17 צפייה בגלריה
מהפינה השמאלית למעלה, לפי סדר השעון: בלאט, בן סעדון, יערי, צלאח, ד"ר חוסיין, פרופ' ריבקינד, ווינר, ראשון, סא"ל ד', אסייג, נגוסה, עמיחי, אדמס וקהלני
מהפינה השמאלית למעלה, לפי סדר השעון: בלאט, בן סעדון, יערי, צלאח, ד"ר חוסיין, פרופ' ריבקינד, ווינר, ראשון, סא"ל ד', אסייג, נגוסה, עמיחי, אדמס וקהלני
מהפינה השמאלית למעלה, לפי סדר השעון: בלאט, בן סעדון, יערי, צלאח, ד"ר חוסיין, פרופ' ריבקינד, ווינר, ראשון, סא"ל ד', אסייג, נגוסה, עמיחי, אדמס וקהלני
(צילום: יאיר שגיא, Lior Sperandeo, מוטי קמחי, Noam Galili, אלון מסיקה, עוז מועלם, גיא בראוןן,איתן גאל דור, עוז מועלם, פרטי )
רק אתמול בבוקר (יום א') אישרה הממשלה להעניק לשרה מירי רגב את הסמכות לבחור את מדליקי המשואות בטקס שיפתח את יום העצמאות ה-75 של ישראל, וכבר בערב היא הכריזה על כל המשיאים: תת-אלוף במיל' אביגדור קהלני, השחקן והקומיקאי שלום אסייג, היזמית סיון יערי שמקדמת פרויקטים של חדשנות טכנולוגית באפריקה, ורד בן סעדון שמפעילה יקב מצליח בשומרון, נינה ווינר (אבידר), ממייסדי קרן המלגות אייסף ופרופ' אבי ריבקינד, כירורג שהקים את יחידת הטראומה הראשונה בישראל. יחד עם ריבקינד תשיא משואה ד"ר חתאם חוסיין, רופאה מבית החולים רמב"ם בחיפה.
גם יהודית נגוסה שמפעילה מכינה קדם-צבאית לנוער עם עבר בעייתי נבחרה להדליק משואה. מפקד יחידת דובדבן, סגן-אלוף ד', נבחר כנציג הצבא בטקס - וידליק משואה עם כיסוי פנים, כמו מפקד הימ"מ בשנה שעברה. גם כדורסלן העבר ומאמן הכדורסל דייוויד בלאט ישיא משואה, כמו גם רעות עמיחי, נערה בת 17 מלכיש שמתנדבת בארגון החקלאי "השומר החדש". נערה נוספת שנבחרה היא אופק ראשון, שסבלה מחרם אכזרי בבית הספר ומסייעת כעת לבני נוער ברחבי הארץ. גם הרב בן ה-91 אליהו צלאח, ממייסדי המושב שתולה, נבחר להשיא משואה. בטקס ביום שלישי בערב, שיחתום את יום הזיכרון ויפתח את חגיגות העצמאות, תודלק משואת התפוצות על ידי איש העסקים והנדבן סילבן אדמס.
17 צפייה בגלריה
חזרה גינרלית לטקס הדלקת המשואות
חזרה גינרלית לטקס הדלקת המשואות
טקס הדלקת המשואות, בשנה שעברה. היו 1,600 מועמדים
(צילום: יואב דודקביץ)

רגב אמנם הודיעה כי בחרה במדליקי המשואות על בסיס המלצות הוועדה המיוחדת לבחירתם, אך לה וללשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הייתה השפעה עמוקה בתהליך הבחירה. הוועדה עצמה בחרה רשימה של יותר מ-30 מועמדים, מתוך 1,600 שמות שהומלצו לה, והיום ערכה ישיבה מסכמת שבה בחרה רשימה מצומצמת עוד יותר, של מעט יותר מ-12 מדליקי משואות (למקרה שבו אישים מסוימים לא מעוניינים או לא מסוגלים להשתתף בטקס). הבחירה הסופית נעשתה בתיאום עם רגב, אבל כאמור לה ולראש הסגל של נתניהו, צחי ברוורמן, הייתה השפעה עמוקה על התהליך כולו.
ההערכה היא שהדחייה בהכרזה על מדליקי המשואות נבעה מרצונם של רגב ושל לשכת רה"מ לוודא שאלו שייבחרו לא יביכו את הממשלה בטקס וינצלו את המעמד כדי לתקוף אותה, על רקע המחאה הנרחבת נגד המהפכה המשפטית. לכן השמות נבדקו בקפידה רבה, והרשימה שנבחרה בסופו של דבר אכן לא כוללת שמות שקיים לגביהם "חשש" שיתקפו את הממשלה במהלך הטקס. בין אלו שנבחרו נמנית גם נגוסה שב-2020 הביעה תמיכה בליכוד, וגם שמה של בן סעדון עורר תהייה מסוימת, שכן רגב חגגה ביקב שלה בשומרון יום הולדת לפני שנתיים.

אסייג: "יש אנשים ראויים ממני"

בתגובה ראשונה לבחירה בו, אמר שלום אסייג ל-ynet: "יש אנשים ראויים ממני, אמרתי את זה גם לשרה. זה כבוד גדול, אבל אם יגידו בחוץ שיש מישהו אחר יותר ראוי ממני - אני מוכן לוותר לו עם כל הכבוד הגדול שיש בזה".
אסייג הוא אחיו של התסריטאי והפובליציסט מני אסייג, איש ימין שמציג עצמו בטוויטר כ"שופר ימני", וצייץ אמש כי העובדה שהוא אחיו מנעה משלום לקבל את הזכות להדליק משואה בשנים עברו: "רק אחרי שהפרדתי כוחות בעבודה המשותפת, כדי להסיר מעליו את העול שלי, כשאנשים הפסיקו להתלונן אצלו על מה שאחיו הפרטנר שלו כותב/אומר, רק אז המחליטים התחילו לחוש בנוח להתייחס לכישרון העצום שלו".
17 צפייה בגלריה
טקס פרסי הטלוויזיה
טקס פרסי הטלוויזיה
שלום אסייג. "יש אנשים ראויים ממני"
(צילום מוטי קמחי)
סיון יערי, שבמסגרת העמותה שלה "אינוביישין אפריקה" מספקת טכנולוגיות ישראליות מתקדמות למאות כפרים נידחים ביבשת, הגיבה גם היא לבחירה בה ואמרה ל-ynet: "קיבלתי את השיחה מהשרה רגב לפני זמן קצר. אני לאט לאט מעכלת את זה. זה בהחלט מאוד משמח אותי. אני מאוד מתרגשת". היא ציינה כי אביה נפטר רק השבוע: "אני יושבת עכשיו שבעה. אני יושבת עם כל המשפחה וסיפרתי להם, אני שמחה וקצת כואב לי שלא תהיה לו את הזכות להיות שמה".
גם קהלני הגיב על הבחירה בו: "אני רוצה להודות לוועדה שבחרה בי והגישה אותי כמועמד להדלקת המשואה לשרה. השרה רגב הודיעה לי וזה רגע מרגש. אני נרגש כאדם ומרגיש שאני מייצג את עם ישראל. אדליק את המשואה לכבוד עם ישראל. אני נציג של העם, אני לא מרגיש שזו משואה אישית. אני נציג של משפחות שכולות, של פצועי צה"ל".

"סמל המסירות", והיזמית שמצילה כפרים באפריקה

בנוגע לקריאות על רקע המהפכה המשפטית שלא להיענות להדלקת המשואה, אמר קהלני: "אני אדם ממלכתי ואני עושה הכול למען עם ישראל. לא שמעתי על הקריאה הזו. יש טקסים ממלכתיים שאף אחד לא ישבש אותם. אלה דברים שהם מעל כולנו - וכשאני נקרא לדגל אני מתייצב".
על הבחירה בקהלני הודיעה רגב ראשונה, ומסרה: "שמו הולך לפניו כמפקד וכסמל לדוגמא אישית ממלחמת ששת הימים בה נפצע קשות וזכה לעיטור המופת על לחימתו, ובמלחמת יום הכיפורים 1973 בה ניצב במרכזו של קרב המהפך ההיסטורי בעמק הבכא בגולן, שעל לחימתו והנהגתו בו הוענק לו עיטור הגבורה - העליון והגבוה בעיטורים".
17 צפייה בגלריה
אביגדור קהלני מניף דגל ישראל
אביגדור קהלני מניף דגל ישראל
קהלני עם דגל ישראל, ב-2021. "יש טקסים ממלכתיים שאף אחד לא ישבש אותם, כשאני נקרא לדגל - אני מתייצב"
(צילום: מוטי קמחי)
"אחרי שפשט את מדיו המשיך קהלני להקדיש את כל מרצו לחברה הישראלית – כפעיל חברתי, איש ציבור, חבר כנסת ושר בממשלת ישראל. הוא יזם ומוביל את מסע 'בעקבות לוחמים', בו עולים בני נוער ברבבותיהם אל רמת הגולן ומקבלים עליהם, בהשראת גבורת דור לוחמי מלחמת יום הכיפורים, את נס המנהיגות, ההובלה והחלוציות". רגב הוסיפה כי "אביגדור קהלני הוא סמל ומופת למסירות, למנהיגות ולציונות. יחד איתו יעמדו על הבמה כל עשרות האלפים שלחמו לפני 50 שנה בשדות הקרב של הגולן וסיני, ביבשה באוויר ובים. גיבורי מלחמת יום הכיפורים שמדינת ישראל חבה להם את חייה".
קהלני בן ה-78 הוא תת-אלוף במילואים שקיבל עיטורי גבורה על שירותו הצבאי, ולאחר שחרורו הצטרף בשנות ה-90 של המאה הקודמת לפוליטיקה ושירת בין היתר כחבר כנסת מטעם העבודה ובהמשך מטעם סיעה נפרדת - אז גם כיהן גם כשר לביטחון פנים תחת ממשלתו הראשונה של בנימין נתניהו. הוא הוצב בעבר גם ברשימת הליכוד, אך לא נכנס מטעמה לכנסת.
לאחרונה הביע קהלני תמיכה מסוימת ברפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה, ואמר כי "תפקידה של ממשלה למשול ויש תיקונים נדרשים וכלים לתת לשרים, כמו לשר לביטחון פנים שיוכל לעשות את עבודתו ולא להיות רק חותמת גומי לדרגות השוטרים ולעמוד מול אש העיתונות כדי להגן עליהם. כך גם בבית המשפט העליון ובמערכת המשפט יש לעשות תיקונים כדי ששום גוף לא יגבר על השני וליצור איזון בין המערכות".
17 צפייה בגלריה
סיון יערי ארגון סיוע  Innovation Africa
סיון יערי ארגון סיוע  Innovation Africa
סיון יערי עם ילדים באפריקה. "עזרה ליותר ממיליון בני אדם"
(צילום: Lior Sperandeo)
מיד אחרי ההכרזה על קהלני, הודיעה רגב כי בחרה גם בשלום אסייג להדליק משואה בטקס בהר הרצל. "אסייג היה מראשוני הסטנדאפיסטים שהופיעו בערוץ 2 בראשית דרכו. מאז, היה לשחקן קולנוע וטלוויזיה, מפיק, תסריטאי, עורך, מנחה ויוצר טלוויזיה מוביל. בכל שנותיו על הבמה ועל המסך לא התרחק אסייג ממורשת משפחתו ומעיירת הולדתו טירת הכרמל, אליה עלתה משפחתו ממרוקו. הוא בחר להשתמש באמנות כדי להשמיע את סיפורה של משפחתו ושל קהילתו – מתוך תחושה עמוקה של אהבה, שייכות וחמלה, ועורר הזדהות בקרב משפחות עולים מכל תפוצות העם", מסרה רגב.
השרה הודיעה בהמשך כי בחרה גם ביזמית סיון יערי, מייסדת ומנכ"לית עמותת "אינוביישין אפריקה", כמדליקת משואה נוספת. "יערי הגיעה למדגסקר שבאפריקה לפני 20 שנה כעובדת בתאגיד בינלאומי. למראה הילדים הצועדים קילומטרים רבים כדי להביא מים למשפחתם, החליטה להקדיש את חייה, בהתנדבות, להטמעת החדשנות הטכנולוגית הישראלית בכפרים המרוחקים של אפריקה. העמותה שהקימה סיון בגיל 29 מספקת היום אנרגיה סולארית, ציוד לחקלאות ותשתיות מים בלמעלה מ-900 פרויקטים שונים למעל 4 מיליון בני אדם באפריקה ותורמת רבות למאבק בתופעת הרעב ביבשת, לביסוס מערכת הרפואה ולהפעלת בתי ספר ומוסדות חינוך", נמסר.

בעלת היקב בהתנחלות: "לשים את השומרון על המפה"

אחר כך הודיעה רגב כי בחרה גם בוורד בן סעדון, שמפעילה את יקב "טורא" בהתנחלות רחלים שבה היא מתגוררת בשומרון, כמדליקת משואה. "ורד בן סעדון נולדה בהולנד למשפחת גרים, עלתה לארץ והתיישבה בשומרון. יחד עם בעלה ארז הקימו את ביתם בשומרון, ואת כל חסכונותיהם השקיעו ברכישת עשרים דונמים של כרם ומאוחר יותר בפתיחת יקב בשם 'טורא'. על אף התמודדויות וקשיים רבים הפך היקב המשפחתי ליקב בוטיק איכותי, הזוכה בפרסים בינלאומיים ומביא כבוד לענף היין הישראלי כולו", נמסר.
17 צפייה בגלריה
ורד בן סעדון. "לשים את השומרון על המפה"
ורד בן סעדון. "לשים את השומרון על המפה"
ורד בן סעדון. "לשים את השומרון על המפה"
(צילום: דניאל מליחי)
רגב הוסיפה כי "הכרמים שנטעו אבותינו באדמת השומרון לפני אלפי שנים שבים היום לפרוח בזכות חלוצים כמו ורד בן סעדון. חלוצה, חקלאית, יזמית ואישה מעוררת השראה". יצוין כי ב-2021 דווח כי רגב חגגה את יום ההולדת שלה ביקב שבבעלות בן סעדון. בן סעדון אמרה הערב ל-ynet אחרי הבחירה בה כי אינה זוכרת את האירוע ההוא.
בריאיון ל-ynet אמרה בן סעדון כי היא נרגשת: "אני עדיין לא מעכלת את הזכות הגדולה. זו זכות ענקית להדליק לכבוד המשפחה היקרה שלנו בשומרון ובעיקר לסבתא לישה דה פריז ז"ל, ניצולת שואה". סעדון, אם לחמישה ילדים, הוסיפה: "לנו כמשפחה שגרה בשומרון זה כבוד גדול להיות מי שידליק את המשואה ביום העצמאות - לשים את השומרון על המפה, במיוחד בתקופה המרגשת והמורכבת שבה אנחנו נמצאים עתה. כולי נרגשת מהמעמד הגדול לו זכיתי".
17 צפייה בגלריה
נינה ווינר
נינה ווינר
נינה אבידר
(צילום: Noam Galili)
גם נינה ווינר (אבידר), מייסדת שותפה ויו"ר כבוד של קרן המלגות "אייסף", נבחרה להדליק משואה. "נינה נולדה באלכסנדריה שבמצרים, ובשנות ה-50 עבדה במחנות עליית הנוער בצרפת ובישראל ושם פגשה צעירים שגורלם יהפוך למפעל חייה. נינה הצעירה פנתה אל הנדבן היהודי אדמונד ספרא עם רעיון חלוצי - הקמת קרן אשר תסייע לצעירים שעלו מארצות המזרח לממש את הפוטנציאל הלימודי שלהם. מאז ועד היום, בהובלתה של נינה כנשיאת הקרן, אייסף הייתה ועודנה הקבוצה הפילנתרופית המובילה בפיתוח המנהיגות החברתית והאקדמית בישראל", נמסר.
השרה רגב ציינה כי "נינה היא חלוצה בתחום צמצום הפערים דרך חינוך והשכלה גבוהה. היא הראשונה שזיהתה את הצורך במתן מלגות לסטודנטים מוחלשים ובזכותה זכתה החברה הישראלית בצעירים ובצעירות נהדרים שמובילים היום במחקר, ברפואה, במשפטים, בממשל, באקדמיה, בעסקים ועוד".
ווינר אמרה בתגובה לבחירה בה: "אני מאוד שמחה. זה כבוד גדול שנבחרתי להדליק משואה ואני מקווה שבמידה מסוימת זה מעלה קצת את הבעיה שאני טיפלתי בה 46 שנה שקיימת והייתה עוד יותר חריפה בעבר - הבעיה העדתית, והפערים בין הפריפריה למרכז. העובדה שנותנים לי אות כבוד, מרגיש כמו פידבק חיובי על העשייה וזה נותן המון סיפוק ושמחה".
מדליק משואה נוסף יהיה פרופ' אבי ריבקינד מהמרכז הרפואי הדסה עין כרם ירושלים, שהקים את מערך הטראומה הראשון בישראל. רגב מסרה כי "עבודתו החלוצית של פרופ' ריבקינד הצילה אינספור בני אדם, בלי כל הבדל דת גזע ומין. במקצוענות שלו, באהבת האדם שלו, במסירות ובמרץ הבלתי נלאה, פרופ' ריבקינד הוא הסמל של רפואת הטראומה הישראלית".
17 צפייה בגלריה
ועידת "האנשים של המדינה"
ועידת "האנשים של המדינה"
פרופ' אבי ריבקינד. "עבודתו החלוצית הצילה אינספור בני אדם"
(צילום: יואב דודקביץ')
עוד נמסר כי "במשך שנותיו הרבות עמד בחזית המענה הרפואי לנפגעי טרור בבירה, והוא מוביל המיזם הארצי 'צעירים נוהגים אחרת' להסברת הסיכון שבנהיגה לא זהירה. פרופ' ריבקינד מלווה בהתנדבות ארגוני רפואה וסיוע רבים, מייעץ לקצין רפואה ראשי בצה"ל בתחום כירורגיה כללית וטראומה, ומוביל את 'ועידת ישראל לרפואה' אותה יזם והקים".

"זו זכות לייצג את העדה שלי"

משיאת משואה נוספת תהיה אשת החינוך יהודית נגוסה, מייסדת וראש המכינה הקדם-צבאית "הזדמנות לשנות", שפועלת בקיבוץ עין השלושה, סמוך לגבול עזה. המכינה פונה לנערים אשר קיבלו פטור מגיוס על רקע אי-התאמה ועבר פלילי ומוכנים לעבור תהליך שינוי אינטנסיבי, ומעניקה להם הזדמנות שנייה לשירות צבאי משמעותי.
17 צפייה בגלריה
יהודית נגוסה
יהודית נגוסה
יהודית נגוסה. מסייגת לנוער במצוקה להשתלב בצבא
נגוסה, בת למשפחה יוצאת אתיופיה, שירתה בעבר בשב"כ. אחרי שחרורה פנתה לחנך בעולם המכינות הקדם-צבאיות ופעלה רבות לשילוב צעירי הקהילה האתיופית והפריפריה הישראלית במכינות. השרה רגב מסרה: "יהודית, מופת של חינוך ושל דוגמה אישית, תשיא את המשואה לכבודם של כל אנשי ונשות החינוך שמוסרים את חייהם למען דור העתיד שלנו, ולא משאירים אף אחד מאחור, ולכבודה של הקהילה האתיופית, והכוחות האדירים שהיא מצמיחה מתוכה".
נגוסה קראה כאמור ב-2020 להצביע לליכוד, אבל אמש בשיחה עם ynet ביקשה שלא להתייחס לכך וגם לא לסוגיית המהפכה המשפטית. "זה לא מובן מאליו", אמרה על הבחירה בה. "זה בעיקר מרגש, המעמד, הזכות. כמובן שזה לא רק שלי, אלא של כל הנערים ואנשי החינוך. זו זכות לייצג את העדה שלי, את המשפחה שלי שעלתה ב-1983. אני מתרגשת כישראלית וכבת לעדה האתיופית. אני מאמינה בהזדמנות שווה לכל נער ונערה. לכולם מגיעה הזדמנות שווה להצליח, כמו שאני הייתי שמחה לקבל, וקיבלתי. קיבלתי מתנה, לחנך. ויתרתי על עבודה בשב"כ, על חיים נוחים ואני עושה רק למען חינוך. עבודת חינוך מהשטח".
מפקד דובדבן, סא"ל ד', נבחר כאמור כנציג הצבא בטקס המשואות והשרה רגב מסברה כי בחרה בו בהתאם להמלצת הרמטכ"ל הרצי הלוי. דובדבן היא יחידה מיוחדת בחטיבת הקומנדו, המתמחה בלוחמה בטרור ובפעילות מסוערבת. בצה"ל מציינים כי היחידה מבצעת פעילות מבצעית "משמעותית" באזור יהודה ושומרון וכי בשנה האחרונה לוחמיה ביצעו מאות מעצרים וסיכלו כמה וכמה פיגועים.
17 צפייה בגלריה
סא"ל ד, מפקד דובדבן
סא"ל ד, מפקד דובדבן
סא"ל ד', מפקד דובדבן
(מתוך פייסבוק)
"סא"ל ד' הוא מטובי בניה של הארץ הזאת, פצוע צה"ל שהשתקם וחזר לשירות קרבי מלא, ומוביל את חייליו מדי יום ומדי לילה למבצעים עלומים ונועזים, שהודות להם כולנו יכולים לישון בשקט. סא"ל ד' יעמוד שם בשם כל הלוחמים והלוחמות החשאיים שלנו, שבאומץ, בתחכום ובאנושיות גדולה מגנים על מדינת ישראל ועל אזרחיה", מסרה השרה רגב.

בלאט: "כשאדליק משואה אייצג את חולי הטרשת הנפוצה, לצד כל קהילת הספורט"

דיוויד בלאט, שנבחר כאמור להדליק גם הוא משואה, אמר אתמול בערב ל-ynet: "זה נותן לי את האפשרות לעשות את הדבר שתמיד רציתי לעשות בגאווה ואהבה וזה לייצג את המדינה היפה שלנו, את האנשים המיוחדים שבה ואת היהודים בכל העולם שתומכים במדינת ישראל ובקיומנו. לא תיארתי לעצמי שייפול בחלקי כבוד כזה ואני פשוט מאושר כרגע. אני מקווה שאוכל להמשיך ולשרת את המדינה שאני כל כך אוהב בכל דרך שיתאפשר לי.
17 צפייה בגלריה
דייוויד בלאט. "מייצג את התרומה האדירה של העולים מארה"ב ומכל התפוצות לספורט הישראלי"
דייוויד בלאט. "מייצג את התרומה האדירה של העולים מארה"ב ומכל התפוצות לספורט הישראלי"
דייוויד בלאט. "מייצג את התרומה האדירה של העולים מארה"ב ומכל התפוצות לספורט הישראלי"
(איציק בלניצקי)
"תמיד חלמתי שבדרך הספורט אוכל להשפיע ולקרב בין אנשים, בין אם בשבע המדינות שחייתי בהן לאורך השנים, ובין אם בחוויות שצברתי לאורך השנים שלי בתחנות השונות בעולם הספורט בכלל ובמכבי תל אביב בפרט. יש בי כיום גם תחושת שליחות, לעודד עירנות ואת העלאת המודעות למחלת הטרשת הנפוצה. אני כמובן אייצג את החולים במחלה כשאדליק את המשואה לצד ייצוג של כל קהילת הספורט באשר היא. זו ההזדמנות שלי לתת תקווה למתמודדים עם המחלה, ולעודד את המחקר הכ"כ חשוב וההכרחי בנושא".
על הבחירה בבלאט מסרה רגב: "בלאט מייצג את התרומה האדירה של העולים מארצות הברית ומכל תפוצות ישראל לספורט הישראלי ולמדינת ישראל כולה. בהופעותיו הרבות בעולם כמייצג של הספורט הישראלי הוא מקור השראה לרבים שהולכים בעקבותיו".
17 צפייה בגלריה
תדליק משואה. ד"ר חתאם חוסיין מבית החולים רמב"ם בחיפה
תדליק משואה. ד"ר חתאם חוסיין מבית החולים רמב"ם בחיפה
""גאוות העדה הדרוזית". ד"ר חתאם חוסיין מבית החולים רמב"ם בחיפה
(צילום: דוברות רמב"ם)
גם הרופאה ד"ר חתאם חוסיין, בת העדה הדרוזית, תשיא משואה, יחד עם פרופ' ריבקין. היא שימשה כרופאה בכירה ביחידה למחלות זיהומית בית החולים רמב"ם וב-2011 התמנתה לרכז את תחום בקרת הזיהומים בבית החולים. כיום היא מנהלת את היחידה למניעת זיהומים. בתקופת המאבק בנגיף הקורונה ניהלה ד"ר חוסיין את מערך הקורונה ברמב"ם ומונתה למנהלת שתי מחלקות ייעודיות לקליטת חולי קורונה. היא משמשת גם כמרצה קלינית בכירה בפקולטה לרפואה של הטכניון.
השרה רגב אמרה כי ד"ר חוסיין היא "גאוות הכפר ראמה והעדה הדרוזית, חלוצה בתחום הרפואי וחלוצה חברתית. חתאם היא השראה לצעירות ישראליות כולן ובייחוד לצעירות בנות העדה הדרוזית ומראה לכולנו שלעשיית טוב - אין גבולות".
17 צפייה בגלריה
רעות עמיחי
רעות עמיחי
רעות עמיחי. "רואה מדי יום את התרומה של אלפי המתנדבים לחקלאי ישראל"
(צילום: איתן גאל דור)
כמו חוסיין, גם רעות עמיחי בת ה-17 לא תשיא משואה לבד, אלא ביחד עם אדם נוסף שזהותו טרם ברורה. עמיחי מתגוררת במושב נטע שבחבל לכיש ומתנדבת בארגון השומר החדש - שבחר בה כנציגתו בטקס המשואות. הארגון הוקם ב-2007 כדי לשמור על מטעים חקלאיים ולחנך לציונות ולחקלאות. "מאז היווסדו מוביל הארגון עשרות אלפי ישראלים בפעולות התנדבות חקלאית מגוונת לצד פעילויות חינוכיות שערכי העמל, הערבות ההדדית, האומץ האזרחי ואהבת הארץ הן עמודי התווך שלהן", נמסר.

גם הנערה שנלחמת בחרמות ובשיימינג תדליק משואה

עמיחי אמרה ל-ynet כי גם היא גאה ומתרגשת להדליק משואה: "זו זכות גדולה עבורי. אני מתנדבת בארגון מזה שלוש שנים ופעילה בתוכנית המנהיגות על שם אלכסנדר זייד ורואה מדי יום את תרומתו האדירה של הארגון בסיוע אלפי מתנדבים, צעירים וצעירות, הפועלים לשמירה וסיוע יומיומי למען חקלאי ישראל. יחד עם בני ובנות נוער, חילונים, דתיים, מהמרחב הכפרי ומהערים אנחנו פועלים מתוך שליחות לקידום ערכי הערבות ההדדית, הציונות ואהבת הארץ".
17 צפייה בגלריה
אופק ראשון
אופק ראשון
אופק ראשון. "הפכה את חוויותיה האישיות הקשות למקור כוח ולשליחות"
(צילום: פרטי)
משואה נוספת תדליק גם הנערה אופק ראשון, שסבלה מחרם לאורך שש שנים - מכיתה א' עד ו' - וכיום פועלת להעלאת המודעות למאבק בתופעת ה"חרם" וה"שיימינג" בבתי הספר. "היא בחרה לחשוף באומץ את סיפורה בפני החברה הישראלית כולה, והפכה את חוויותיה האישיות הקשות למקור כוח ולשליחות", נמסר מטעם רגב.
את ההכרזה על משיאי המשואות עשתה רגב בהדרגתיות לאורך כל שעות הערב אתמול, ובסביבות 22:00 הודיעה על בחירה נוספת: הרב אליהו צלאח בן ה-91, ממייסדי המושב שתולה. בשיחה עם ynet אמר בנו כי הוא סירב למה שנתפס על ידם כהצעה ראשונית להשיא משואה והלך לישון, אולם ככל הנראה מדובר באי-הבנה, שכן רגב כן שוחחה בטלפון עם צלאח והודיעה לו על הבחירה בו - ובמשרדה פרסמו סרטון שלה עושה זאת. בשיחה הוא נשמע שמח למדי מהבחירה בו.
17 צפייה בגלריה
אליהו צלאח
אליהו צלאח
אליהו צלאח. 51 נכדים ויותר מ-50 נינים
צלאח עלה לבדו מכורדיסטן בסמוך להקמת המדינה והשתתף בכמה ממלחמות ישראל. הוא היה כאמור ממייסדי המושב שתולה שליד גבול לבנון, ולצד עבודתו בחקלאות ובתעשייה פעל להנחלת מסורת יהודי כורדיסטן. הוא כתב מאות פיוטים שקובצו בשני כרכים עבי כרס. צלאח, שלפי בני משפחתו אביו היה מגדולי הרבנים בכורדיסטן, הוא רב בעצמו ושימש כרב המושב.
בנו, אבנר אליהו שמכהן כיו"ר ועד המושב שתולה, סיפר ל-ynet על חייו הקשים של אביו, שלפני שלוש שנים איבד את מאור עיניו, וציין כי יש לאליהו יש כיום 51 נכדים ויותר מ-50 נינים: "הוא הגיע לארץ לפני הוריו, בן פחות מ-18 והתגייס לגבעתי ועשה שירות מאוד קשה. אחיו הצעיר נהרג בתאונת עבודה. ב-1969 אבי ארגון 13 משפחות והקים גרעין במוצאי פורים והקים את המושב שתולה. אלו היו חיים מאוד מורכבים תחת מצב ביטחוני מסוכן, מלחמת לבנון הראשונה והשנייה וכל המבצעים. את כתביו מלמדים היום באוניברסיטה העברית בירושלים, הוא כתב המון שירה על ארץ ישראל וירושלים".
17 צפייה בגלריה
סילבן אדמס
סילבן אדמס
סילבן אדמס. "מחפש דרכים חדשות ויצירתיות לחשיפת פניה היפות של ישראל"
(צילום: עוז מועלם)
את משואת התפוצות ידליק איש העסקים והנדבן סילבן אדמס, ורגב מסרה כי בחרה בו "בהתייעצות" עם שר התפוצות עמיחי שיקלי. "כנער בראשית שנות ה-70 בקנדה התקומם אדמס על הפער בין מדינת ישראל המופלאה, החלוצית ומפריחת השממה אותה הכיר, לבין הסיקור התקשורתי העולמי של ישראל. החינוך הציוני והדוגמה האישית שקיבל בקהילה היהודית בקנדה הובילו אותו, כאדם בוגר, לחפש דרכים חדשות ויצירתיות לחשיפה חיובית של פניה היפות של ישראל", נמסר.
"אדמס, שמחלק היום את זמנו בין קנדה לישראל, עמד מאחורי הבאת הג'ירו ד'איטליה, ממרוצי האופניים הנחשבים בעולם, לישראל; משחק הידידות של נבחרות ארגנטינה ואורגוואי בכדורגל ששודר למאות מיליוני צופים בעולם; הופעת הזמרת מדונה באירוויזיון בתל אביב שהייתה לאחת התחרויות הנצפית ביותר בתולדות האירוויזיון; חמש שנות אירוח של אליפות איש הברזל של המזרח-התיכון ועוד".
הוא הגיב על בחירתו, ואמר כי הוא "מודה לשרה מירי רגב ולוועדה, בשמי ובשם רבבות אוהדי ישראל ברחבי העולם, על הזכות שנפלה בחלקי להעלות על נס כל יהודי ויהודייה באשר הם בתפוצות". אדמס אף הוסיף כי "את כל חיי הקדשתי למען הידוק הגשר בין הקהילות היהודיות לחברה הישראלית, ולחיזוק מעמדה של ישראל דרך אירועי תרבות וספורט. כולי תקווה כי יחד נמשיך ונאיר את פניה היפות של ישראל מעל כל במה עולמית כעם אחד- עם ישראל".
17 צפייה בגלריה
שרת התחבורה מירי רגב
שרת התחבורה מירי רגב
שרת התחבורה מירי רגב. רק הבוקר קיבלה את הסמכות לבחור את מדליקי המשואות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אתמול בבוקר הממשלה אישרה כאמור, במשאל טלפוני דחוף, להעניק לרגב את הסמכות לבחור את מדליקי המשואות. ההצבעה נדרשה מאחר שבהחלטה קודמת נקבע שמי שיאשר את הרשימה הוא יו"ר ועדת השרים לסמלים וטקסים - אך מכיוון שבממשלה הנוכחית טרם מונתה ועדה שכזו, היה צורך לקבוע באופן חריג שרגב תוכל לעשות זאת גם ללא הוועדה. נקבע שהיא תאשר את הרשימה המומלצת על ידי הוועדה לבחירת מדליקי המשואות.
פורסם לראשונה: 18:51, 16.04.23