1 צפייה בגלריה
מיצג מול רכבת ישראל על כך שרכבות לא יופעלו בערב החג
מיצג מול רכבת ישראל על כך שרכבות לא יופעלו בערב החג
מחאה על הגבלת הרכבות בחגים
(צילום: 15 דקות)
ביום שני יהיה עוד ערב חג בלי רכבת בקווים לחיפה, ירושלים ולאשדוד. רכבת ישראל לא פעילה כבר יותר משנה בימי שישי בבוקר ובצאת השבת בקווים מרכזיים כגון תל אביב-חיפה, הרצליה-ירושלים ומערי השרון לאשדוד ולאשקלון. בתחילה החליטו ברכבת ישראל ובמשרד התחבורה שגם בערבי החג ובצאתם הרכבת תופעל באופן חלקי, אבל בעקבות הלחץ הציבורי שונתה ההחלטה. כך, מתוך 30 ימים בספטמבר, ובניכוי ימי שישי, שבת, ערבי חג ומוצאי חג, שבהם הרכבת פועלת באופן חלקי, נותרו רק 13 ימים בלבד של הפעלה "רגילה".
בערב ראש השנה ובצאתו לא הופעלו הקווים הנ"ל, בערב יום הכיפורים הופעל הקו לחיפה בשל הביקורת הציבורית, אך בצאתו הרכבות ברחבי הארץ שבתו. בערב סוכות הופעלה רכבת בכל שעה לחיפה ונוסעים התלוננו על עומסים רבים, ובסיום הצום - שוב לא הופעלו רכבות לחיפה ולדרום.
בערב סוכות שני שיחול ביום שני הקרוב שוב לא יופעלו הרכבות הנ"ל. בצאת החג יופעל רק הקו המהיר לירושלים, בעוד הקווים לחיפה ולערי הדרום יישארו מושבתים. בעקבות הביקורת הציבורית, הקצו ברכבת ובמשרד התחבורה מוניות לאנשים עם מוגבלויות ושאטלים לנוסעים בין חיפה לתל אביב. אלא שגם השאטלים עומדים בפקקים יחד עם שאר כלי הרכב ולא נותנים עדיפות למשתמשי התחבורה הציבורית.
השינויים בתנועת הרכבות נוצרים כתוצאה מהעבודות לחשמול המסילות, פרויקט שצפוי להסתיים ב-2025 לאחר דחיות של שנים וניפוח התקציב. החשמול יאפשר נסיעות בצי חדש, חשמלי ומזהם פחות של רכבות.

סופי שמתגוררת בדרום הארץ ועובדת במרכז אמרה ל-ynet: "ההחלטות של רכבת ישראל פשוט לחתוך ולהוריד רכבות מתי שבא להם פוגעות בעבודה ובפרנסה שלי. אני עובדת גם בערבי חג. זה לא הגיוני שאנשים קמים בבוקר לעבודה ופשוט מגלים שאין להם רכבת. אין לזה תירוץ בעיניי. למה חצי מדינה צריכה להיות מנותקת מכלי תחבורה חיוני כשיש למעשה חצי יום עבודה?".
מנכ"לית ארגון 15 דקות, לארה פארן, מתחה ביקורת חריפה על התנהלות המשרד: "לאורך כל חודש החגים משרד התחבורה הוכיח שנוסעי התחבורה הציבורית פשוט לא מעניינים אותו. להפסיק את תנועת הרכבות בערבי חג ובצאתם זו רמה חדשה של אטימות".
מעוז יינון, מייסד עמוד הפייסבוק "בארכבת": "הזלזול של רכבת ישראל בציבור הנוסעים שובר את כל השיאים. השרה מרב מיכאלי שהבטיחה לספק פתרונות חלופיים כשהרכבת מושבתת - שוב לא עומדת במילתה. מילא היינו רואים מאות עובדים מסתערים ומסיימים את פרויקט החישמול במהירות ויעילות, אבל רכבת ישראל מסרבת לספר לנו כמה עובדים נמצאים בשטח, מספירה שלנו מדובר בלא יותר מ-30 איש".
במשרד התחבורה סירבו להשיב לשאלה המהותית מדוע לא מפורסמת לציבור הערכה על התקדמות עבודות החשמול. הם הסתפקו בהעברת תגובה זו: "לוחות הזמנים והפסקת תנועת הרכבות בעקבות עבודות החשמול מפורסמים באתר רכבת ישראל ומתעדכנים מעת לעת. בערב החג השני יופעלו קווי אוטובוסים בשירות התחבורה הציבורית בהתאם לקטעי הרכבות שיושבתו. משרד התחבורה ורכבת ישראל עושים מאמצים רבים לקצר ככל האפשר את לוחות הזמנים של עבודות לחשמול מערך הרכבות בישראל. מומלץ לנוסעים ולנוסעות להתעדכן לפני הנסיעה באתר האינטרנט, היישומון או במוקד השירות הטלפוני של הרכבת 5770*".