נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, שוחח אחר הצהריים (יום שני) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על רקע ההכנות הישראליות לפעולה צבאית ברפיח. לפני השיחה, שנמשכה כחצי שעה, דרשו בארה"ב הבהרות מישראל לגבי הפעולה המתוכננת. שיחות בין גורמים אמריקנים למקביליהם הישראלים צפויות להתקיים גם בדרגים נוספים.
לדברי גורם אמריקני שצוטט ברויטרס, "השיחות לעסקת חטופים הן הדרך הטובה ביותר להימנע מפלישה לרפיח". דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן אמר ל-AFP "כי הבהרנו לממשלה הישראלית את עמדתנו לגבי פלישה קרקעית גדולה לרפיח".
צה"ל קרא לתושבי השכונות המזרחיות ברפיח להתפנות מבתיהם

2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן
האמריקנים דרשו הבהרות, ביידן ונתניהו שוחחו
(צילום: דוברות רה"מ, AP Photo/Susan Walsh)
גורם בחמאס טען היום באל-ערבי אל-ג'דיד כי ארגון הטרור משעה את המו"מ בדרישה שלא תהיה הסלמה צבאית בזמן השיחות.עם זאת, זמן קצר לאחר מכן דווח במצרים כי ביום שלישי תגיע לקהיר משלחת חמאס כדי להשלים את המו"מ. לשני הדיווחים הללו לא התקבל אישור רשמי. חבר הלשכה המדינית של חמאס, עיזאת א-רישק, איים בצהריים כי כל פעולה צבאית של ישראל ברפיח "תעמיד את המשא ומתן בסכנה". לדבריו, "זה לא יהיה פיקניק לצבא האויב. נתניהו וממשלתו יישאו באחריות המלאה".
קודם לכן הוציא ארגון הטרור הודעה שבה קרא לקהילה הבינלאומית לפעול נגד התוכנית הישראלית, והזהיר גם כי הפעולה לא תוביל רק ל"קטסטרופה ברצועת עזה" - אלא גם "תשפיע על גורלם של אסירי האויב".
בצד שמעבר לגבול, מצרים, כבר העלו כוננות בצפון חצי האי סיני - בין השאר מחשש שעזתים ינסו לחצות את הבטונדות שהוצבו שם בחודשים האחרונים. משרד החוץ המצרי הזהיר את ישראל מפני הסלמה נוספת "בעיתוי רגיש של השיחות להפסקת אש", והבהיר כי קהיר ממשיכה ב"מגעים עם כל הגורמים" כדי למנוע מהמצב להחמיר.
הרשות הפלסטינית התייחסה גם היא להכנות הישראליות, ומסרה כי היא מנהלת "מגעים אינטנסיביים עם גורמים אזוריים ובינלאומיים, בעיקר האמריקנים. על הממשל האמריקני להתערב באופן מיידי כדי למנוע את הטבח ברפיח, שהשלכותיו יהיו מסוכנות".

הפעולה - מוגבלת ומדורגת

בישראל, נציין, החליטו על פעולה מוגבלת לעת עתה - ולא טרקו את הדלת בפני המתווכות לעסקה. הטענה היא שפעולה מוגבלת כזו תאפשר לחזור לשולחן המשא ומתן בכל רגע, אם חמאס יתגמש. בכיר ישראלי אמר ל-ynet כי למרות שהחל פינוי האזרחים, "הכול הפיך". הוא הסביר: "אם חמאס יסכים לעסקה - אפשר לעצור את הפעולה".
ההחלטה לצאת לפעולה מדורגת ברפיח, שמתחילה בפינוי אוכלוסייה ממזרח העיר סמוך לגבול עם ישראל ותימשך בשלבים, התקבלה רק אמש באופן סופי בקבינט המלחמה. קדמו לה שני אירועים - התעקשות חמאס להתעקש על סיום המלחמה והמטח הקטלני מרפיח לכרם שלום שממנו נהרגו ארבעה לוחמים.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו מכנס את הקבינט לניהול המלחמה בקריה בתל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו מכנס את הקבינט לניהול המלחמה בקריה בתל אביב
לראשונה מזה ארבעה חודשים: נתניהו הציג לקבינט את שלב א' לפעולה ברפיח. ארכיון
(צילום: עמוס בן גרשום / לע״מ)
חרף האיומים הפומביים המתמשכים, בעיקר מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמש הייתה זו למעשה הפעם הראשונה בארבעת החודשים האחרון - מאז פעולה ברפיח עלתה על השולחן - שבה נתניהו אף הציג את שלב א' של הפעולה ברפיח, ודרש משרי קבינט המלחמה להציג את עמדתם בנושא. השרים העלו שאלות במהלך הדיון, ולבסוף החליטו פה אחד לאשר את השלב הראשון.
דובר צה"ל מסר היום כי "צה"ל מרחיב את האזור ההומניטרי באל-מוואסי, וקורא לאוכלוסייה להתפנות באופן זמני מהשכונות המזרחיות של רפיח אל המרחב ההומניטרי המורחב". הודעה ברוח זו הועברה לאוכלוסייה העזתית גם על-ידי דובר צה"ל בערבית.
בשעות הבוקר הטיל צה"ל כרוזים לפינוי דרך נתיבים מוגדרים לתושבים במזרח רפיח לעזוב את בתיהם לאזורים בטוחים מוגדרים שהצבא הכין מצפון לעיר ליד אל-מוואסי. בצבא מעריכים כי כ-100 אלף פלסטינים מתגוררים באזור שיפונה, מתוך 1.3 מיליון תושבים ועקורים במרחב רפיח כולו.
לא מדובר כאמור בפינוי רחב של כלל רפיח אלא בפינוי השכונות המזרחיות של העיר, תוך הרחבת האזור ההומניטרי שהוגדר ותוחם מראש עם מרחב שהייה גדול שכולל בתי חולים שדה ובאופן שיאפשר תמרון בעיר. מעבר הסחורות כרם שלום יישאר סגור וייפתח בהמשך בהתאם להערכת המצב. מעברים נוספים, בהם ארז ו"96" ליד פרוזדור נצרים יישארו פתוחים כדי לאפשר אספקת סיוע נרחב לרצועה.
פורסם לראשונה: 15:48, 06.05.24