בני משפחתו של עאטף אבו כליב, בעל מגרש ברזל שנורה למוות הבוקר (רביעי) ברכבו באזור צומת הצ'ק פוסט בחיפה, טוענים כי הוא נפל קורבן לסכסוך שאליו הוא לא קשור. גם חוקרי המשטרה מעריכים כי הוא לא היה היעד המקורי לחיסול, אלא קרוב משפחתו, ושהפגיעה בו היא נקמה באותו קרוב שאליו לא הצליחו החשודים להגיע. צפו בתיעוד הרכב המחורר מקליעים לאחר הירי:
תיעוד: הקליעים על רכבו של אבו כליב לאחר הירי

"עאטף לא עשה כלום", אמר בן משפחתו של הנרצח ל-ynet. "הוא לא עבריין ולא מתעסק בפשע, להיפך - הוא רק ניסה לעשות טוב ולעזור כדי לעשות סולחה בגלל שבן משפחתו הסתבך עם משפחה אחרת בפשע. אותה משפחה אמרה לו שלא יתערב".
אותו קרוב משפחה הוסיף: "עבדתי איתו במגרש ברזל שלו. הוא לא יודע מה זה לעבוד בכסף שחור. הוא משלם מחיר של נקמה שלא הגיעה לו, כי לא מצליחים להגיע לבן משפחה שלו".
ניצב משנה אלי מגן, מפקד מרחב כרמל, אמר כי "תחנת חיפה עובדת כבר תקופה ארוכה על הסכסוך הזה. יש לנו הצלחות גדולות בסכסוך הזה, כולל מעצרים, כולל תפיסת אמל"ח. המנוח עצמו, יחד עם בני המשפחה, הורחק מאזור חיפה והצענו לו לעזוב את האזור. חלק מהמשפחה קיבל את ההצעה, המנוח עצמו לא קיבל אותה. יש לנו קושי לשמור על כל אחד ואחד, אבל אנחנו עושים את כל מה שאנחנו צריכים לעשות. אנחנו נעשה הערכת מצב בכל זמן נתון כדי להוביל למי שעשה את הפיגוע הזה. פיגוע רע, שלא נעבור לסדר היום לגביו".
6 צפייה בגלריה
עאטף אבו כליב שנרצח בחיפה
עאטף אבו כליב שנרצח בחיפה
עאטף אבו כליב. "לא היה לו קשר לעולם הפשע"
תיעוד החיסול בחיפה
(צילום: עמאר אסדי)

6 צפייה בגלריה
גבר נהרג באירוע אלימות בחיפה
גבר נהרג באירוע אלימות בחיפה
רגע החיסול
6 צפייה בגלריה
גבר נהרג באירוע ירי ברחוב ישראל בר יהודה בחיפה
גבר נהרג באירוע ירי ברחוב ישראל בר יהודה בחיפה
הקליעים על רכבו של אבו כליב
בן משפחה אחר של אבו כליב סיפר: "עאטף ידע שינסו לפגוע בו, במשטרה הזהירו אותו. הייתה לו הרגשה לא טובה. הוא רק עבד וניסה להרגיע. הם נקמו בו באכזריות. ביצעו את הרצח הזה ברחוב ראשי באור יום כי הם יודעים שלא ייתפסו. אין להם בכלל פחד".
לאחר הרצח נשמעו קולות ירי והושלכו אבנים בשכונת חליסה בחיפה בין משפחות אבו כליב וחמדון. לא ידוע על נפגעים, המשטרה הגיעה למקום.
מחקירה ראשונית עולה כי אבו כליב, תושב חיפה בשנות ה-50 לחייו שאינו מוכר למשטרה, נהג במרצדס מכיוון גשר פז לכיוון צומת הצ'ק פוסט. המכונית של החשודים עקפה אותו ברחוב בר יהודה וחסמה את דרכו, ואז אבו כליב הבין שמנסים לפגוע בו - ולכן בלם והחל לנסוע לאחור. הוא פגע במכונית אחרת שבה ישבה נהגת, ואז החשודים ירדו מרכבם, רצו לעבר אבו כליב - וירו בו מטווח קצר עשרות קליעים.
זירת הרצח בחיפה
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א, ליאור אל-חי)

6 צפייה בגלריה
גבר נהרג באירוע אלימות בחיפה
גבר נהרג באירוע אלימות בחיפה
(צילום: ליאור אל-חי)
בתיעוד הירי שהגיע לידי המשטרה נראים שני רעולי פנים יורים צרורות מרובים לעבר הנהג באמצע הכביש - ואז נמלטים מהמקום במכונית אחרת. המשטרה פתחה בחקירה ומבצעת סריקות אחר חשודים, לצד איסוף ממצאים על ידי חוקרי המעבדה לזיהוי פלילי.
במשטרה חוקרים האם הרצח של אבו כליב הוא נקמה על הרצח של אדמונד דיבי, שנורה למוות בשבת האחרונה סמוך למסעדה בשדרות ההגנה בחיפה, ליד שכונת עין הים. דיבי ככל הנראה לא היה היעד לחיסול, אך נרצח כחלק מהסכסוך שכבר גבה את חייו של ראאד יוסף (59), תושב חיפה המוכר למשטרה שנורה למוות לפני כשבועיים בסמוך לעכו.
6 צפייה בגלריה
גבר נהרג באירוע אלימות בחיפה
גבר נהרג באירוע אלימות בחיפה
הזירה בחיפה
הדיווח על על הירי התקבל במוקד 101 של מד"א בשעה 09:09. חובשים ופרמדיקים של הארגון הגיעו למקום ונאלצו לקבוע את מותו של אבו כליב. "ראינו את הגבר שוכב כשהוא מחוסר הכרה ללא דופק וללא נשימה וסובל מפציעות חודרות בגופו", סיפר חובש בכיר במד"א ישי לוי. "ביצענו בדיקות רפואיות, אבל הפציעה שלו הייתה קריטית ונאלצנו לקבוע את מותו".
ראש העיר חיפה לשעבר יונה יהב, שמתמודד לראשות העיר בבחירות המוניציפליות שיתקיימו בחודש הבא, פנה במכתב למפכ"ל המשטרה קובי שבתאי וביקש ממנו להעלות את חיפה לראש סדר העדיפויות המשטרתי לטיפול בפשיעה. "מעשי הרצח בעיר מערערים את יסודותיה כעיר שלום. ההשלכות יכולות להיות הרות אסון גם ברמה הלאומית", אמר יהב. "יש לטפל ברוצחים כארגוני טרור המשליטים פחד ואימה ברחובות העיר".
ניצב בדימוס עו"ד יעקב בורובסקי, שמתמודד גם הוא לראשות העיר חיפה, מסר לאחר הרצח: "חיפה הפכה לזירה מדממת, חייבים לעצור את הטירוף ברחובות". דוד עציוני, שמועמד אף הוא לראשות העיר, מסר: "עוד חיסול ועוד רצח ואין קול ואין עונה, לא מראש העיר הכושלת ולא מצמרת משטרת ישראל שמתעלמת מחיפה".