4 צפייה בגלריה
 גבעת אביתר
 גבעת אביתר
מאחז אביתר
(צילום: רויטרס)
בעוד כעשרה ימים תחלוף שנה מאז החתימה על הסכם אביתר בין המתנחלים עם מזכיר הממשלה שלום שלמה, בידיעת שר הביטחון בני גנץ וראש הממשלה נפתלי בנט, אשר עיגן את פינוי הגבעה ליד היישוב תפוח, שבה התיישבו באופן בלתי חוקי. המצב בשטח ברחוק מפתרון, מה שבוודאי לא מוסיף נחת לקואליציה.
היו אלה ימיה הראשונים של ממשלת השינוי, וסאגת אביתר הייתה עשויה לערער את יציבות הקואליציה שרק נולדה. ההסכם, שנחתם בין גנץ לבנט מול אנשי תנועת נחלה בראשות דניאלה וייס וראש מועצת שומרון יוסי דגן, כלל שבעה סעיפים. הוחלט כי המתיישבים יתפנו יחד עם הציוד, צה"ל ייכנס במקומם ומערכת הביטחון תבצע סקר קרקע. מיד לאחר הסקר, נקבע כי האדמות שיימצאו כאדמות מדינה יוכרזו, ולאחר ההכרזה תוקם ישיבה עם נוכחות אזרחית מינימלית, ו"בהקדם האפשרי" המדינה תאפשר במקום נוכחות קבע אזרחית.
4 צפייה בגלריה
 גבעת אביתר
 גבעת אביתר
מאחז אביתר. למרות ההסכם - המצב בשטח רחוק מפתרון
(צילום: רויטרס)
אולם מרגע שנחתם ההסכם ועד היום, הדעות בקרב המתנחלים לגביו חלוקות. המתנגדים להקמת הממשלה טוענים כי וייס ודגן נכנעו לימינה ול"ממשלת שמאל", בעוד התומכים בהסכם אמרו שלא יכול היה להיות מצב טוב יותר.
במהלך חודש מאי בשנה שעברה חודשה ההתיישבות במקום על ידי גרעין של משפחות מהאזור, לאחר פיגוע ירי בצומת תפוח. מצב הגבעה כיום לא דומה למה שהיה לפני העלייה לקרקע, ובמקום יש נוכחות צבאית קבועה. קודם לכן הגבעה הייתה נטושה ומעת לעת הגיעו אליה פלסטינים מהאזור. כעת, מבחינת התומכים בהסכם, הגבעה "נכבשה".
המבנים שהובאו לגבעה נשארו עליה ולא פונו. הם אמנם ריקים, אך יש בהם סמליות מסוימת. פינוי היה מחזיר מבחינת המתנחלים את המציאות לאחור, וכרגע הם בתחושה שבעוד זמן לא רב הם יחזרו להתגורר בבתיהם.
4 צפייה בגלריה
 גבעת אביתר
 גבעת אביתר
(צילום: רויטרס)
במינהל האזרחי ביצעו סקר קרקע מהיר ויעיל על האדמות, ותוצאותיו, שנחשפו ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", גילו כי ישנם 60 דונם שיוכלו בסיום הליך הכרזה להיות אדמות מדינה. המשמעות דרמטית: ראשית, מניעת בנייה פלסטינית במקום אם צה"ל יחליט לעזוב, ובנוסף - את הגבעה מנסים אנשי נחלה ליישב שנים רבות, ללא הצלחה. ביצוע הסקר מכניס את יישוב הגבעה ל"צנרת" המשימות במינהל.
מבחינת מאוכזבי ההסכם, לא הושלם הליך ההכרזה על אדמות מדינה. כרגע האדמות עדיין תחת אותו סטטוס (סקר) שהיו קודם. כמו כן, לא קמה ישיבה במקום. הקמת ישיבה שכזו הייתה הופכת את הגבעה באופן מעשי ליישוב חדש. אין ספק כי נוכחות אזרחית, ולו הקטנה, הייתה מייצרת להט של הקמת יישוב מחדש.
4 צפייה בגלריה
 גבעת אביתר
 גבעת אביתר
נקודת מחלוקת שתישאר כנראה תקועה זמן רב. מאחז אביתר
(צילום: רויטרס)
מעבר לפרטים הקטנים, המציאות ביהודה ושומרון אחרי הסכם אביתר השתנתה. במערכת הביטחון ביצעו תחקיר מעמיק איך צץ להם מאחז מתחת לאף, בתוך ימים בודדים. כאשר כבר החליטו לעסוק בו - היו על הגבעה כבר אלפי מתנחלים. התחקיר העלה שלל ממצאים, אבל הדבר החשוב ביותר מבחינת מערכת הביטחון הוא המסקנות. מאז ההסכם, המינהל האזרחי ומשרד הביטחון פועלים באופן אגרסיבי ומהיר מול כל מאחז שקם, ובמקביל נוספו כלי אכיפה, שדרוג הצווים וגם דרישות תשלום מהמפונים.
מבחינת המדינה, ברור כי ההסכם שנחתם מול המתנחלים הופר, או לפחות חלקו העיקרי - הקמת הישיבה והכרזה על אדמות מדינה. בכל מקרה, אביתר כיום הוא שטח צבאי סגור. הלוחמים מעבירים במקום משמרות שמירה של 24/7, וכך שוב ישנה עוד נקודת מחלוקת שתישאר תקועה זמן רב.