תלמידי הישיבות יצאו אתמול (חמישי) לפגרת הפסח וחזרו לבתיהם. לרוב, בתקופה זו אווירת חג הפסח כבר נוכחת בבני ברק, במיוחד ביום חמישי שהוא ערב הבילוי השבועי שבו נוהגים הצעירים בעיר להיפגש במסעדות האוכל היהודי ולטעום טשולנט ומעדני שבת. עם זאת, ההמולה שכל כך מאפיינת את העיר החרדית בזמנים הללו נעדרה אמש, והרחובות היו ריקים כמעט לחלוטין מאדם בעקבות צונאמי של מחאה נגד המהפכה המשפטית שאיים לשטוף אותם.
התושבים, שנשמעו לצו הרבנים, הסתגרו בבתיהם. אבל דווקא כשהמפגינים החלו לצעוד משטח הכינוס סמוך לקניון איילון לעבר רחוב ז'בוטינסקי והתקדמו אל נקודות החיכוך הנפיצות בעיר - החלו לפתע גם המקומיים לצאת מבתיהם ולהתקרב. המפגש של תושבי העיר עם המפגינים נגמר לבסוף בנפילת מחיצות ואהבה שהרעיפו המקומיים על האורחים.

5 צפייה בגלריה
חרדים מכינים כיבוד ושתיה למפגינים בבני ברק
חרדים מכינים כיבוד ושתיה למפגינים בבני ברק
"הרב הציע שניתן להם אוכל ושתייה כי הם בטח הלכו הרבה". ההפגנה בבני ברק, אמש
5 צפייה בגלריה
מפגינים בבני ברק
מפגינים בבני ברק
תושבי בני ברק מחלקים למפגינים פרחים, אמש
5 צפייה בגלריה
חרדים מכינים כיבוד ושתיה למפגינים בבני ברק
חרדים מכינים כיבוד ושתיה למפגינים בבני ברק
(צילום: רועי רובינשטיין)
בפינת הרחובות ז'בוטינסקי כהנמן המתין דוד, שסיים את יום העבודה בחנות שבבעלותו, ובדרך לשיעור הגמרא היומי המתין למפגינים שעשו את דרכם לאזור. "אני דווקא יכול להבין את הכאב שלהם ומאמין להם", אמר דוד, והוסיף: "רק חבל שהם בחרו להגיע לכאן, ולהרחיק מעצמם אוהדים כמונו". לדבריו, כל עוד המחלוקת היא באופן ענייני סביב המהפכה המשפטית - הלב יכול להיפתח להקשבה, לשיח ואפילו להזדהות. אך כשהחליטו המפגינים להגיע לבני ברק, לכוון את המאבק נגד החרדים - הם הפגינו חוסר יושרה והפכו את העניין למלחמת דת.
"אני בעצמי הצבעתי למפלגה ממחנה נתניהו, ובאופן עקרוני אני תומך בשינויים במערכת המשפט", חשף דוד. אולם לדבריו, "הדרך שבה המהלך מקודם פסולה ומפלגת את העם. היום איני יודע כבר מי יותר טיפש - המפגינים כאן, שמאבדים את הימנים והחרדים המתונים כמוני, או הקואליציה שמשחקת כבר חודשים לידי מתנגדיה והפיחה רוח חיים באופוזיציה הגוססת". כשנשאל למה בכל זאת החליט לקבל את המפגינים בפרחים, השיב דוד: "אחרי כל הבושות שהנציגים שלנו עשו בשבועות האחרונים - היינו חייבים לנקות אחריהם במפגן של קידוש השם".
בפינת הרחובות ז'בוטינסקי והרב שך המתין הילד עובדיה, שהקים יחד עם חבריו שולחן עם כיבוד צנוע למפגינים. "הרב זמיר כהן הציע שניתן להם אוכל ושתייה כי הם בטח הלכו הרבה", הסביר עובדיה, "גם כתבתי להם כאן בפתק מה מברכים על כל דבר, לזיכוי הרבים". גם אוזני המן חילקו התושבים למפגינים.

5 צפייה בגלריה
מחאה בבני ברק
מחאה בבני ברק
היו גם זיקוקים. המחאה בבני ברק, אמש
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
מחאה בבני ברק
מחאה בבני ברק
"הקואליציה משחקת כבר חודשים לידי מתנגדיה והפיחה רוח חיים באופוזיציה הגוססת"
(צילום: AFP)
עובדיה סיפר כי שמע בבית ובתלמוד התורה על המחאה המתוכננת בעיר, ועל כך שיש מי שרואה בציבור החרדי ובמפגינים שני מחנות יריבים, אך אותו חינכו ש"כולנו יהודים", ואינו רואה מעבר לכך. במהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה, עובדיה לא מבין דבר, ולא ניתן היה לחלץ ממנו אמירה פרשנית האם מדובר ברפורמה מבורכת או בהפיכה מסוכנת. "העיקר שייתנו לנו ללמוד תורה ולקיים מצוות ללא הפרעה, יותר מזה אנחנו לא צריכים", אמר הילד.
בניגוד לחשש בשל העימותים בהפגנה הקודמת - ההפגנה בבני ברק אמש עברה בשקט יחסי. כבר לפני שכעשרת אלפים המפגינים הגיעו לעיר, הציבו תושבים עמדות עם כיבוד ושתייה עבורם. חלק מהמפגינים הגיעו חבושים בקסדות, זכר לביצים שהשליכו עליהם תושבים בבני ברק בהפגנה שהתקיימה בעיר בשבוע שעבר. כשהגיעו המפגינים לעיר, כיבדו אותם התושבים במזון מבושל, בממתקים, בקבוקי מים ופרחים. שירת "שלום עליכם" הושמעה ברמקולים וריגשה את המוחים. חרף זאת, ולצד המחוות המקרבות, נרשמו מספר אירועים שבהם נצפו פעילי ימין שאינם חרדים שהתעמתו עם המפגינים, וכמה זיקוקים אף נורו לעבר מוחים. לבסוף, חמישה נעצרו שם בגין תקיפת מפגינים והשלכת חפצים לעברם.
אתמול אמר ראש העיר בני ברק אברהם רובינשטיין בריאיון לאולפן ynet כי הוא "חושש משפיכת דמים" בהפגנה. ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא לחרדים "לא להיגרר לפרובוקציות", והנחה את מזכיר הממשלה יוסי פוקס לשוחח עם ראשי המפלגות החרדיות, מנהיגים ומובילי דעת קהל כדי שיקראו לציבור לא להגיע לאזורי החיכוך. גם נשיא המדינה יצחק הרצוג קרא אתמול בבוקר לציבור "לגלות אחריות ולהימנע מהעמקת הקרע".
פורסם לראשונה: 07:10, 24.03.23