בטקס האזכרה הממלכתי שהתקיים היום (חמישי) לנשיא המדינה השני יצחק בן צבי ולרעייתו ינאית, לבשו בני משפחתו חולצות עם מגילת העצמאות, במחאה נגד המהפכה המשפטית, ובצל החשש ממחאות בימי הזיכרון והעצמאות.
1 צפייה בגלריה
טקס אזכרה ממלכתי לנשיא המדינה השני יצחק בן צבי
טקס אזכרה ממלכתי לנשיא המדינה השני יצחק בן צבי
בני משפחתו של בן צבי (במרכז) עם חולצות מגילת העצמאות
הטקס לציון 60 שנים למותו של הנשיא השני התקיים בהר המנוחות בירושלים, כשנשיא המדינה יצחק הרצוג נשא דברים במהלכו. מחאה זו התרחשה, כאמור, ברקע החשש של הממשלה מפעולות דומות שיתרחשו באירועי יום הזיכרון ויום העצמאות שיחולו בשבוע הבא. שרת התחבורה מירי רגב, מי שממונה על טקס הדלקת המשואות שייערך בערב יום העצמאות, קראה אתמול לאנשי המחאה שלא להגיע להפגין בטקס יום העצמאות - והבהירה כי מי שיעשה זאת יוצא ממנו. שלשום היא קיימה דיון היערכות למניעת הפרעות בטקס מצד המוחים נגד המהפכה המשפטית. "זה נחמד באיילון, בקפלן וכל מקום אחר, אבל אני לא מסכימה שזה יהיה בהר הרצל", אמרה השרה רגב.
"אני מתארת לעצמי שדברים כואבים לכם", פנתה רגב לאנשי המחאה. "לשני הצדדים דברים כואבים ומפריעים. אתם רוצים למחות? להביע את הביקורת שלכם? אל תעשו את זה בטקסים הממלכתיים. בואו נשים את המחלוקות, בצד נסיים את האירועים, נתאחד, נדבר ונגיע להבנות".
רגב גם התייחסה להחלטה לשדר את החזרה הגנרלית במקרה של מחאות בזמן הטקס, האשימה רגב את ראש האופוזיציה יאיר לפיד בשקרים וטענה: "במשך 20 שנה החזרה הגנרלית מצולמת למקרה שחס וחלילה יהיה איזה אירוע ביטחוני. האירוע של טקס המשואות ישודר בשידור חי כפי שהיה לאורך כל השנים. אני שומעת על כל אלה שרוצים לבוא ולהפריע, ואני אומרת מראש שאני לא מתכוונת להכיל שום דבר שמנוגד לחוק. יש חוק במדינת ישראל ומי שיתפרע או יבוא להפריע ולפגוע, לא יהיה. לא נאפשר את זה. הטקס הוא ממלכתי, נודיע מראש לכל הנכנסים שהם באים עם תעודות זהות. בטקס הזה באים לכבד ולא להפריע".
במקביל, במערכת הביטחון נערכים לאפשרות של התנגשויות במהלך אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בבתי העלמין הצבאיים, על-רקע החשש שהורים שכולים ינסו למנוע מפוליטיקאים להגיע לטקסים. פורום "בוחרים בחיים" של משפחות שכולות פנה היום לכלל חברי הכנסת מהמפלגות הציוניות בבקשה להגיע לטקסים בזוגות - חבר קואליציה לצד חבר אופוזיציה.
"אנו מבקשים בכל לשון של בקשה מכל נבחרי הציבור וחברי הכנסת בפרט, להגיע לאזכרות הממלכתיות והמשפחתיות תוך הפגנת סולידריות בין האופוזיציה לקואליציה - באופן שבו כל חבר קואליציה שיגיע לאזכרה ילווה בחבר אופוזיציה ולהפך", צוין בפנייה לחברי הכנסת.