חבר המושבעים בתביעת לשון הרע של איש הימין ומפיץ תיאוריות הקונספירציה האמריקני אלכס ג'ונס הורה לו אמש (רביעי) לשלם 965 מיליון דולר למשפחות נפגעי הטבח שהתרחש בבית הספר היסודי "סנדי הוק" בשנת 2012. את הסכום האסטרונומי מייסד אתר הקונספירציות "Infowars" ייאלץ לשלם בגין הפצת השקר שלפיו מסע הירי הקטלני מעולם לא אירע והמשפחות האבלות היו שחקנים שנשכרו לכאורה כחלק ממזימה לקחת את רובי האזרחים בארה"ב.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב אלכס ג'ונס מייסד Infowars ב תביעת דיבה על דברי הקונספירציה שלו בעניין טבח סנדי הוק
ארה"ב אלכס ג'ונס מייסד Infowars ב תביעת דיבה על דברי הקונספירציה שלו בעניין טבח סנדי הוק
"הכול מומצא. מצחיק, אז ככה נראה משפט ראווה". אלכס ג'ונס במשפטו הקודם בטקסט, באוגוסט
(צילום: רויטרס )
חלק מבני משפחותיהם של 26 ההרוגים בטבח הגישו את תביעת לשון הרע יחד עם סוכן FBI שהיה בין האנשים הראשונים שהגיעו לזירה ועכשיו יהיה זכאי לפיצויים מג'ונס גם כן. אותו סוכן אמר כי ג'ונס הפך את האובדן והטראומה שלהם לשנים של ייסורים בכך שהפיץ את השקר שהטבח היה מתיחה.
התביעה האשימה את ג'ונס בשימוש בהרג ההמוני כדי לבנות את הקהל שלו ולהרוויח מיליוני דולרים. מומחים העידו כי הקהל שלו גדל, וכך גם ההכנסות שלו ממכירות מוצרים, כאשר הפך את סנדי הוק לנושא מרכזי. בתביעה שהתנהלה במדינת קונטיקט שבארה"ב, קבעו השופטים כי החברה של ג'ונס נושאת גם כן באחריות, מאחר שהאחרון סירב לשתף ראיות עם בית המשפט, כולל רישומים שהיו מראים אם החברה הרוויחה מהפצת המידע.
בעדותו במהלך המשפט הודה ג'ונס שטעה לגבי סנדי הוק ואמר "הירי היה אמיתי, כבר אמרתי שאני מצטער מאות פעמים". אך מנגד, ג'ונס לעג לשופט, להליך בית המשפט ולעורך הדין מטעם התביעה. בנוסף לכך אמר ג'ונס כי התיק פוגע בזכויות חופש הביטוי וכי מדובר בקונספירציה של הדמוקרטים והתקשורת להשתיק אותו.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב תמונת הילד ג'סי לואיס במשפט התביעה נגד אלכס ג'ונס מייסד Infowars דיבה על דברי הקונספירציה שלו בעניין טבח סנדי הוק
ארה"ב תמונת הילד ג'סי לואיס במשפט התביעה נגד אלכס ג'ונס מייסד Infowars דיבה על דברי הקונספירציה שלו בעניין טבח סנדי הוק
תמונת הילד ג'סי לואיס שהוצגה במשפט נגד אלכס ג'ונס
(צילום: רויטרס )
ג'ונס לא היה בבית המשפט כשניתן גזר הדין אבל הגיב באתר שלו ואמר שהוא עצמו מעולם לא הזכיר את שמות התובעים. לדבריו, "הכול מומצא. מצחיק, אז ככה נראה משפט ראווה". עורך הדין של ג'ונס, נורם פאטיס, אמר כי "מדובר ביום מאוד אפל לחופש הביטוי", ותיאר את המשפט כלא הוגן. הסנגור הצהיר כי יערער על גזר הדין.
חבר המושבעים העניק סכומים שונים לקרוביהם של הקורבנות, שהעידו שהם אוימו והוטרדו במשך שנים על ידי אנשים שהאמינו לשקרים שסופרו על ידי ג'ונס. לטענתם, אנשים זרים הגיעו לבתיהם כדי להקליט אותם ואחרים הגיבו בצורה פוגענית ברשתות החברתיות.
רובי פרקר, שאיבד בטבח את בתו בת ה-6 אמילי, אמר מחוץ לבית המשפט בקונטיקט כי הוא גאה "בכך שהצלחנו להשיג את אמירת האמת". פרקר, שהפך למטרה מוקדמת של אנשי קונספירציה לאחר שדיבר במסיבת עיתונאים יום לאחר הירי, קיבל את סכום הפיצויים הגבוה ביותר - 120 מיליון דולר. מארק ברדן, שאיבד את בנו בן ה-7 דניאל העיד כי תומכים בתיאוריית הקונספירציה השתינו על הקבר של בנו, ואיימו כי יוציאו את ארון הקבורה. ברדן ואשתו זכו יחדיו בכ-86 מיליון דולר.
3 צפייה בגלריה
טקס לזכר קורבנות הטבח בסנדי הוק, 2012. יוזמות חקיקה נתקעו בסנאט
טקס לזכר קורבנות הטבח בסנדי הוק, 2012. יוזמות חקיקה נתקעו בסנאט
26 נרצחו במסע ההרג. טקס לזכר קורבנות הטבח ב"סנדי הוק"
(צילום: AFP)
אריקה לאפרטי, בתה של מנהלת סנדי הוק, דאון הוכספרונג, העידה שאנשים שלחו איומי אונס בדואר לבית שלה. "אני מאמינה שהשנאה, השקרים ותיאוריות הקונספירציה של ג'ונס ילכו אחריי עד סוף ימיי", אמרה לאפרטי. היא הוסיפה כי "הלוואי שאוכל פשוט להיות בת שמתאבלת על אמה".
לפני כחודשיים, חבר מושבעים בטקסס כבר הורה לג'ונס לשלם יותר מ-4.1 מיליון דולר בפיצויי נזיקין, להוריו של ג'סי לואיס, ילד בן 6 שנרצח בטבח. כעת עומד ג'ונס בפני משפט שלישי בטקסס, בתביעה שהגישו הורים של ילד נוסף שנהרג בירי. לא ברור כמה מפסקי הדין ג'ונס יכול להרשות לעצמו לשלם. במהלך המשפט הראשון בטקסס, הוא העיד שהוא לא יכול להרשות לעצמו שום פיצויים מעל 2 מיליון דולר, ועורכי דינו מתכוונים לערער ולנסות להפחית את הסכום. החברה של ג'ונס כבר הגישה בקשה לפשיטת רגל, אך כלכלן העיד בבית המשפט בטקסס כי השווי של ג'ונס והחברה עומד על 270 מיליון דולר.
עורך הדין של המשפחות מהמשפט בקונטיקט, ג'וש קושוף, אמר ש"אם פסק הדין יפסיק את פועלו של אלכס ג'ונס זה יהיה טוב". לדבריו, "הוא הלך בצל המוות כדי לנסות להרוויח על גבם של אנשים שזה עתה נהרסו. זה לא מודל עסקי שצריך להיות קיים בארצות הברית".