למרות דוח חמור שכלל עדויות וראיות של נציגת מזכ"ל האו"ם לנושא אלימות מינית בזמן סכסוך לגבי פשעי חמאס, החליט מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, שלא לכלול את חמאס ברשימה השחורה של הגורמים החשודים על-ידי האו"ם בביצוע מעשי אלימות מינית בזמן סכסוך.


בדוח שחיבר, מזכ"ל האו"ם נמנע מלייחס אחריות לחמאס, על אף שהדוח של הנציגה פרמילה פאטן הכיר בצורה מפורשת בזיקה שבין מתקפת ארגון הטרור ב-7 באוקטובר למעשי האלימות המינית שבוצעו בצורה שיטתית ומכוונת. נוסף על כך, בשונה מדוח פאטן, שקבע כי קיים חשש ממשי ומהותי להמשך פגיעה מינית בחטופים ובחטופות הישראלים ודרש את שחרורם המיידי, מזכ"ל האו"ם גוטרש נמנע מקריאה מפורשת ברוח זו.
יש לציין כי לרשימה השחורה נכנסו למשל שורת ארגוני טרור שפועלים בכמה מדינות, בין השאר ברפובליקה המרכז אפריקנית, ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, בעיראק (דאעש), במאלי, בסומליה, בסוריה, בסודן ובדרום סודן, במיאנמר, בסוריה, בהאיטי ובניגריה. הדוח מציין כי הרשימה "לא מתיימרת להיות מקיפה, וכוללת ארגונים שיש לגביהם מידע אמין".
4 צפייה בגלריה
הפגנה מחוץ למשרדי BBC במחאה על התכחשותם לפשעי המלחמה שבוצעו ע"י מחבלי חמאס בשבעה באוקטובר
הפגנה מחוץ למשרדי BBC במחאה על התכחשותם לפשעי המלחמה שבוצעו ע"י מחבלי חמאס בשבעה באוקטובר
הפגנה בבריטניה נגד האלימות המינית של חמאס
(צילום: HENRY NICHOLLS / AFP)
במשרד החוץ בירושלים אמרו בתגובה כי ישראל מביעה שאט נפש עמוקה לנוכח פרסום דוח מזכ"ל האו"ם גוטיירש בנושא אלימות מינית בזמן סכסוך. עוד אמרו במשרד כי "דוח המזכ"ל הוא כשלון נוסף בסדרת המחדלים של מוסדות האו"ם השונים אשר לא הצליחו עד כה לגנות ולו פעם אחת את החמאס ולהוסיף חטא על פשע, מסרבים להכריז באופן פומבי שחמאס אשר טבח, אנס, פגע פגיעות מיניות וחטף נשים, זקנים וטף ב-7 באוקטובר ולאחר מכן, הוא אכן ארגון טרור. הדוח הזה הוא תעודת עניות עצובה וטרגית לתפקודו של האו"ם והעומד בראשו מאז 7 באוקטובר, והוא מהווה רוח גבית לטרור ולאלימות".
במגעים בין נציגים ישראלים לבין אנשי האו"ם לגבי אי-הכללת חמאס ברשימה השחורה, אמרו הגורמים באו"ם כי מדובר בשלב מוקדם מדי להחלטה כזאת. לדברי הגורמים, הכללת ארגון מסוים ברשימה היא תוצר של תהליך ולא מתרחשת ממש בהתחלה. לדבריהם, לרוב מתחילים בהתייחסות למגמה, אחר כך מקרה ספציפי ואז ככל שצריך - מכלילים ברשימה. בנוסף, אמרו הגורמים, מאחר שלא מדובר בחקירה מלאה ולא ניתן לייחס כביכול את העבירה למבצע ספציפי - אי-אפשר לקבוע שהמעשים תוכננו על-ידי חמאס כחלק מהמתקפה, או בוצעו על-ידי עזתים שנכנסו אחרי, או שהדברים בוצעו רנדומלית.

"גוטרש הפך את האו"ם למוסד אנטישמי ואנטי ישראלי קיצוני"

בהמשך הדוח, בהמלצות המזכ"ל בחלק על ישראל הוא מציין כי הוא קורא להפסקת אש הומניטרית, מחמאס לשחרר את החטופים ללא תנאים כך שניתן יהיה להגן עליהם, מישראל לאפשר גישה לגופי או"ם על-מנת שיוכלו לקיים חקירה מלאה של כל ההפרות, כולל של אלימות מינית ודורש לוודא שהיחס עבור עצירים הוא אנושי ובהתאם לסטנדרטים הבינלאומיים.
שר החוץ ישראל כ"ץ הגיב בחריפות לדברים: "מזכ"ל האו"ם גוטרש התייצב היום רשמית לצד אנסי ומרצחי החמאס, כאשר סירב להטיל את האחריות לפשעי המין החמורים המופיעים בדוח פאטן. מזכ"ל האו"ם מתנהג כמו משתפי הפעולה עם המשטרים הרצחניים ביותר בהיסטוריה האנושית, ואני משוכנע שאם פשעי המשטר הנאצי היו עולים לדיון במהלך כהונתו, הוא היה מסרב להוקיע גם אותם אם האינטרס הפוליטי שלו היה מחייב זאת. גוטרש הפך את האו"ם למוסד אנטישמי ואנטי ישראלי קיצוני וכהונתו תיזכר כאפלה ביותר בהיסטוריה של הארגון".
פאטן עצמה הזכירה את פשעי חמאס שציינה במסמך משלה, אך באותה נשימה הזכירה כי לאו"ם הגיע מידע על פגיעות מיניות מצד חיילי צה"ל ברצועת עזה ובגדה המערבית. בחלק אחר בדוח ציינה כי לא ניתן לגנות מבצעי אלימות מינית ומנגד להמשיך לממן ולחמש אותם, אך לא הזכירה ספציפית את ישראל או חמאס.
4 צפייה בגלריה
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש מוציא דיסקית להחזרת החטופים מכיסו לאחר שמשפחות החטופים התעמתו איתו מחוץ לביתו בניו יורק
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש מוציא דיסקית להחזרת החטופים מכיסו לאחר שמשפחות החטופים התעמתו איתו מחוץ לביתו בניו יורק
מזכ"ל האו"ם גוטרש התעמת עם משפחות החטופים מחוץ לביתו בניו יורק
(צילום: עומר קפלן)
לפני פרסום הדוח שלח שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, מכתב למזכ"ל גוטרש שבו הגיב בזעם על החלטתו שלא להכליל את החמאס ברשימה השחורה. "ברצוני להביא לידיעתכם את האכזבה והזעזוע של ישראל ביחס לעובדה שחמאס, המסית והמבצע של הטבח ב-7 באוקטובר, לרבות מעשי אלימות מינית קיצוניים מרובים, לא יוזכרו ב'רשימת הגורמים החשודים של ביצוע או אחריות לדפוסי אונס וצורות אחרות של אלימות מינית במצבים של עימות מזוין על סדר היום של מועצת הביטחון'", כתב ארדן.
השגריר הוסיף: "מבחינתנו, הכללת חמאס ברשימה זוהי תוצאה בלתי נמנעת של דוח פאטן, לכן, אני קורא לך לבחון מחדש את עמדתך, לכלול את חמאס ברשימה הנ"ל ובבירור לייחס את האחריות ל-7 באוקטובר ואת האלימות המינית שבוצעה בעקבותיו, לחמאס. העובדה שהשליחות של פאטן לא הייתה חקירתית, אינה אומרת שמשימה זו לא הצליחה להגיע למסקנות בנוגע לאחריות חמאס לטבח ב-7 באוקטובר על סמך עדויות ממקור ראשון. לכן, לא הגיוני לטעון שאינך יכול לייחס את האחריות לאלימות מינית לחמאס ולארגוני טרור קשורים".
4 צפייה בגלריה
כינוס מועצת הביטחון של האו"ם בדיון לפני הצבעה בעניין בקשת הפלסטינים לקבלת חברות מלאה באו"ם
כינוס מועצת הביטחון של האו"ם בדיון לפני הצבעה בעניין בקשת הפלסטינים לקבלת חברות מלאה באו"ם
ארדן באו"ם. מאבק מתמשך מול המוסדות הבינלאומיים
(צילום: EPA/SARAH YENESEL)
ארדן הוסיף: "באשר להאשמות על התנהגות בלתי הולמת כלפי פלסטינים במעצר המוזכרות בקטע הדוח, הן נבדקות על-ידי ישראל בהתאם לנהלים ולמנגנונים החזקים שיש לה לשם כך. ההאשמות הללו הועלו בניסיון ברור 'לאזן' את הפשעים הנתעבים של חמאס עם התנהגות בלתי הולמת של ישראל לכאורה מסיבות פוליטיות גרידא. האכזריות והאלימות המינית של חמאס הוכחו מעבר לשבריר של ספק וכל ניסיון להשוות את הברבריות המינית של מחבלים להאשמות נגד מדינת ישראל שומרת החוק הם בלתי מוסריים ובזויים".
ארדן ציין, כי ישראל לא קיבלה בעבר תלונות ספציפיות, המשקפות את הטענות שהועלו בקטע מהדוח השנתי של המזכ"ל על אלימות מינית הקשורה בעימותים הקשורים ל"מצב בישראל ובשטח הפלסטיני הכבוש". יצוין כי בניגוד לנוהגים המקובלים, האו"ם לא ביקש את תגובת ישראל לאותן טענות לפני פרסום הדוח. המזכ"ל לא ענה למכתבו של ארדן.

האו"ם: "לא הוכח היקף גורמי חמאס באונר"א"

בתוך כך, גם בנושא אונר"א נמשך העימות בין ישראל לבין האו"ם. גם במקרה הזה, טוען דוח ועדת החקירה של האו"ם שישראל לא סיפקה מידע אמין על היקף גורמי החמאס באונר"א. בדוח אותו כתבה שרת החוץ לשעבר של צרפת קתרין קולונה ואשר התקבל על-ידי גוטרש, נטען כי המשך פעילות אונר"א הוא חשוב נוכח המצב בשטח. עוד נכתב כי בהיעדר פתרון מדיני בין ישראל לפלסטינים, אונר"א נותר גורם מרכזי לספק צרכים הומניטריים חיוניים לפליטים בעזה, ירדן וכו'. על כן, אונר"א אינה ברת-החלפה ורבים רואים בה כצינור חמצן הומניטרי.
4 צפייה בגלריה
 תעודות זהות של עובדי אונר״א שלקחו חלק במתקפת ה-7 באוקטובר
 תעודות זהות של עובדי אונר״א שלקחו חלק במתקפת ה-7 באוקטובר
עובדי אונר"א שלקחו חלק במתקפת ה-7 באוקטובר
(צילום: דובר צה"ל)
הדוח התעלם מהמספרים שמסרה ישראל ביחס להיקף גורמי החמאס באונר"א וטען כי ישראל לא סיפקה "מידע תומך בנדון". לא הייתה קריאה מפורשת לפטרם ורק קריאה שהסוכנות צריכה להיות בקשר יותר טוב עם ישראל. בנוגע למעורבות של אנשי אונר"א בטבח, נטען בדוח כי החקירה בנושא נמצאת תחת מנדט של ועדה אחרת באו"ם. בדוח הנוכחי לא הייתה גם התייחסות למספר הפרות הנייטרליות במתקנים של אונר"א כפי שטענה ישראל. הדוח הציע רפורמות קוסמטיות בלי קריאה מפורשת לפטר את כל העובדים של חמאס וג'יהאד בארגון. מנגד, קולונה קראה למחוק את כל החלקים הבעייתיים בספרי הלימוד של אונר"א מיידית.
במשרד החוץ הישראלי תקפו את הדוח בחריפות ומסרו בתגובה: "ארגון הטרור חמאס חדר לאונר"א-עזה בצורה רחבה כל כך, שלא ניתן לומר עוד איפה נגמרת אונר"א ואיפה מתחיל חמאס. עם למעלה מ-2,135 מעובדי אונר״א שהם פעילי ארגוני הטרור חמאס וג'יהאד איסלאמי, וחמישית מהנהלת בתי ספר של אונר״א שהם פעילי חמאס, הבעיה באונר"א-עזה היא לא של כמה תפוחים רקובים - זהו עץ רקוב ומורעל ששורשיו הם חמאס. דו״ח קולונה מתעלם מחומרת הבעיה ומציע פתרונות קוסמטיים שלא מתמודדים עם ההיקף העצום של חדירת חמאס לאונר"א עזה. כך לא נראית בחינה אמיתית ויסודית. כך נראה רצון לעקוף את הבעיה ולא לקרוא לה בשמה. ישראל קוראת למדינות התורמות להימנע מלהעביר כספים של משלמי המיסים שלהן לאונר"א-עזה שכן תרומות אלו יגיעו לארגון הטרור חמאס, דבר המנוגד לחקיקה של המדינות התורמות עצמן. אונר"א-עזה היא חלק מהבעיה ולא חלק מהפתרון".