2 צפייה בגלריה
שביתה במרכז רפואי הלל יפה
שביתה במרכז רפואי הלל יפה
בית החולים הלל יפה
(צילום: דוברות מרכז רפואי הלל יפה)
המרכז הרפואי הלל יפה בחדרה הודיע הבוקר (רביעי) על מתקפת כופרה על מערכות המחשוב של בית החולים - וכתוצאה מכך נרשמו שיבושים בטיפולים לא דחופים. כעבור כמה שעות הודיע בית החולים כי הוא מבקש שלא להפנות אליו חולים במקרים שאינם דחופים. בבית החולים ציינו כי המוסד מתנהל על בסיס מערכות חלופיות לטיפול בחולים.
"האירוע דווח למשרד הבריאות ולמערך הסייבר הלאומי באופן מיידי ונמצא בטיפול של טובי המומחים בתחום", מסרו בבית החולים. "הציבור יעודכן בפרטים בהתאם להתפתחויות".
בית החולים לניאדו בנתניה הודיע כי הוא נערך בתיאום עם מד"א לקבל חולים שלא יתאפשר לטפל בהם בהלל יפה. משרד הבריאות ומערך הסייבר הלאומי עודכנו בפרטי האירוע ומשתתפים בחקירתו ובטיפול בו. במקביל הופץ עדכון בנושא לכל בתי החולים בארץ כצעד מנע.
2 צפייה בגלריה
שביתה במרכז רפואי הלל יפה
שביתה במרכז רפואי הלל יפה
משרד הבריאות ומערך הסייבר הלאומי חוקרים את נסיבות האירוע
(צילום: דוברות מרכז רפואי הלל יפה)
מנתונים שפרסמה חברת צ'ק פוינט על אודות 2021, עולה כי הסקטורים שחוו הכי הרבה מתקפות סייבר וכופרה בישראל השנה הם חינוך ומחקר (עם ממוצע של 3,204 תקיפות על ארגון בשבוע), תקשורת/טלקומוניקציה (עם ממוצע של 2,064 תקיפות על ארגון בשבוע) וסקטור הבריאות (עם ממוצע של 1,443 תקיפות על ארגון בשבוע).
עוד עולה מנתוני צ'ק פוינט כי 1 מכל 60 ארגונים/חברות בישראל מותקף בכופרה מדי שבוע בממוצע - עלייה של 30% לעומת 2020.

חשבונות אופיס, ביטוח ומתקני מים

ביום שני השבוע הודיעה מיקרוסופט כי האקרים שלפי החשד קשורים לאיראן ניסו לפרוץ לחשבונות אופיס 365 השייכים לחברות ביטחוניות בארה"ב ובישראל, בהן כאלה שמייצרות לוויינים, רחפנים, מכ"מים ומערכות תקשורת לזמני חירום. ענקית הטכנולוגיה לא פירטה באילו חברות מדובר.
מדובר במתקפת "ריסוס סיסמאות", טכניקה שאינה נחשבת למתוחכמת במיוחד, שבה האקרים מנסים לפרוץ לחשבונות רבים באמצעות שימוש בכמה סיסמאות אפשריות בתקווה שאחת מהן תצליח להכניס אותם פנימה.
בשבוע שעבר פרסמה חברת הסייבר סנטינל וואן דו"ח שלפיו קבוצת האקרים איראנית בשם Agrius עומדת מאחורי מתקפות הסייבר נגד חברת הביטוח שירביט ואוניברסיטת בר אילן. במקביל חשפה חברת סייבריזן תשתית ריגול איראנית הפועלת נגד יעדים בישראל. לכך מצטרף ניסיון חמור יותר של איראן לפגוע במתקני המים בישראל בשנה שעברה.

מתקפות סייבר על בתי חולים ברחבי העולם הובילו בשנים האחרונות לתוצאות קשות. כך למשל, בספטמבר בשנה שעברה הודיעו הרשויות בגרמניה כי מתקפת האקרים על שרתי מחשבים בבית חולים גדול בעיר דיסלדורף גרמה לכך שאישה שנזקקה לטיפול דחוף מתה. מותה נקבע אחרי שהרופאים נאלצו להעבירה לבית חולים אחר, במרחק 32 קילומטר משם, והטיפול בה התעכב כשעה.
במאי 2017 נפלו עשרות בתי חולים לפחות בבריטניה קורבן למתקפת סייבר גדולה. ההאקרים שיתקו אז את המחשבים בבתי החולים - וגרמו לכמה מהם לבטל ניתוחים או לדחות אותם. אלפי חולים נפגעו אז מהמתקפה באנגליה ובסקוטלנד.
בהכנת הכתבה השתתפו אדיר ינקו ויובל מן