רעידת האדמה הקטלנית וההאשמות נגד הנשיא ארדואן – שיתמודד בסיבוב שני בבחירות - לא הביאו את הנפגעים לתמוך באופוזיציה: מפלגת הצדק והפיתוח של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן יצאה עם ידה על העליונה ב-10 מתוך 11 המחוזות בטורקיה שנפגעו קשות ברעש האדמה הקטלני בחודש פברואר האחרון, שגבתה את חייהם של יותר מ-50 אלף בני אדם והותירה מיליונים חסרי בית. ארדואן עצמו זכה ברוב הקולות ב-8 מתוך 11 המחוזות במרוץ לנשיאות.
7 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
ארדואן. ממשלתו הכשירה רשלנות בבנייה, אבל הנפגעים תומכים: "יש אנשים לא עמדו בתקנות"
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
הטאי, טורקיה
הטאי, טורקיה
כרזות של קיליצ'דראולו במחוז הטאי. לא הצליח להגיע לזכות באמון נפגעי הרעידה
(צילום: AFP)
יריבו של ארדואן בבחירות, כמאל קיליצ'דראולו, האשים את הנשיא שיתמודד מולו בסיבוב השני ב-28 בחודש כי הוא "לא התכונן לרעידה" במשך 20 שנות שלטונו, וההערכות היו שמפלגתו של ארדואן והוא עצמו לא יקצרו הצלחות משמעותיות באזורי האסון. אלא שהתוצאות בבחירות שהתקיימו ביום ראשון האחרון הציגו מצב אחר - בניגוד להערכות. כוחו של ארדואן אמנם נחלש, אך הוא עדיין צועד בבחירות לנשיאות ביתרון ברור לקראת הסיבוב השני - אחרי שזכה ל-49.51% לעומת 44.88% שקיבל יריבו הראשי קיליצ'דראולו.
בבחירות לפרלמנט, שנערכו במקביל לבחירות לנשיאות, עלה כי מפלגתו של ארדואן אמנם נחלשה שוב ביחס לעבר, אולם גוש המפלגות שאליו היא משתייכת זכה לרוב. אותן תוצאות בפרלמנט עשויות לשמש את ארדואן כדי להזהיר את העם כי המדינה זקוקה לממשל יציב לשיקום הכלכלה והנזקים, וקיליצ'דראולו יתקשה למשול כשבפרלמנט אין לו רוב, וברית המפלגות שלו מורכבת משש סיעות בעלות עמדות סותרות בשורה של נושאים, בהן ליברלים, שמרנים ואיסלאמיסטים, שהקו העיקרי המאחד את כולם הוא ההתנגדות לארדואן.
7 צפייה בגלריה
הטאי, טורקיה
הטאי, טורקיה
באוהל, עם כרזה של ארדואן. "היחיד שיכול לבנות מחדש"
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
הטאי, טורקיה
הטאי, טורקיה
צופים בתוצאות באוהלים בהטאי
(צילום: AFP)
הסיבה לכך שמפלגתו של ארדואן נחלה הצלחות באזורי האסון נעוצה באותן סיבות – הספקות בקרב התושבים המקומיים ביכולת האופוזיציה לעמוד בציפיות שלהם. רעידת האדמה יצרה הרס אדיר ב-11 מחוזות בטורקיה – מאדנה שסמוכה לחופי הים התיכון ועד דיארבקיר – אחד המעוזים הכורדיים המרכזיים בדרום-מזרח טורקיה. שיעור ההצבעה במחוזות שנפגעו היה גבוה חרף מספרי הנפגעים והמהגרים הגבוהים: ברוב המחוזות הללו עמד שיעור ההצבעה על בין 85% ל-89%, ובכמה אחרים עמד על יותר מ-80%. ברחבי טורקיה עמד שיעור ההצבעה על 88.9%.
חלק מהמצביעים במחוזות היו טורקים שעזבו אותם בעקבות הרעידה, ושבו על מנת לתת את קולם בקלפי. המצביעים הכורדים באזור מוכה האסון יצאו בהמוניהם כדי להצביע ליריבו של ארדואן, קיליצ'דראולו, אולם בשמונה מתוך 11 המחוזות ארדואן עמד בראש הטבלה. במחוז הטאי, שנפגע באופן הכי קשה ברעידה, הוביל מנהיג האופוזיציה על ארדואן במעט.
אינפו הקרב על נשיאות טורקיה
לאורך השנים האשימו מומחים שטורקיה לא ערוכה לרעידות אדמה, שכן המוני מבנים בה נבנו בניגוד לתקנות הבטיחות שנקבעו לאחר אסון הרעש ב-1999. ארדואן הכיר בסכנה הגדולה של הרעידות, השווה אחרי רעידה ב-2011 בין רשלנות של יזמי בנייה לרצח, אבל ממשלתו קידמה תוכנית שהעניקה הכשר חוקי, תמורת תשלום, לעשרות אלפי מבנים לא-חוקיים.
מסוט איסלאמוגלו, מהעיר קרמאנמרש שנפגעה קשות ברעידה, לא מפנה לנשיא אצבע מאשימה. "אני מאמין שיש אנשים שלא עמדו בתקנות הבנייה. אנחנו אנשים שמאמינים שהאסון הזה הגיע מאללה, ומתאבלים על האנשים שאיבדנו. אנחנו ברי מזל שאנחנו חיים אחרי אסון כזה", הוא אמר. "אני סומך על ארדואן. איבדנו 11 ערים ברעידה, והוא היחיד שיכול לבנות אותן מחדש".
באנטקיה, שנפגעה גם היא קשות ברעידה, נשמעו קולות אחרים ביום ראשון האחרון. ראסים דיאניר השתרך עם שמונה מבני משפחתו בבית ספר בן שתי קומות, ששרד את הרעידה והפך לקלפי. הוא סיפר שנסע עם בני המשפחה יותר מארבע שעות, רק כדי להצביע למנהיג האופוזיציה קיליצ'דראולו. "אנחנו מלאי תקווה. איבדנו בני משפחה ברעידה, ואם לא היינו מצילים את בני הדודים שלי בידיים שלנו – היינו מאבדים גם אותם תחת ההריסות", אמר מוכר הטבק בן ה-25. "הייתי חייב להגיע, זו חובתנו".
7 צפייה בגלריה
הטאי, טורקיה
הטאי, טורקיה
שיעורי הצבעה גבוהים, עם אנשים שנסעו שעות כדי לשים את הקול בקלפי. מצביעים באחד המחוזות שנפגעו ברעידה
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
הטאי, טורקיה
הטאי, טורקיה
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
הטאי, טורקיה
הטאי, טורקיה
(צילום: Tolga Sezgin/gettyimages)
הכותרת
המבחן הגדול של ארדואן
21:28
ניצולי האסון בטורקיה מתחו ביקורת חריפה על התגובה האיטית של ממשלתו של ארדואן לרעידה, אך בשיחות שקיימו חלק מהניצולים, שלא כמו דיאניר, הם הודו על מה שהממשלה כן עשתה עבורם. איבראהים כדיר דמיר, שאיבד את בתו ונכדיו ברעידה, אמר שהוא מרוצה ממה שעשתה הממשלה עבור הניצולים – והוסיף: "הלוואי שהנשיא שלנו היה מנצח על הסף (בסיבוב הראשון)".
הסוקר הטורקי מהמט עלי קולאט אמר כי ברית מפלגות האופוזיציה לא הצליחה לזכות בקולות המצביעים, ששמו את אמונם בממשלה כדי לשפר את מצבם. "ניצולי הרעידה מתחו ביקורת קשה על תגובת הממשלה בסקרים, ואמרו שלא יצביעו עבורה. אבל הם חיפשו גם תשובה לשאלה 'מי יבנה מחדש את הבית שלי ואת מקום העבודה שלי?'", אמר. "הם רואים שארדואן הוא זה שיכול לעשות את זה".
בתוך כך, ארדואן ומועמד האופוזיציה קיליצ'דראולו ממשיכים להתכונן לסיבוב השני, שכאמור יתקיים ב-28 בחודש. קיליצ'דראולו קרא היום לצעירי טורקיה לתמוך בו בסיבוב השני, וכתב כי "מסר של שינוי הגיע מהקלפי. מי שרוצים שינוי במדינה הזו הם כרגע יותר מאלה שלא רוצים אותו", אמר בהתייחסו לעובדה שארדואן ירד אל מתחת ל-50% הצבעה - בסדרת ציוצים שאותם הפנה אל "הצעירים היקרים".