מוחמד ש', אזרח סעודי שביקר לאחרונה את קרוב משפחתו העצור באחד מבתי הכלא של סעודיה, מספר על "מספר גדל והולך של עצירים פוליטיים ברחבי הממלכה". לפי תיאורו של העציר, המוחזק באגף העצירים הפוליטיים של בית הסוהר, כוחות הביטחון קיבלו הנחיה תקיפה לנהל מעקב אחרי בלוגרים, ולעצור כל מי שיתבטא נגד נורמליזציה עם ישראל. זאת, במקביל להצהרות שמשמיעים שרים בכירים בממשלת ריאד בזכות הפלסטינים.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו מוחמד בן סלמאן
בנימין נתניהו מוחמד בן סלמאן
יורש העצר בן סלמאן, רה"מ נתניהו ואוהלים ברפיח. נורמליזציה עדיין על הפרק
(צילום: REUTERS/Saleh Salem, עמית שאבי, Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court/Handout via REUTERS)
בעניין זה כדאי להעיר שבסעודיה, בניגוד למדינות ערביות אחרות, אסור לאזרחים לצאת להפגנות רחוב, וכל מי שינסה לארגן "התקהלות" ייזרק מיד לבית הסוהר באשמת "חוסר נאמנות לשלטון".
חשוב לזהות את עמדתו הרשמית של השליט מוחמד בן סלמאן: הוא מביע תמיכה ברשות הפלסטינית ברמאללה ואף אירח בשבוע שעבר את ראש הרשות אבו מאזן, אבל לגבי חמאס יש לו עמדה אחרת, נחרצת: לא לאיסאלמיסטים הקיצונים, בראשם חמאס, הגיהאד האיסלאמי של עזה ותנועת האחים המוסלמים של מצרים. בן סלמאן גם הבהיר לבכירי הממשל האמריקני ולנציגי השלטון המצרי שסעודיה לא מתכוונת לממן את הבנייה מחדש של עזה. הממלכה גם לא שלחה לעזה מטוסי סיוע עמוסים במזון, תרופות ושמיכות כמו שעשו מדינות ערביות אחריות, אלא הסתפקה בהעברת תשלום סמלי במונחיה, 400 מיליון דולר לאונר"א, ו"רק לטובת התושבים".
אין נתונים מדויקים על מעצרם של מתנגדי השלום עם ישראל בסעודיה. "מדובר ב-400 גברים לפחות", אומר אזרח סעודי שמקפיד לבקש להישאר בעילום שם. לטענתו, "מספר לא מבוטל של נשים בנות 35-30 קיבלו אזהרות שלפיהן אם ייצאו נגד עמדת בית המלוכה בעניין הקשרים עם ארצות הברית, ובתוכם גם הנורמליזציה עם ישראל, הן צפויות למעצר מיידי".
3 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
בן סלמאן. 400 מיליון דולר לאונר"א, "רק לטובת התושבים"
(צילום: רויטרס)
ארגוני זכויות אדם שמרבים לעסוק במעצרים הפוליטיים בסעודיה, וכן דיפלומטים זרים שנשארים בעילום שם כדי לא להסתכסך עם השלטונות, מדגישים את גל המעצרים החדש שנחשף משיחות עם אזרחים. הטענה הרשמית בסעודיה היא שהמעצרים מתבצעים משיקולי ביטחון פנימי, כשהבכירים חוששים שהפגנות בעד חמאס ונגד מצוקת האזרחים בעזה יתחברו לבעיות הפנימיות בתוך סעודיה וישמשו תירוץ להשמעת ביקורת בוטה נגד ארמון המלוכה הסעודי.

בלי "הישות הציונית" וביטויים קלוקלים אחרים

אתר החדשות האמריקני "בלומברג" דיווח היום על מעצרו של מנהל בכיר בחברה כלכלית העוסקת ב"חזון 2030", בבת עינו של היורש והשליט בפועל, מוחמד בן סלמאן. המנהל הבכיר נעצר אחרי שכתב פוסטים נלהבים מדי בזכות חמאס.
גם איש תקשורת סעודי שכתב כי "לישראל אסור לסלוח לעולם" נשלח לאחרונה לכלא. עצור נוסף לפי רשת "בלומברג" הוא איש עסקים שקרא להחרים את רשת המזון המהיר האמריקנית KFC "בגלל הנחישות האמריקנית לשכנע את הממשל הסעודי לעשות נורמליזציה עם 'הישות הציונית'". ואפרופו, בכירי השלטון הסעודי, החל מיורש העצר בן סלמאן, הפסיקו לכנות את ישראל "הישות הציונית", והבהירו לעורכי עיתונים ולמגישי החדשות בערוצי הטלוויזיה שמדובר ב"מדינת ישראל" וכי "אין להשתמש בביטויים קלוקלים אחרים, שבהם משתמשים ארגוני הטרור וראשי כתות איסלאמיות (הכוונה היא לבכירים השיעים באיראן, ובראשם השליט עלי חמינאי) בבואם להתייחס לישראל".
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן בפגישה עם מנהיגי המדינות הערביות
ג'ו ביידן בפגישה עם מנהיגי המדינות הערביות
נשיא ארה"ב ביידן בביקור בסעודיה. העסקה עדיין על השולחן
(צילום: AFP)
שלטונות סעודיה לא מסתירים את גל המעצר נגד "המתנגדים הפוליטיים". לפי ההערכות, הכוונה היא שדווקא חשיפת המעצרים, ועוד יותר מכך הסיבות למעצר, תלמד לקח חשוב את אזרחי המדינה: לא לנסות להתחכם, ולא להתערב במדיניותו של בן סלמאן, שיוצא בהדרגה נגד איראן (גם אם הוא מחזיק שגריר סעודי בטהרן), זונח את קשריו עם סין (לא לגמרי), והולך "אול אין" עם האמריקנים, בידיעה ברורה שה"עסקה" תחייב אותו להתקדם לנורמליזיציה עם ישראל.
ג'יין קינינמונט, מומחה לנסיכויות המפרץ וסעודיה, הסביר ל"בלומברג" ש"ריאד רצינית בנושא הנורמליזציה עם ישראל". לדבריו, "הסעודים רוצים מאוד לבקר בישראל, ורוצים במקביל שהישראלים יבקרו בריאד, כשהמלחמה בעזה תשנה כיוון". הסעודים, הוא חוזר ומדגיש, לא רוצים, לא חולמים ולא חותרים להיראות פרו-פלסטינים. זאת ממש לא תפיסת העולם שלהם.
גם בכירים סעודים שאיתם התכתבתי ביממה האחרונה מסבירים ש"המלחמה בעזה לא שינתה את תוכניותיו בן סלמאן, אלא רק הרחיקה את המועד".