שירות הדואר המרכזי של גרמניה, "דויטשה פוסט", הודיע היום (ד') כי שנים ארוכות אחרי רוב העולם סגרה המדינה בסוף השבוע את שירות הטלגרמות שלה – אותו שירות מיושן מהמאה ה-19 שאִפשר להעביר במהירות הודעות מפינה לפינה ברחבי העולם.
2 צפייה בגלריה
טלגרף לשליחת טלגרמות טלגרם
טלגרף לשליחת טלגרמות טלגרם
הטלפון הרג את הטלגרמות, האינטרנט וידא את מותן. משתמשים בטלגרף
(צילום: shutterstock)
בעוד שעבור רוב צעירי המאה ה-21 מסמנת המילה Telegram את שמה של אפליקציית מסרים מיידיים פופולרית, בתולדות האנושות שמור המונח הזה להודעות שהועברו באמצעות הטלגרף, ושבמאה שעברה עוד נחשבו לאמצעי תקשורת פופולרי ויעיל.
בימים שקדמו לשירותי הטלפוניה ארוכת הטווח היו שירותי הטלגרף נפוצים מאוד, והודעות טלגרמה שימשו דרך לאישור עסקאות, להעברת ידיעות עיתונאיות ולתקשורת בתוך מערכות שלטון. הטלגרף החשמלי הראשון נכנס לשימוש ב-1838 בשירות הרכבות האנגלי, ושיפורי מערכות שהוכנסו בראשית המאה ה-20 הפכו את השיטה ליעילה עוד יותר.
עם זאת, ככל ששירותי הדואר להעברת מכתבים נעשו יעילים יותר ובמיוחד על רקע התפשטות התקשורת הסלולרית והאינטרנט הלכה ופחתה התועלת שבשליחת טלגרמות, ובשנה שעברה כבר נשלחו בממוצע רק בין 200 ל-300 טלגרמות בכל חודש בגרמניה. הפעלת השירות והשימוש בו היו כרוכים מצדם במחיר גבוה, ובשנים האחרונות הגיע המחיר של שליחת הודעה בת 160 תווים בגרמניה ל-12.57 אירו (כ-47 שקלים).
2 צפייה בגלריה
טלגרף לשליחת טלגרמות טלגרם
טלגרף לשליחת טלגרמות טלגרם
בסוף חייו יכלו הגרמנים להשתמש בשירות להודעות בתוך המדינה בלבד. טלגרף עתיק
(צילום: shutterstock)
בהודעתו היום הסביר "דויטשה פוסט" כי הוא נותר למעשה אחד משירותי הדואר האחרונים בעולם שעוד מציעים שירותי טלגרמות לכל המעוניין. בחלוף השנים הלכו ופחתו הנמענים בחו"ל שאליהם אפשר לשלוח טלגרמות, ומאז שנת 2018 אִפשר "דויטשה פוסט" שליחת טלגרמות ליעדים בתוך גרמניה בלבד.
כך או כך, לפי "דויטשה פוסט" דווקא ביומו האחרון ידע שירות הטלגרמות המקומי פריחה רגעית: 3,228 טלגרמות נשלחו בו בערב חג המולד – היום האחרון שבו הוא פעל.
ההתפתחות הטכנולוגית המואצת של העשורים האחרונים שמה קץ לא רק למנהגים עתיקים, אלא גם לכאלה שעד לפני שנים אחדות נראו חלק בלתי נפרד מהחיים המודרניים. בדנמרק דווח אתמול כי בעקבות הירידה הדרמטית בשימוש בכסף מזומן והמעבר להסתמכות על העברות בנקאיות וכרטיסי אשראי בלבד, אשתקד לא נרשם במדינה אפילו שוד בנק אחד – לראשונה בהיסטוריה.