דוח שליחת מזכ"ל האו"ם לענייני אלימות מינית בסכסוכים מציג הוכחות, בעיקר נסיבתיות, לכך שבמהלך מתקפת מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר נעשה שימוש באלימות מינית שכלל מקרי אונס, אונס קבוצתי, אונס גופות, הטלת מומים באיברי מין, עירום וקשירת גופות ועוד. הדוח המלא של פרמילה פאטן, שביקרה עם צוותה בחודש שעבר בישראל לצורך איסוף עדויות, התפרסם הערב (שני).
4 צפייה בגלריה
פרמילה פאטן,  שליחת האו"ם לאלימות מינית, בביקור בנחל עוז
פרמילה פאטן,  שליחת האו"ם לאלימות מינית, בביקור בנחל עוז
פאטן (במרכז) במהלך ביקורה בישראל בחודש שעבר
(צילום: משרד החוץ )
פאטן, תת-מזכ"ל האו"ם שמשמשת כאמור כיום כנציגה המיוחדת של המזכ"ל אנטוניו גוטרש בנוגע לאלימות מינית באזורי עימותים, קיבלה מנדט לאסוף עובדות ומידע לגבי תקיפות מינית של מחבלי חמאס ביישובי הדרום. היא עמדה בראש משלחת שכללה כ-10 מומחים מתחום הרפואה והמשפט, וביקרה גם בשטחי הרשות הפלסטינית. בזמן שהייתה בארץ, אמרה בהתייחס ל"סרטון הזוועות" שהפיק דובר צה"ל: "אחרי שראיתי את הסרטון, הבנתי דברים שלא הבנתי קודם מבחינת גודל האסון שקרה".
הדוח של פאטן וצוותה מאשר כי יש הוכחות לכך שנעשה שימוש באלימות מינית במהלך המתקפה ב-7 באוקטובר. כמו כן, הדוח מאשר כי חטופות וחטופים בשבי חמאס בעזה עברו אלימות מינית וישנה סברה כי זו עדיין מתרחשת. יחד עם זאת, בדוח מצוין כי במסגרת הזמן והיכולת המקצועית של הצוות אין ביכולתו לפי שעה לייחס את כלל המעשים בדרום לחמאס, על-רקע האפשרות שחלקם בוצעו על-ידי אנשי הג'יהאד האיסלאמי או אספסוף שהגיע לאזור אחרי פרוץ המתקפה.
ממצאי הדוח מצביעים על קיומן של פגיעות מיניות במסגרת המתקפה עצמה, כולל הוכחות נסיבתיות למקרי אונס, אונס גופות וירי בנשים ערומות וכבולות בזירת פסטיבל הנובה, וכן אונס של שתי נשים בכביש 232 ופציעות באיברי המין של גופות באזור.
4 צפייה בגלריה
פרמילה פאטן,  שליחת האו"ם לאלימות מינית, בביקור בנחל עוז
פרמילה פאטן,  שליחת האו"ם לאלימות מינית, בביקור בנחל עוז
פאטן (משמאל) בביקור עם צוותה בקיבוץ נחל עוז
(צילום: משרד החוץ )
בדוח צוין כי "בהתבסס על המידע שאסף, צוות המשימה מצא מידע ברור ומשכנע לפיו בוצעה אלימות מינית, לרבות אונס, עינויים מיניים, יחס אכזרי, בלתי אנושי ומשפיל נגד בני ערובה ויש לו יסוד סביר להאמין שאלימות כזו עלולה להיות מתמשכת נגד אלה שעדיין מוחזק בשבי. בהתאם לגישה ממוקדת ניצול/קורבן, הממצאים מועברים במונחים כלליים ופרטים אינם נחשפים".
עוד צוין בדוח כי "בהקשר של המתקפה המתואמת של חמאס וקבוצות מזוינות אחרות נגד מטרות אזרחיות וצבאיות ברחבי הפריפריה של עזה, צוות המשימה מצא כי יש יסוד סביר להאמין שאלימות מינית הקשורה לסכסוך התרחשה במספר מקומות במהלך התקפות ה-7 באוקטובר לרבות אונס ואונס קבוצתי בשלושה מקומות לפחות, כלומר: אתר פסטיבל המוזיקה נובה וסביבתו, כביש 232 וקיבוץ רעים. ברוב התקריות הללו נהרגו לאחר מכן קורבנות שנפגעו בתחילה לאונס, ולפחות שני אירועים מתייחסים לאונס של גופות נשים.
"צוות המשימה מצא גם דפוס של קורבנות, בעיקר נשים, שנמצאו עירומים לחלוטין או חלקית, קשורים ונורו על פני מספר מקומות. על אף שהוא נסיבתי, דפוס כזה עשוי להעיד על צורות מסוימות של אלימות מינית, כולל עינויים מיניים, יחס אכזרי, לא אנושי ומשפיל".
הממצאים העלו עוד טענה לאונס קבוצתי בכביש 232 שהצוות של פאטן לא יכול היה להוכיח במהלך הביקור בארץ, אבל ירצה לחקור אותו לעומק בהמשך. אונס נוסף אירע בקיבוץ רעים. בגלל מגבלת הזמן, הצוות לא הצליח לאמת עדות על אונס בקיבוץ נחל עוז. עוד עולה מתקציר הדוח כי הצוות של פאטן התקשה לאמת מקרים של מעשי רצח רבים בקיבוץ בארי בגלל כמות רבה של עדויות.
במקביל, הדוח כולל התייחסות לביקור פאטן בצוותה ברמאללה, והבהרה כי מטרת הביקור לא הייתה לחקור ולאמת מקרים. יחד עם זאת, מחברי הדוח מציינים כי הגורמים האמונים לטפל בנושא ברשות הפלסטינית דיברו על דפוסים בעייתיים בהתנהלות כוחות הביטחון הישראליים, בעיקר במסגרת בדיקות במעברים, מעצרים ופשיטות על בתים בלילות. אין האשמות באונס.

בהתייחס להמלצות הדוח, הצוות שסייר באזור קורא לחמאס לשחרר את החטופים שבידיו באופן מיידי ללא תנאי, קורא לצדדים להביא נאשמים לדין בבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג (ICC), ממליץ לממשלת ישראל למשרד הנציב העליון של האו"ם לזכויות האדם (OHCHR), ממליץ לשמור על הפרטיות של העדים והניצולים, קורא לצדדים להגיע להפסקת אש הומניטרית, וממליץ לוודא שקולן של נשים יישמע.
הצוות של פאטן, שהודה על שיתוף הפעולה מצד הגורמים הרלוונטיים בישראל, ביצע 36 ראיונות עומק, עבר על 5,000 תמונות ו-50 שעות של וידאו. בהמשך החודש יועבר לעיונה של ישראל דוח המזכ"ל, שאליו יוכלו נציגי המדינה להשיב תוך שבוע. הדוח של גוטרש, שיתפרסם בתחילת אפריל, יכלול חלקים מדוח ביקור הצוות של פאטן וגם תוצרים מרשת האו"ם לאלימות מינית.
4 צפייה בגלריה
ארדן מקרין בעצרת האו"ם עדויות של נשים שהיו עדות לתקיפות מיניות ב-7 באוקטובר
ארדן מקרין בעצרת האו"ם עדויות של נשים שהיו עדות לתקיפות מיניות ב-7 באוקטובר
השגריר ארדן הקרין הקלטות של נשים שהיו עדות לתקיפות מיניות ב-7 באוקטובר
(צילום: UN)
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן תקף את שתיקת ארגוני הנשים של הארגון בדיון מיוחד בעצרת הכללית בנושא הווטו האמריקני שהוטל במועצת הביטחון על הצעת אלג'יריה להפסקת אש. "השתיקה לנוכח האלימות המינית של חמאס הופכת את יום האישה הבינלאומי לבדיחה חולנית", אמר השגריר ארדן. "בזמן שאנחנו מדברים, נשים ישראליות נאנסות ועוברות התעללות על-ידי מחבלי חמאס. איפה הקול של האו"ם? שמענו את המילים הריקות של בכירי האו"ם שקוראים לשחרור החטופים. אבל האם ראינו מישהו מהם נוקט פעולה? שום דבר".
ארדן אמר עוד: "במהלך חמשת החודשים האחרונים לא היה כאן אפילו דיון אחד שהוקדש לרווחתם של בני הערובה. אף דיון אחד לא התמקד באלימות המינית שמבצע חמאס. אף פאנל של האו"ם בנושא אונס ופשעים נגד נשים ישראליות. האו"ם צריך להתבייש בשתיקתו. בעתיד, לא תוכלו לטעון שלא ידעתם בדיוק כפי שהעולם טען לאחר השואה. שלא נחשף לסבל ולזוועות. אלה שנשארים אדישים – שותפים לפשעים עצמם".

השגריר הקרין במהלך נאומו הקלטות של נשים שהיו עדות לתקיפות מיניות ב-7 באוקטובר. לדבריו, "שמענו דיווחים על אונס והתעללות מינית מתועבת. היום יקבלו עדויות אלו הכרה רשמית משליחת האו"ם לענייני אלימות מינית פרמילה פאטן. האם בכל זאת תמשיכו עם השתיקה והאדישות שלכם? האם הייתם ממשיכים להתעלם או האם הייתם דורשים פעולה מיידית?
"בדוח שלה, פאטן תפרט כי במהלך התקפה חמאס בוצעו מעשי אונס, אונס קבוצתי ונקרופיליה. הדוח גם ידגיש כי הטרוריסטים של חמאס התעללו מינית בבנות ערובה ושמעשים כאלה כנראה עדיין נמשכים. האם זה יעיר אתכם? האם זה ישנה את סדרי העדיפויות שלכם? האם תבינו שהמשמעות של הפסקת האש מפקירה את הנשים הללו למפלצות החמאס המתעללות מינית? אולי סוף סוף תבינו שהאו"ם הפך למשתף פעולה עם אנסים סוטים. אני חוזר ואומר: כל קריאה להפסקת אש רק נותנת לחמאס אור ירוק להמשיך לאנוס ולהתעלל בני הערובה".
ארדן אמר עוד: "הנה אנחנו - שוב - 150 יום אחרי שחמאס ביצע את הדבר האכזרי והברברי ביותר מאז השואה. ושוב, הגוף הזה התכנס כדי לא לגנות את חמאס. לא לגנות את הזוועות שלהם. אבל להתמקד שוב במצב בעזה. כאילו 7 באוקטובר אף פעם לא קרה. כאילו אין 134 בני ערובה שמוחזקים ומעונים בעזה. העצרת הכללית של האו"ם מחויבת להישרדותו של ארגון טרור. המוסד שהוקם בעקבות השואה, למניעת זוועות, עכשיו מתאחד להגן על ארגון טרור שאינו שונה מהנאצים.
"חמישה חודשים חלפו ואף גוף אחד של או"ם לא גינה את חמאס. איך יש לכם את המצפון לישון בשקט בלילה? אלפי ישראלים עדיין מתאבלים על יקיריהם שנרצחו בדרכים שיגרמו לנאצים גאווה, קהילות שלמות הפכו בכוונה לאפר, והאסיפה הכללית אפילו לא יכולה לגנות פוגרום? פשיטת הרגל המוסרית באמת אינה יודעת גבולות".

"חרפת השתיקה של האו"ם זועקת לשמיים"

השגריר ארדן אמר בתגובה לדוח של שליחת האו"ם פאטן: "זה לקח לאו"ם חמישה חודשים להכיר סוף סוף בפשעי המין המזעזעים שבוצעו במהלך מתקפת החמאס ב-7.10. עכשיו כשהתפרסם דוח זוועות המין וההתעללות המינית שעוברות החטופות שלנו בעזה, חרפת השתיקה של האו"ם שלא קיים אפילו דיון אחד בנושא זועקת לשמיים. כל קריאה להפסקת מאריכה את סבלם של החטופות ומשמעותה עידוד לפשעי המין של חמאס".
שר החוץ ישראל כץ החליט להחזיר את השגריר ארדן לארץ להתייעצות מיידית. "הוריתי לשגריר שלנו באו"ם גלעד ארדן לחזור ארצה בגין ניסיון השתקת דוח האו"ם החמור על מעשי האונס ההמוניים שבוצעו על-ידי חמאס ועוזריו בשביעי באוקטובר", ציין השר כץ. "למרות הסמכות המוקנית לו, מזכ"ל האו"ם לא הורה על כינוס מועצת הביטחון לנוכח הממצאים, לשם הכרזה על ארגון חמאס כארגון טרור והטלת סנקציות על תומכיו. בנותינו אינם הפקר. מי שפגע בהן ישלם".
השר כץ הסביר: "הצעד הזה נעשה כאות מחאה ומעיד על חומרת ההתייחסות שלנו לממצאי הדוח ולפשעים המיניים החמורים שביצעו חמאס ועוזריו. אנחנו דורשים שהמזכ"ל יזמן מיידית את מועצת הביטחון כדי להכריז על חמאס כארגון טרור ולהטיל עליו את הסנקציות הנדרשות. לא יתכן שהאו"ם יעבור בשתיקה על מעשים בלתי אנושיים כאלה".
אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית, אמרה: "אנו מודות לנציגת האו"ם פרמילה פאטן על הדוח החשוב שלה, המחזק את המסקנות שעולות מהדוח שחיברנו והגשנו לאו"ם לפני מספר שבועות. בעבודה משותפת עם פאטן, סייענו לה לגבש תמונת מצב חד משמעית לגבי מה שקרה בישראל ב-7.10 ואנו מקוות שהעולם נושא את עיניו אל שני הדוחות האלה ומבין עד כמה החזרת כל החטופות והחטופים מהשבי, מידי הרוצחים והאנסים של החמאס, צריכה להיות העדיפות הראשונה והעליונה של מדינת ישראל".