נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס הערב (ראשון), רגע לפני ההצבעה בכנסת על ביטול עילת הסבירות בקריאה ראשונה לשיחות ההידברות בחסותו וקרא לקואליציה לעצור בחקיקה. "ההסכמות אפשריות, בוודאי בנושא הספציפי של עילת הסבירות", אמר, "ההסכמה בת השגה".
בטקס האזכרה הממלכתי לחוזה המדינה בנימין זאב הרצל התייחס להתעקשות מצד גורמים בקואליציה ובאופוזיציה לא לחזור לשיחות בבית הנשיא ואמר כי "אף אחד לא מוכן לשבת ולדבר - עכשיו, ללא תנאים. זו החמצה בקנה מידה היסטורי. אני שואל את נציגינו בממשלה ובכנסת: זה שווה את זה?! זה באמת שווה את זה?! המספרים, הנתונים, הסקרים והדיונים – משקפים צורך ציבורי אמיתי וגדול בהידברות והסכמה. זה ברור כשמש".
2 צפייה בגלריה
טקס האזכרה הממלכתי לזכרו של חוזה המדינה בנימין זאב הרצל
טקס האזכרה הממלכתי לזכרו של חוזה המדינה בנימין זאב הרצל
הרצוג בטקס האזכרה הממלכתי לחוזה המדינה
(צילום: שלו שלום)
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד, בני גנץ, בנימין נתניהו
יאיר לפיד, בני גנץ, בנימין נתניהו
"שחררו את האגו". גנץ, לפיד ונתניהו
(צילום: שאול גולן, רויטרס)

הנשיא קרא לחזור לשיחות ו"לשחרר את האגו", כלשונו. "זה הרגע להתאמץ – יחד. זה הרגע לחשוב על מה שמעבר. זה הרגע לחשוב על ההשלכות. צריך להמשיך לדבר. עצרו את הקרע הנורא. העם מצפה שתתעשתו, ומהר".
דבריו של הרצוג מגיעים כאמור כיממה לפני ההצבעה על ביטול עילת הסבירות בכנסת - וברקע ההפגנות הסוערות בשבוע החולף - ואלה שעוד צפויות בהמשך השבוע, בין היתר ב"יום ההתנגדות" בשלישי הקרוב. באירוע אחר שבו השתתף היום הוא גם התייחס במרומז לישיבת הממשלה המתוחה בנוכחות היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה: "זו העת לשוב ולהדגיש, משרתות ומשרתי הציבור בישראל ראויים להערכה, להוקרת תודה כן כי אהבת ישראל ואחדות ישראל כוללות אותם, למי ששכח. לביקורת תמיד מקום, ותמיד יהיה. כך עובדת דמוקרטיה, תמיד עם ביקורת. אבל, השתלחות חסרת גבולות לעובדי מדינה ולמשרתי ציבור, היא פשוט בלתי נסבלת ולא מקובלת".
הבוקר התראיין ל-ynet Live יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ והתייחס למחאות המתמשכות: "מה שאנחנו רואים ברחובות זאת תחושה אותנטית של ציבור רחב שחרד למדינה, ששירת את המדינה ומשרת את המדינה אבל לא מוכן שיהפכו לו אותה. לכן המחאה מבחינתי היא הסכר של הדבר הנורא הזה שקורה פה". לדבריו, "ההידברות הייתה אמורה להיות המנגנון שפותר את העניין הזה".

הוא טען: "נתניהו שחרר את הכול, הקיצונים שלו מובילים, סדר העדיפויות שלו שגוי לחלוטין. היחיד שיכול להציל את המדינה זה נתניהו, שיפסיק להיות שבוי של הקיצונים שלו. נתניהו צריך לבחור: מדינת ישראל או יריב לוין, סמוטריץ' ובן גביר, מדינת ישראל או מדינה דו-לאומית. אני מקווה שהוא יתאפס על עצמו, אנחנו צריכים לשקול איך אנחנו ממשיכים. בשביל לפתור את העניין צריך להיכנס להידברות. הם חוצים סף שיהיה קשה מאוד להתעלם מעצם חצייתו".
יושב ראש ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) הצהיר בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות" שהוא אינו מתכוון לרכך את הצעת החוק שתובא בהמשך לקריאה שנייה ושלישית. ההערכה במערכת הפוליטית היא שסירובו של רוטמן לרכך את נוסח החוק עשוי לגרום למשבר קואליציוני. ראש הממשלה בנימין נתניהו, ככל הנראה, ירצה לרכך את הנוסח לקראת ההצבעה הסופית, מחשש להתגברות המחאה ולביקורת בינלאומית, בין היתר בצל דבריו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בריאיון ל-CNN - מה שיוביל להתנגשות מימין.
רוטמן מצידו טוען כי נוסח הצעת החוק מרוכך כבר עתה. "רק החלטות של נבחרי ציבור המבטאות עמדות ערכיות וציבוריות ועומדות במבחן הציבור לא תובאנה להכרעות בג"ץ". לדבריו, עילת הסבירות אינה משמשת את בית המשפט או את היועץ המשפטי למניעת שחיתות או למניעת פעילות בלתי חוקית.