זאת הייתה פגרה סוערת מבחינה פוליטית, כזאת שהעמידה את הקואליציה במבחנים גדולים ואילצה אותה לצאת בעיצומה של הכנסת למהלכים מרחיקי לכת. אולם המבחן הגדול ביותר שלה יחל היום (שני) עם פתיחתה הרשמית של מליאת הכנסת לכנס הקיץ - אז כל העיניים יהיו נשואות אל הקואליציה שתנסה לייצב את מצבה ולהביא למצב שבו הכנסת תתפקד.
החודש הקרוב יהיה קריטי מאוד להמשך כהונתה של הממשלה, בעיקר סביב השאלה אם ניתן לשמר את הרוב הדחוק הנשען על חבר כנסת אחד (60 מול 59), ואם ניתן בכלל להמשיך ולנהל את הכנסת במצב שנוצר.
3 צפייה בגלריה
בנט בפתח ישיבת הממשלה
בנט בפתח ישיבת הממשלה
ינסה לייצב את הקואליציה. רה"מ בנט
(צילום: AFP)
פרישתה של יו"ר הקואליציה עידית סילמן היה האירוע הגדול מבין אירועי הפגרה, והוא כמובן זה שגם הכניס את כל המערכת לסחרור. באופוזיציה סברו שמיד עם פרישתה יגיע חבר כנסת נוסף שישלים את הפיצול של ימינה ויביא לאובדן הרוב בכנסת, מצב שיכפה עליה להתפזר, אלא שבכל המפלגות צופפו שורות ואף ח"כ נוסף לא נמצא.
סילמן תפנה היום רשמית את לשכתה המרווחת בקומת הממשלה, שם תחליף אותה השרה איילת שקד, ואת מקומה בתפקיד יו"ר הקואליציה ימלא ח"כ בועז טופורובסקי, יו"ר סיעת יש עתיד.
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
תפנה את הלשכה המרווחת. עידית סילמן
(צילום: יואב דודקביץ')
האירוע השני בחשיבותו, זה שגם לו השלכות ישירות על התנהלות הקואליציה, הוא הצהרתה של רע"מ על "הקפאת" חברותה בקואליציה לאור הנפיצות הביטחונית והעימותים סביב התפילות בהר הבית. ההערכה הייתה שההקפאה של עבאס תסתיים עם חזרתה של הכנסת לפעילות, אולם עבאס החריף את הטון בימים האחרונים והודיע כי מפלגתו כלל לא תגיע למשכן.
באופוזיציה מתכוונים לנצל את שעת הכושר שנוצרה עם סירובה של רע"מ לתמוך בקואליציה, וינסו להביך אותה בשורה של נושאים. בין היתר נשקלת ברצינות האפשרות להעלות להצבעה בקריאה טרומית את הצעת החוק לפיזור הכנסת, שדורשת רוב רגיל ולא רוב מיוחד של 61 ח"כים. בליכוד בוחנים את האפשרות בזהירות כדי לא להסתכן בהפלת ההצעה, מאחר שבמקרה כזה היא תידרש לצינון של שישה חודשים עד שניתן יהיה להעלותה שוב.
3 צפייה בגלריה
מנסור עבאס במליאה
מנסור עבאס במליאה
החריף את הטון. מנסור עבאס
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אתמול לאורך היום שוחח ראש הממשלה נפתלי בנט עם בכירי הקואליציה, ראשי המפלגות והצוותים השונים כדי ליישר קו וללכד את כולם מול האתגרים שבדרך. ברקע, יש לציין, שורה ארוכה של הצעות חוק פרטיות וממשלתיות שממתינות לאישור, ולצדן רוב דחוק ובעייתי שמאיים בכל רגע להתפורר. במפלגות הקואליציה נערכו במקביל הערכות מצב כדי לבחון איזו חקיקה ניתן לקדם בהסכמה ועל איזה חקיקה ניתן לוותר כדי לא לאתגר את ההרכב השביר ממילא של הקואליציה.
בתום ישיבת ראשי הקואליציה מסר אמש בנט כי הם דנו בחוקים שיעלו במהלך המושב הנוגעים ליוקר המחייה, תקציב המדינה, המאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית ונושאים נוספים. מלשכת בנט נמסר כי סוכם שכל המפלגות "יפעלו בשיתוף פעולה על מנת לשמור על הממשלה והקואליציה לטובת אזרחי ישראל". בנט עצמו מסר: "יש לנו אחריות לאומית ואנו מחויבים להמשיך לקיים את הממשלה הזו. זה יהיה חוסר אחריות לדרדר את מדינת ישראל לבחירות ולכאוס בעת הזו. המשך קיום הממשלה תלוי בכל אחד ואחת מאיתנו ויחד אנחנו יכולים להצליח".
פורסם לראשונה: 22:51, 08.05.22