הצוות לטיפול במגפות (צט"מ) כינס הערב (רביעי) מסיבת עיתונאים לאחר המלצתם על מתן מנה רביעית לבני 60 ומעלה, מדוכאי חיסון והצוותים הרפואיים. ד"ר בעז לב, ראש צוות המומחים, הדגיש כי "אנחנו הוצאנו המלצה אבל היא המלצה נצורה". הוא הסביר: "עדיין לא ברור מתי ההמלצה תיושם ומה התזמון שלה. עוד לא התקבלה החלטה והיא אפילו לא אומצה על ידי משרד הבריאות". ynet העביר את מסיבת העיתונאים בשידור חי.
אתמול המליץ צוות המומחים במשרד הבריאות על מתן חיסון רביעי נגד קורונה למבוגרים מעל גיל 60 ולצוותים רפואיים. ההמלצה כפופה לאישור מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש, אך קופות החולים כבר הבהירו היום כי מרגע קבלת ההחלטה שלו – הן ערוכות לחסן באופן מיידי. ד"ר לב ציין כי הצוות עוד אוסף נתונים, אך לדבריו, "אין לנו הרבה זמן לקבל החלטות. המחיר הוא יותר גדול אם לא נחסן. כשהבוסטר טרי יש מעט הדבקה וככל שמתרחקים מהבוסטר אנחנו רואים עלייה של פי שניים בתחלואה".
4 צפייה בגלריה
חיסון קורונה בירושלים
חיסון קורונה בירושלים
חיסוני קורונה בקניון בירושלים
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
ד"ר בעז לב
ד"ר בעז לב
"המחיר יותר גדול אם לא נחסן". ד"ר בעז לב
(צילום: לע"מ)
4 צפייה בגלריה
טל ברוש
טל ברוש
"אי אפשר להיות נאיבים ולחשוב שהאומיקרון חלשלוש". מזכיר הצט"מ, ד"ר טל ברוש
(צילום: גדי קבלו)
הוא התייחס לזן אומיקרון ואמר: "הווריאנט הזה הופך לדומיננטי ברחבי העולם, תופס באירופה ובאפריקה וחיש קל נראה שהוא ישתלט על הדלתא. כל האירוע הזה מאופיין על ידי אי-ודאות מאוד גבוהה. אנחנו לא יודעים כמה הווריאנט הזה גורם למחלה חמורה וקשה. כן ברור כבר היום שככל הנראה החומרה יותר קלה מאשר בווריאנטים הקודמים".
מזכיר צוות הטיפול במגפות, ד"ר טל ברוש, הזהיר מנאיביות מהזן החדש. "אנחנו לא יכולים להיות מאוד נאיבים ולחשוב שזה וירוס 'חלשלוש'. אנחנו חושבים שתהיה גם תחלואה קשה כמו שראינו קודם", הזהיר. עם זאת הוא ציין: "אין קונצנזוס וגם בדיון של הצט"מ אין קונצנזוס. זה נכון שאין לנו את הנתונים. אפשר לשבת עכשיו ולהתרווח בכורסא הקדמית ולחכות למחקרים שיגיעו מחו"ל, ובסיום גל האומיקרון אולי יהיו לנו נתונים. זו מין פריווילגיה שאין לנו אותה".
4 צפייה בגלריה
מבצע חיסוני הילדים בישוב אפרת
מבצע חיסוני הילדים בישוב אפרת
"כמה חיסונים בשנה עדיפים על תמותה גדולה"
(צילום: יואב דודוקביץ)
ד"ר יסמין מאור, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בביה"ח וולפסון וחברה בצוות, הודתה כי ישנה אכזבה מעוצמת ההגנה של מנת החיסון השלישית: "זה באמת מצער. היינו שמחים לראות מוצר יותר מושלם בעניין הזה אבל צריכים לראות כמה חיים נחסכו בעקבות מתן החיסון השלישי. ברור שמתן בוסטר יעלה את רמת הנוגדנים ויש לנו כבר ניסיון רב מבחינת תופעות הלוואי, שראינו שלא היו משמעותיות. בטווח הקצר המועילות משמעותית". לדבריה, ארבעה חיסונים בשנה עדיפים על תמותה מאסיבית מהזנים השונים.
"בעצם בעידן המודרני מעולם לא היינו בפנדמיה באופן כזה. זאת נקודה שלחייבים להפנים אותה. אם אנחנו צריכים לבחור בין תמותה גדולה או כמה חיסונים בשנה, בשבילי התשובה מאוד ברורה".
אתמול מסר מטה ההסברה למאבק בקורונה: "חברי צוות הטיפול במגיפות ממליצים על מתן מנה רביעית לבני 60 ומעלה, מדוכאי חיסון ועובדי מערכת הבריאות, בתנאי שעברו ארבעה חודשים מהמנה השלישית. כמו כן, מומלץ להקדים מתן מנה שלישית לשלושה חודשים לאחר מנה שנייה, במקום חמישה חודשים, כחלק מההיערכות לגל החמישי".
הבוקר התייחס פרופ' אש לנושא החיסון באולפן ynet ואמר כי "אני אקבל את החומר, עוד לא קיבלתי את הסיכום של הדיון למרות ששמעתי את חלקו הגדול. אני אשקול ואתייעץ ואקבל את ההחלטה. זו לא החלטה אוטומטית שלי על בסיס ההמלצה של הצט"מ, ובהחלט ההמלצה היא כבדת משקל. אני מבין גם את השיקולים שעמדו מאחורי ההמלצה הזו - הנתונים על הדעיכה של הבוסטר, והעובדה שאנחנו עומדים מול גל גדול של תחלואה, ובסוף מה מחיר הטעות של לא לחסן. אז את כל השיקולים האלה נצטרך לקחת בחשבון בקבלת ההחלטה שלי".