לקראת פריצת דרך בשיחות הגרעין? גורם המעורה בפרטי המשא ומתן הנערך בין איראן למעצמות בווינה על החייאת הסכם הגרעין מ-2015 אמר הערב (יום ו') כי האווירה בשיחות הללו הפכה בסבב האחרון שלהן ל"אופטימית" יותר – אך בה בעת הזהיר כי נותרו לא מעט סוגיות במחלוקת שטרם נפתרו, והוסיף כי "לא נותר כל הזמן שבעולם" על מנת להגיע להסכם.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, אברהים ראיסי
ג'ו ביידן, אברהים ראיסי
ביידן וראיסי. האמריקנים עדיין מביעים חוסר סבלנות, אבל האם יש התקדמות?
(צילום: AP, EPA)
הגורם ששוחח עם סוכנות הידיעות רויטרס אמר כי הצדדים עוסקים כעת בעיקרי-עיקריו של ההסכם, בדברים "פרקטיים" כלשונו, ולדבריו המו"מ נמצא כעת בשלב "המעיק והדורשני" ביותר במגעים המתקיימים בבירה האוסטרית. הגורם ציין עוד כי השיחות מתמקדות כעת יותר ויותר בסוגיות הנוגעות לסדר הנדרש עבור הצעדים שיעשו איראן וארה"ב במקרה שבו יושג הסכם, צעדים שיכללו כמובן חזרה של איראן להגבלות משמעותיות על תוכנית הגרעין שלה, והסרה של הסנקציות האמריקניות.
דבריו של הגורם הערב מגיעים שעות אחדות לאחר שגם שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, הביע אופטימיות זהירה בכל הנוגע ליכולתן של השיחות בווינה להסתיים בהצלחה: הוא אמר כי האווירה בהן השתנתה באופן חיובי מאז סוף השנה שעברה, אז הוא היה "פסימי מאוד", וכעת הוא כבר סבור ש"אפשר" שהסכם ייחתם כבר בתוך שבועות אחדים. "אני עדיין מחזיק בתקווה שאפשר יהיה לחדש את ההסכם ולאפשר לו לתפקד כפי שהיה לפני הפרישה האמריקנית", אמר בורל.
בורל דיבר במסיבת עיתונאים בתום מפגש עם שרי חוץ אירופיים בעיר ברסט שבצרפת, בה השתתף גם שר החוץ צרפתי ז'אן-איב לה דריאן - שהיה זהיר הרבה יותר במילותיו. הוא אמר כי "חיוני" שהשיחות יביאו להסכם, אך הזהיר כי קצב ההתקדמות שלהן איטי מדי. "הבחירה היא בין לחזור להסכם הגרעין מהר מאוד, או ללכת למשבר גרעיני חדש מול איראן", הוסיף. לה דריאן הזהיר, כפי שעשו לא אחת גורמים בכירים במערב בחודשים האחרונים, כי לא נותר עוד זמן רב עד שחזרה להסכם המקורי כבר לא תהיה בעלת משמעות - כיוון שאיראן מעשירה כל העת אורניום לרמות קרובות מאוד לרמה הנדרשת עבור פיתוח נשק גרעיני, ומקצרת בכך את מה שמכונה "זמן הפריצה" אל הפצצה.
2 צפייה בגלריה
המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
מתקן הגרעין בנתנז. איראן ממשיכה להעשיר אורניום, ולשעוט לעבר הפצצה
(צילום: EPA)
דברי הגורם שצוטט הערב ברויטרס ודבריו של שר החוץ האירופי מצטרפים לדיווח השבוע של "ניו יורק טיימס", שלפיו למרות ההצהרות הלוחמניות בימים האחרונים שהשמיעו וושינגטון וטהרן, חלה התקדמות במגעים הלא-ישירים ביניהן בדרך לחידוש ההסכם. במסגרת ההצהרות הלוחמניות הללו, בשבת שעברה הפרלמנט האיראני הטיל סנקציות סמליות על 51 אמריקנים שעסקו לכאורה ב"טרור", בגלל מעורבותם לכאורה בחיסולו של מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה קאסם סולימאני, לפני מעט יותר משנתיים. מנגד, היועץ לביטחון לאומי של הנשיא ג'ו ביידן, ג'ייק סאליבן, הזהיר כי איראן תספוג "סנקציות חמורות" אם תפגע באמריקנים כלשהם, בהם אותם 51 גורמים שצוינו בהכרזה הסמלית של טהרן.
אלא שממש באותו יום הצהיר הנציג האיראני הבכיר בשיחות הנערכות בווינה, עלי באגרי קאני, כי הפערים בעמדות בין הצדדים צומצמו. לדבריו מצטרף גם נאום של המנהיג העליון עלי חמינאי ביום שני האחרון, שבו אותת על תמיכתו במגעים מול ארה"ב, שנערכים כאמור בווינה באופן לא-ישיר, בתיווך שאר המעצמות שנותרו חתומות על הסכם הגרעין. בנאומו אמר חמינאי כי העובדה שהרפובליקה האיסלאמית מקיימת שיחות עם "האויב", לא מעידה על "כניעה" מצדה. בנוסף, יועץ למשרד החוץ האיראני אמר לפי הדיווח ב"טיימס" כי הוא סבור שניתן יהיה להגיע להסכם עד אמצע בחודש הבא.
בדיווח צוטטו שני גורמים בכירים במחלקת ההגנה האמריקנית, שציינו כי חלה התקדמות "צנועה" בשיחות, וכי הן התקדמו מעט מעבר לנקודה שבה נקטעו ביוני אשתקד, אז החלה בהן הפסקה ממושכת של יותר מחמישה חודשים, הפסקה שבמהלכה כונן בטהרן ממשל קיצוני יותר מקודמו, בראשות הנשיא איברהים ראיסי. לצד ההתקדמות המסתמנת, בארה"ב ממשיכים להביע חוסר סבלנות מהתנהלותה של איראן, שבישראל מאשימים אותה כבר זמן רב בניסיון לגרור את רגליה ולמשוך זמן. "אני לא הולך להציב הגבלת זמן או להגיד כמה מטרים נותרו למסלול, חוץ מלומר שכן, הוא הופך למאוד, מאוד, מאוד קצר", אמר בסוף החודש שעבר מזכיר המדינה אנתוני בלינקן.

על רקע האפשרות של התקדמות מסוימת בשיחות הגרעין, ראש הממשלה נפתלי בנט הדגיש השבוע מחדש את העמדה הישראלית ולפיה ירושלים לא תהיה מחויבת לאף הסכם שייחתם בין המעצמות לבין איראן. "אנחנו בהחלט מוטרדים", אמר בנט על השיחות בווינה בדיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת. "חשוב לי לומר ולהבהיר בצורה שלא משתמעת לשתי פנים - ישראל איננה צד להסכמים, ישראל איננה מחויבת למה שיירשם בהסכמים אם הם ייחתמו, וישראל תמשיך לשמור על חופש פעולה מלא, בכל מקום ובכל זמן, בלי מגבלות".
הסכם הגרעין, נזכיר, נחתם ב-2015 בהובלת נשיא ארה"ב ברק אובמה, ובמסגרתו התחייבה איראן לצמצם מאוד את פעילות הגרעין שלה ולפתוח אותה לפיקוח, כך שתתקשה יותר לנצלה לפיתוח נשק גרעיני. בתמורה הוסרו ממנה רוב הסנקציות שהוטלו עליה בשני העשורים האחרונים. ב-2018 פרשה ארה"ב מההסכם הזה בהוראת דונלד טראמפ, שכמו ישראל קבע כי זהו הסכם גרוע המאפשר לאיראן להמשיך בפעילות הטרור שלה תוך שהיא משקמת את כלכלתה. בתגובה החלה איראן להתיר בעצמה עוד ועוד מההתחייבויות שלה להסכם, וכעת היא מעשירה אורניום לשיעור גבוה ביותר, של כ-60%.