים, לאור החשש משיבוש החקירה.
מהמשטרה נמסר כי הח"כים קיבלו אישור לבקר את אינדור בביה"ח בעיצומה של החקירה נגדו, וכי "הקצין שאמון על החקירה יכול לאפשר ביקור אצל העצור, בלי קשר לשאלה אם מדובר בח"כ או לא, ובתנאי שזה בפיקוח - כך שנבדק שאין חשש לשיבוש".
עם זאת, המפכ"ל יעקב שבתאי לא היה מודע לכך שניתן האישור. מהשב"כ נמסר כי החקירה מתנהלת על ידי המשטרה - ולכן אישור לביקור הנחקרים ניתן אך ורק על ידי המשטרה. לדברי ח"כ סוכות עצמו, הוא לא דיבר עם אף אחד לפני הביקור - אלא פשוט הגיע למחלקה וביקש להיכנס. מהמשטרה נמסר מנגד כי הוא נכנס "לאחר שהוא ביקש וקיבל אישור מהקצין האחראי, ולווה על-ידי שני שוטרים".
6 צפייה בגלריה
טלי גוטליב ביקשה את יחיאל אינדור החשוד בהרג פלסטיני בבית החולים
טלי גוטליב ביקשה את יחיאל אינדור החשוד בהרג פלסטיני בבית החולים
גוטליב בביקור בבית החולים
(צילום: באדיבות אתר ערוץ 7)
יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי התייחסה לביקורו של סוכות, וכתבה בטוויטר: "הזרוע המדינית מגיעה לביקור אצל הזרוע הצבאית. ככה עובד הארגון. מפלגה של תומכי טרור על מלא בתוך הקואליציה של נתניהו". כבר אמש, כתבה מיכאלי בטוויטר: "הגיע הזמן לומר את זה בקול ברור וצלול: בממשלת נתניהו יש מפלגה של תומכי מחבלים. תומכי טרור. אם רוצים לגרש משפחות מחבלים – אפשר להתחיל בגירוש משפחת המתנחל המחבל".
חברת הכנסת מירב בן ארי מיש עתיד מחתה: "לא הגיוני שכשאנחנו מגיעים לבקר עצורים שנעצרו בהפגנות בתחנות המשטרה, לא מאפשרים לנו להיכנס - אבל להם כן. ועצורי המחאות ברובם נעצרים על 'ירידה לכביש', וכאן מדובר על עצור בחשד לרצח. בושה וחרפה".
ח"כ סוכות פרסם בטוויטר את ביקורו אצל אינדור, וכתב: "הבחור עבר ניתוח ראש ועדיין מתאושש מהטראומה שחווה. ככה נראה אדם שראה את המוות מול העיניים". הוא הוסיף כי הוא "קורא למשטרה לחקור בהקדם גם את הערבים שתקפו את היהודים בשטח ולהביא לחקר האמת בהקדם האפשרי".
גם ח"כ גוטליב, עורכת דין במקצועה, התייחסה לביקורה בשערי צדק, ובסרטון שהעלתה בעמוד הפייסבוק שלה אמרה "נסעתי כדי לראות במו עיניי ולחזות בתופעה ההזויה הזו, שבה מתיישב ביהודה ושומרון שכל חטאו היה שלקח את הצאן בשטחי מרעה, נמצא בטיפול נמרץ עם גולגולת מרוצצת ואחרי ניתוח מוח. ראיתי במו עיניי אדם חלוש, פצוע מאוד קשה".
6 צפייה בגלריה
 קוסאי ג'מאל מעטאן
 קוסאי ג'מאל מעטאן
ההרוג, קוסאי מעטאן
6 צפייה בגלריה
מפה מנקודת העימות, אשר התרחש כ- 250 מטר מבורקה וכק״מ מהמאחז עוז ציון
מפה מנקודת העימות, אשר התרחש כ- 250 מטר מבורקה וכק״מ מהמאחז עוז ציון
נקודת העימות בין המתנחלים לפלסטינים, כ-240 מטר מבורקה וכק"מ מעוז ציון
(צילום: דובר צה"ל)
לפי התחקיר שערכו בצה"ל, אינדור הגיע מהמאחז הבלתי-חוקי עוז ציון לאדמות הסמוכות לכפר בורקה בסביבות 19:00 בשישי, ואז החלו העימותים שהתגברו בשטח הפתוח והמבודד בין הכפר למאחז. כוח ראשון של צה"ל ומשטרה הגיע לנקודה בשעה 21:20, אחרי שלא קיבלו דיווח מהמתנחלים על התקרית במשך כשעתיים. לפי המפה הצה"לית, התקרית בשישי התרחשה כ-240 מטרים מקו הבתים הראשון של הכפר, מרחק של קילומטר וחצי בקו אווירי מבתי המאחז. המשמעות, לפי גורמים בצה"ל: אינדור שהה עם מרעו על אדמה פלסטינית פרטית.
עם זאת, לטענת גוטליב, "הודעת צה"ל הייתה שקרית. יש שופט בישראל שקבע שהוא נקלע להתנהלות בריונית, אלימה וטרוריסטית של פלסטינים". גוטליב הוסיפה: "מדובר בנפגע פעולות טרור. בכל עיר אחרת הוא היה מוצא את עצמו מקבל הכרה והפלסטינים היו מוצאים את עצמם מאחורי סורג ובריח".
6 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בשיחת גיבוי לשוטרים
איתמר בן גביר בשיחת גיבוי לשוטרים
איתמר בן גביר. "מי שמגן על עצמו מזריקת אבנים צריך לקבל צל"ש"
(צילום: שאול גולן)
אינדור לא זכה לגיבוי רק מחברי כנסת מהקואליציה - אלא גם מהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שטען הבוקר כי יש להעניק לו צל"ש. "המדיניות שלי ברורה. מי שמגן על עצמו מזריקת אבנים צריך לקבל צל"ש", כתב בן גביר. במכתב ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, למפכ"ל יעקב שבתאי ולראש השב"כ רונן בר, טענו פורום המפכל"ים והניצבים לשעבר כי דברי בן גביר מעוררים "חשש לזיהום חקירה".
בן גביר גם פנה הבוקר למפקד מחוז ש"י במשטרת ישראל, ניצב עוזי לוי, וקרא לו "לקדם את החקירה במהירות ולבצע חקירה מקיפה גם של כל הפורעים הערבים שזרקו אבנים וניסו לרצוח יהודים". לטענת הפורום, הפנייה למפקד מחוז ש"י, שגם ממוען למכתב, היא בגדר "ניסיון להתערב בחקירה פלילית שלא בסמכותו, להטות את כיוונה ולהשפיע על החוקרים הסרים למרותו עוד טרם נגבו כל העדויות. אנחנו רואים בהתנהגות זו שיא חדש של השר הממונה שהינו דרג פוליטי, בניסיון לזהם את החקירה".

6 צפייה בגלריה
אלישע ירד החשוד באירוע הירי בבורקה
אלישע ירד החשוד באירוע הירי בבורקה
"מחמם את כל הגזרה כבר זמן רב". אלישע ירד
(צילום: לירן תמרי)
לצד אינדור, נעצר גם אלישע ירד (22), הדובר לשעבר של חברת הכנסת לימור סון הר-מלך מעוצמה יהודית. השניים חשודים בגרימת מוות בכוונה או באדישות ממניע גזעני, עבירה המקבילה לרצח, ומעצרם הוארך בחמישה ימים. ירד הוא דמות מאוד מוכרת בקרב המתנחלים, ובשנים האחרונות הוא עסק בתחום התקשורת.
הוא החל לצלם, להתראיין ולפרסם הודעות בכל הקשור לפעילות של נוער הגבעות - וכך התבלט בקרב נוער הגבעות. כבר שנים הוא מתגורר במאחז רמת מגרון, וגם לקח חלק בלא מעט עימותים עם פלסטינים - בעיקר על שטח ואדמות מרעה.לפי גורם ביטחוני, ירד "מחמם את כל הגזרה" זה זמן רב ובכך מוביל לעלייה בטרור הפלסטיני ובידויי אבנים.
ח"כ סון הר-מלך אמרה הבוקר ב-ynet Live כי "ברור שהוא לא ירה ולא היה שותף לירי. כל החגיגה וכל הניסיונות לייחס את האירוע כאילו שמדובר בדובר שלי ולהדביק את זה למשהו לא קיים". לדבריה, "צריך לשים את האמת של הדברים - מדובר באירוע שבכל מקום אחר היה נחשב פיגוע לכל דבר ועניין. ידענו שזה עניין של זמן עד שיהיה אירוע של סכנת חיים".
חברת הכנסת התייחסה כבר אמש למעצרו, והשוותה בין הרג הפלסטיני לחיסול המחבל שביצע את פיגוע הירי ברחוב נחלת בנימין בתל אביב: "כאשר סייר בתל אביב מחסל מחבל הוא זוכה לתשואות מכל גורמי הביטחון, אבל כאשר יהודי מגן על חייו בבנימין מפני המון ערבי הקם להורגו הוא נעצר בעודו פצוע. מציעה למערכת הביטחון להפנות את כוחותיה לטיפול בקיני הטרור במקום לרדוף את תושבי בנימין האוחזים במסירות בארצנו".
מיכאלי התייחסה אמש בחשבון הטוויטר שלה גם להתבטאויות של ח"כ סון הר-מלך, ואמרה כי היא "תומכת מחבלים על מלא. אם ח"כ ערבי היה עושה את מה שהיא עשתה אתמול, אחרי הפיגוע שביצע מתנחל מקורב אליה - הייתה נפתחת נגדו חקירה מיידית ועולה דרישה להוציא את המפלגה שלו מחוץ לחוק בגין תמיכה בטרור".