נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשא הלילה (בין חמישי לשישי) הצהרה מיוחדת לתקשורת בעקבות החלטתו של התובע שחקר את פרשת המסמכים המסווגים שנמצאו בביתו, שהחליט אמש שלא להעמידו לדין. אחרי שהתבלבל השבוע, בשתי הזדמנויות שונות, בין מנהיגים חיים לשניים שהלכו לעולמם, נשאל ביידן על בעיות הזיכרון שלו.
"אני אדם מבוגר ואני יודע מה אני עושה. הזיכרון שלי בסדר גמור ואני האדם המתאים ביותר במדינה הזו להיות הנשיא", השיב - אך בהמשך, כשנשאל על המלחמה בעזה, כינה את נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי "נשיא מקסיקו". באותה הצהרה החריף את הביקורת שלו על ישראל. צפו בטעות המביכה החדשה.

בתום הצהרתו, נשאל הנשיא על המלחמה והמאמצים לקידום עסקת חטופים - והתבלבל. "בהתחלה נשיא מקסיקו א-סיסי לא רצה לפתוח את המעבר כדי לאפשר הכנסת סיוע הומניטרי - דיברתי איתו ושכנעתי אותו לפתוח את המעברים", אמר ביידן. "דיברתי עם ביבי כדי שיפתח את המעברים בצד הישראלי, דחפתי ממש חזק".
נשיא ארצות הברית אמר כי "מאוד קשה לקבל סיוע הומניטרי בעזה. הרבה אנשים חפים מפשע גוועים ברעב ומתים - זה חייב להיפסק". הוא ציין בתחילת דבריו כי הוא חושב "שהתגובה בעזה מוגזמת", כשהוא משתמש בביטוי Over the top. בכלי התקשורת בעולם הדבר צוין כביקורת חריפה על ישראל, אבל ייתכן שביידן התכוון בכלל לתיאור תגובת חמאס לעסקת החטופים. ביידן הוסיף כי הוא "דוחף חזק מאוד להפסקת אש ממושכת. אם תהיה הפוגה ראשונית, אני חושב שנוכל להאריך אותה ולהגדיל את הסיכויים שהלחימה בעזה תשתנה".

1 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב, 8 בפברואר 2024.
נשיא ארה"ב, 8 בפברואר 2024.
ביידן, בהצהרה המיוחדת הלילה
(REUTERS/Kevin Lamarque)
רוברט הר, התובע המיוחד שמונה לחקור את פרשת המסמכים המסווגים שנמצאו בביתו של ביידן, טען כי לנשיא יש בעיות זיכרון, ובדו"ח שפורסם אתמול על ההחלטה כתב על "מגבלות משמעותיות" בזיכרון של נשיא ארה"ב. לפי הדו"ח, בתשאול שנערך לנשיא הוא לא זכר באלו שנים הוא כיהן כסגנו של הנשיא לשעבר ברק אובמה - ואפילו שכח "מתי בנו בו מת". ביידן תקף את הר, והדגיש כי משפחתו מקיימת טקסי זיכרון כל שנה לבנו. הוא ציין כי בזמן שנערך התשאול, פרצה המלחמה בישראל והסביר כי במקביל "ניהל משבר בינלאומי".
ביידן אמר כי הוא מרוצה מכך שהתובע הר "הגיע למסקנה נחרצת שאין צורך להגיש נגדי כתב אישום". לדבריו, הר "הכיר בכך ששיתפתי פעולה באופן מלא, לא הנחתי שום מכשולים ולא ביקשתי שום עיכובים". הנשיא האמריקני אף ציין כי השתתף בשיחה של חמש שעות במשך יומיים באוקטובר, "למרות שישראל הותקפה זה עתה על ידי חמאס".
הנשיא הטיל את האשמה על הטיפול במסמכים המסווגים על הצוות שלו ואמר כי הוא מקבל אחריות על כך "שלא ראה מה הם עושים בדיוק". אחרי שנשאל מה היה עושה אחרת, אמר כי היה מפקח על העברת החומרים שהיו במשרדו - כשהם עדיין במשרדו. "הייתי צריך לעשות את זה", אמר, "לא ידעתי איך חצי מהארגזים נכנסו בכלל לביתי עד שגיליתי שהצוות אוסף אותם".