בשעות הבוקר (שני) החל צה"ל לפנות את השכונות המזרחיות ברפיח, שבדרום רצועת עזה, לקראת תחילת פעילות קרקעית במרחב - אליה מתנגדים בתוקף במצרים. גורמים בכירים בקהיר הקפידו להזכיר את ההתנגדות המצרית שוב ושוב בחודשים האחרונים, ומשרד החוץ במצרים הזהיר היום מפני סכנות של פעולה צבאית ברפיח. לדבריו, "פעולה זו טומנת בחובה סיכונים הומניטריים חמורים. על ישראל לנהוג באיפוק ולהימנע מהסלמה בעיתוי רגיש זה של המגעים לעסקה".

4 צפייה בגלריה
רפיח, רצועת עזה
רפיח, רצועת עזה
בקהיר חוששים מפעולה ברפיח - ונערכים לאפשרות שהיא תקרה. תקיפה ברפיח
לפי הפרסומים, החשש של מצרים נובע מכמה סיבות מרכזיות. הסיבה הראשונה להתנגדות המצרית, אותה מציגה קהיר כסיבה מרכזית, היא "חיסול הסוגייה הפלסטינית". לדברי המצרים, פעילות ברפיח תוביל למעבר פלסטינים לסיני, מה שיביא "לחיסול הסוגייה הפלסטינית". סיבה נוספת היא חשש של מצרים מזליגת גורמי טרור לסיני, שם קהיר חוששת לאבד שליטה על המצב. גורמים במצרים מציינים כבר מתחילת המלחמה כי התעוררות הטרור באזור תהווה איום גם על ישראל. בתוך כך, מצרים העלתה את רמת הכוננות בצפון סיני אחרי ההודעה על פינוי האוכלוסייה האזרחית מרפיח, "ולאחר תחילת הפעולה הישראלית בעיר", כך אמרו שני מקורות ביטחוניים לסוכנות הידיעות רויטרס.
הסיבה השלישית שבגללה מצרים מתנגדת לפעילות היא המצב הכלכלי הקשה במדינה. למעשה, מצרים לא יכולה להרשות לעצמה להחזיק כלכלית המוני עקורים, ולפי הפרסומים האחרונים במדינה, מצבם הכלכלי של העקורים הפלסטינים שכבר נכנסו אליה קשה.
4 צפייה בגלריה
שלטונות המצרים סוגרים את מעבר רפיח בבטון
שלטונות המצרים סוגרים את מעבר רפיח בבטון
במצרים טענו שמעבר רפיח נאטם בבטון, גורם בכיר הכחיש
בתוך כך, כלי תקשורת בעולם הערבי דיווחו כי השלטונות במצרים החלו לאטום את מעבר רפיח בבטון - ולמנוע כניסה ויציאה ממנו. זמן קצר לאחר מכן פורסם דיווח קטארי, לפיו המעבר נפתח מחדש. הערוץ המצרי "אל-קאהרה אל-אחבאריה", התייחס לטענות, והבהיר, מפי מקור בכיר, כי "הפרסומים על סגירת המעבר לא נכונים והפעילות ממשיכה כהרגלה".
במקביל, האמריקנים ביקשו מישראל הבהרות בנוגע לפעולה ברפיח, בכמה צינורות. כמו כן, במהלך היום צפויה להתקיים שיחה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן.

בחמאס מאיימים: פעולה ברפיח תסכן את המו"מ

בכיר חמאס, עיזאת א-רישק, איים היום כי כל פעולה צבאית תעמיד את המו"מ בסכנה. חמאס עצמו התייחס באופן רשמי להכנות צה"ל לפעולה ברפיח, ואמר כי "הצעדים שננקטו פגעו באזרחים חפים מפשע. זה מאושש את התעקשות ממשלת נתניהו להמשיך במלחמה, המונעת על ידי שיקוליו הפוליטיים, ללא התחשבות הומניטרית או מחשבות על ההשפעה על גורלם של אסירי האויב בעזה".
חמאס הוסיף כי "פעולה צבאית ברפיח לא תהיה פיקניק לצבא הכיבוש, וההתנגדות האמיצה שלנו ערוכה לחלוטין להביס את האויב. הממשל האמריקני שותף במלחמת ההשמדה - ותומך ללא גבולות במכונת ההרג".

מצרים נערכת לפעולה ברפיח

כלי תקשורת בעולם הערבי העלו פרסומים רבים בנוגע לחששות במצרים ולהיערכות שלה לפעולה ברפיח. כך למשל, העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, פרסם כי מצרים חוששת למעשה מפיצוץ של אזור הגבול שלה עם עזה - מה שיאלץ את חייליה להתעמת עם פלסטינים שינסו לעבור למדינה.
4 צפייה בגלריה
 מצרים סוגרת את מעבר רפיח בחומת בטון
 מצרים סוגרת את מעבר רפיח בחומת בטון
חומות בטון שמוקמו במעבר רפיח בחודשים האחרונים
4 צפייה בגלריה
מצרים בונה איזור מגודר לקליטת פליטים מעזה
מצרים בונה איזור מגודר לקליטת פליטים מעזה
בניית חומה בשטח שמיועד לכאורה לקליטת עזתים
בחודשים האחרונים אף פורסם כי מצרים ביצעה כמה צעדים בגבול, במטרה להיערך למצב של עקירה לכיוונה. חברת Maxar Technologies פרסמה תמונות לווין מעבודות בנייה של חומה בגבול מצרים. בנוסף, נטען כי מצרים בונה שטח ייעודי בתוך סיני שעתיד לשכן פלסטינים במקרה של תקיפה ישראלית ברפיח. עם זאת, מצרים הכחישה את הדיווחים על כך.
בערוץ הטלוויזיה הסעודי "אל-חדת'" דווח בימים האחרונים כי בסיני הוקם גוף שבטי, בשם "השבטים הערבים", שאמור לסייע במניעת עקירת פלסטינים לאזור. לפי הדיווח, הגוף לא יחליף גורמים פוליטיים במדינה, אך יאחד את הגורמים באזור ויישא עמו את המסר כי - פלסטינים לא יעקרו מאדמתם ולא יתיישבו בסיני.

בעולם הערבי תוהים: איך תגיב קהיר?

לצד החששות במצרים מפעולה ברפיח, ובמטרה למנוע את תחילתה, קהיר ניסתה לשדר בימים האחרונים אווירה חיובית בנוגע לשיחות המשא ומתן. עם זאת, כלי תקשורת ערביים דנים כעת בשאלה כיצד קהיר תגיב במקרה של פעולה קרקעית ברפיח. לפני כחודש וחצי אמר גורם מצרי לעיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי "פעילות ברפיח תגרום למצב ביטחוני הרסני בגבול, שקשה לחזות את השפעותיו על מצרים". עוד נמסר, כי מצרים רואה בכך סכנה לביטחון הלאומי שלה, גם בגלל עקירה אפשרית לשטחה וגם בגלל נוכחות כוחות ישראלים בגבול של מצרים-עזה, דבר שמצרים רואה כהפרה של הסכם השלום.
הגורם הבהיר כי אין למצרים אינטרס לנתק את יחסיה עם ישראל, אבל יש צעדים אחרים שהיא יכולה לנקוט בהם. מקורות מצרים נוספים אמרו לעיתון כי הקפאת הסכם השלום עם ישראל מסוכן עבור קהיר בשל סיבות רבות, בהן מערכת היחסים עם ארה"ב. עם זאת, הם ציינו כי מצרים יכולה לצמצם את היחסים הדיפלומטיים עם ישראל ולהסתפק בערוצים ביטחוניים בלבד בדיונים.
המקורות אמרו כי "נוכחות של כוחות ישראלים באזור רפיח ואפילו הטמנת אמצעי מעקב, זו הפרה של הריבונות המצרית והסכם השלום". יש לציין כי מעבר רפיח הוא חלק מציר פילדלפי, המפריד בין עזה למצרים, וכל פעילות או נוכחות ישראלית בציר נתפסת בצורה שלילית במצרים.
דובר משרד החוץ המצרי, אמר אבו זיד, אמר לפני כשבועיים כי "כל ניסיון לפוצץ את המצב בעזה ולהגביר את הלחץ על הפלסטינים מביא למתח ביחסים עם הצד הישראלי". עם זאת, הוא הבהיר: "המתח הזה לא יעצור את מצרים מלהמשיך בתקשורת מול כל הצדדים כדי לנסות לפתור את המשבר. הסכם השלום יציב לאורך שנים ויש מנגנונים שעוקבים אחרי יישומו ומנגנונים שיכולים לטפל בהפרות שלו".