נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התבלבל השבוע, בשתי הזדמנויות שונות, בין מנהיגים חיים לשניים שהלכו לעולמם. הטעויות של הנשיא בן ה-81 מצטרפות לשורת אירועים מביכים שהיו במהלך כהונתו, שהעלו תהיות לגבי מצבו הבריאותי ואף הקוגניטיבי. ארה"ב נמצאת בשנת בחירות, ומצביעים רבים מודאגים מהעובדה שאם בייידן ייבחר לכהונה נוספת הוא יושבע לתפקיד בגיל 82.
שתי הטעויות של ביידן עסקו בפסגת מנהיגי מדינות ה-G7, שנערכה בבריטניה ביוני 2021 - כמעט חצי שנה אחרי השבעתו לנשיא, ואחרי מהומות הקפיטול של תומכי דונלד טראמפ. בשני אירועים שונים סיפר ביידן על שיחות שניהל בפסגה עם קנצלרית גרמניה דאז, אנגלה מרקל, ועם נשיא צרפת עמנואל מקרון. אך ביידן טעה בשמם, והתבלבל ביניהם לקנצלר הגרמני הלמוט קוהל - שמת ב-2017 - ונשיא צרפת פרנסואה מיטראן - שהלך לעולמו ב-1996.
2 צפייה בגלריה
ביידן בטקס הדלקת החנוכייה המסורתי בבית הלבן
ביידן בטקס הדלקת החנוכייה המסורתי בבית הלבן
ביידן. הושבע בגיל 78 - הנשיא המבוגר בהיסטוריה של ארה"ב
(צילום: רויטרס)
בכמה הזדמנויות נוהג ביידן לספר על הפסגה שנערכה בבריטניה, כדי להמחיש את הדאגה שהייתה באירופה ממהומות הקפיטול - שבהן הסתערו תומכיו של דונלד טראמפ על הקונגרס, ורצו למנוע את ניצחונו של ביידן בבחירות. אתמול בניו יורק, בעצרת גיוס תרומות לקמפיין, סיפר ביידן: "הלמוט קוהל הגרמני הסתכל עליי ואמר: 'מה תאמר אדוני הנשיא, אם תפתח מחר את ה'לונדון טיימס' ותגלה ש-1,000 איש שברו את דלתות הפרלמנט הבריטי והרגו כמה אנשים בדרכם למנוע מראש הממשלה להיכנס לתפקיד?". כאמור, מי שהייתה בכינוס היא הקנצלרית דאז מרקל.
ביום ראשון, בעצרת בחירות בלאס וגאס, התבלבל ביידן בין מקרון לנשיא הצרפתי המנוח מיטראן. בייידן סיפר על פסגת ה-G7: "מיד אחרי שנבחרתי נסעתיי לכינוס ה-G7 בדרום אנגליה, התיישבתי ואמרתי: 'אמריקה חזרה!'. ואז מיטראן מגרמניה, כלומר, מצרפת, הסתכל עליי ואמר: 'לכמה זמן חזרתם?"'. בהמשך הבהיר הבית הלבן שמדובר בשיחה שנערכה עם מקרון.
דוברת הבית הלבן, קרין ז'אן-פייר, נשאלה על השגיאות של ביידן ואמרה לכתבים: "הרבה נבחרי ציבור כושלים בלשונם לפעמים. זה קורה לכולנו, זה שכיח". הדוברת דחתה את השאלות על מצבו הבריאותי של הנשיא, וציינה כי בבדיקות התקופתיות נקבע שמצבו טוב.
2 צפייה בגלריה
קוהל ומיטראן, בתמונה מ-1984
קוהל ומיטראן, בתמונה מ-1984
קוהל ומיטראן, בתמונה מ-1984
(צילום: AP)
לפי כל הסימנים, ביידן יפגוש בבחירות בנובמבר את טראמפ - בשחזור של הקרב ב-2020. טראמפ בן 77, והסקרים בארה"ב מלמדים שרוב הציבור היה מעדיף לראות מועמדים צעירים יותר. ניקי היילי, יריבתו של טראמפ בפריימריז הרפובליקניים, התייחסה לגיל המתקדם שלו בקמפיין הבחיריות שלה - וטראמפ אמר בתגובה כי הוא "מרגיש חד יותר עכשיו" מאשר לפני 20 שנה.
למרות הצהרתו של טראמפ, גם הוא לא חף מטעויות: בעצרת בחירות בחודש שעבר הוא התבלבל בין היילי לננסי פלוסי, הבכירה הדמוקרטית שכיהנה כיו"ר בית הנבחרים כשהוא היה בבית הלבן.

"ביידן לא זכר מתי כיהן כסגן של אובמה"

בתוך כך הודיע הערב רוברט הר, התובע המיוחד שמונה לחקור את פרשת המסמכים המסווגים שנמצאו בביתו של ביידן, שהוא החליט שלא להגיש כתב אישום בפרשה. המסמכים נמצאו אשתקד, והם מימיו של ביידן כסגנו של ברק אובמה. התובע המיוחד אמר כי למרות שביידן "החזיק מרצונו חומרים מסווגים", הראיות "לא מבססות את אשמתו מעל לכל ספק סביר", ואין הצדקה להעמיד אותו לדין. עוד נאמר כי ההנחה של החוקרים בפרשה היא שאם ביידן היה עומד לדין, סביר להניח שבמשפט הוא היה מציג את עצמו כ"קשיש סימפטי, בעל כוונות טובות וזיכרון גרוע".
בדו"ח שפורסם הערב נכתב על "מגבלות משמעותיות" בזיכרון של נשיא ארה"ב. לפי הדו"ח, בתשאול שנערך לנשיא הוא לא זכר באלו שנים הוא כיהן כסגנו של אובמה - ואפילו שכח "מתי בנו בו מת". בו ביידן הלך לעולמו ב-2015, לאחר מאבק בסרטן המוח. הוא היה בן 46 במותו.