בדרך למתווה פשרה? בבית הנשיא נמשכות השיחות באופן עקיף סביב מתווה פשרה, שעשוי להתפרסם היום או מחר, מתוך מטרה להרגיע את הרוחות סביב המהפכה המשפטית. במהלך הימים האחרונים שומע הרצוג את הנציגים מכל הקשת הפוליטית ואת עיקר המאמץ הוא מרכז בליכוד ובציונות הדתית, שמהוות את הקטר שמוביל את רכבת החקיקה הזאת מתוך ניסיון להוביל אותן להתגמשות. עוד מוקדם לדעת אם ואיזה מתווה בדיוק יונח סופית, אולם הרצוג וגם יתר המתווכים פועלים בשדה מוקשים שבו לא מעט אזורים בעייתיים ואינטרסים של השותפות בקואליציה שמהן קשה לזוז. בינתיים, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע כי הוא חוזר מארה"ב על מנת "ללוות את החקיקה וההידברות".
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג
(צילום: אלכס קולומויסקי)
סלע המחלוקת היה ונותר הסעיף הנוגע לוועדה לבחירת שופטים. המצב כיום לפיו יש רוב בוועדה לנציגי השופטים ועורכי הדין אם יחליטו לשתף פעולה, לא מקובל יותר על הקואליציה ואת הרוב הזה מתעקשים לשנות. גורמים בכירים בליכוד אומרים כי פניו של נתניהו לפשרה וגם הנוגעים בדבר דוגמת לוין ורוטמן מבינים שלשם הרוח נושבת. למרות זאת, בנוגע למינוי השופטים, אומרים בליכוד, ההערכה היא שיתעקשו עד הסוף ולא יסכימו לשינויים דרמטיים בסעיף הזה.
נושא נוסף נוגע לביקורת השיפוטית כלפי חוקים של הכנסת, המתחלקת לשני ערוצים: חוקים רגילים וחוקי יסוד. בנוסח המחמיר המובא כעת, מעוניינת הקואליציה לבלום כל התערבות שיפוטית ולאפשר זאת במקרים קיצוניים וחריגים מאוד. אלא שבסעיף הזה, כך נראה, יש מקום לגמישות של הקואליציה בעיקר בכל הנוגע לחוקים רגילים וגורמים הנוגעים בדבר אומרים שיש מרחב תמרון שעליו ניתן לדון במסגרת משא ומתן לפשרה.
סוגיה נוספת היא פסקת ההתגברות, שהפכה בשנים האחרונות לאחד הדגלים המרכזיים בימין ואף להבטחת בחירות של ממש. העובדה שהכנסת תוכל לחוקק מחדש ברוב של 61 חוק שנפסל על-ידי בית המשפט בעילה שהוא אינו חוקתי ופוגעני, היא קונצנזוס בימין מצד אחד, אולם מצד שני יש בליכוד מי שאומרים שהדבר לא מצוי כרגע בראש סדר העדיפויות, וניתן לחכות או להעביר את הסעיף בשלבים מאוחרים יותר. הבעיה המרכזית כאן הן המפלגות החרדיות, שדורשות את החוק הזה בכל מחיר כדי להתגבר על מצב שבו בית המשפט יפסול את חוק הגיוס, המאפשר לבני ישיבות שלא להתגייס לצבא. בעבר נפסלו חוקי גיוס דומים ובית המשפט אמר שהם אינם חוקתיים - מצב שהמפלגות החרדיות נחושות כעת לפתור. דחיית פסקת ההתגברות למועד לא ידוע לא אפשרית בנקודת הזמן הזאת, לפחות כך עולה מאיומים שנשמעים בנושא בחדרים הסגורים.
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
בליכוד אומרים שפניהם לפשרה. נתניהו ולוין
(צילום: EPA)
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
המפלגות החרדיות דורשות את פסקת ההתגברות כדי להימנע מפסילת חוק הגיוס. גולדקנופף
(צילום: יואב דודקביץ')
באשר לעילת הסבירות, שנולדה כדי לאפשר ליו"ר ש"ס אריה דרעי לכהן כשר, אומרים בליכוד כי מידת המוטיבציה לקדמה ירדה ככל שהתברר שביטולה לא יפתור את סוגיית מינוי דרעי. גם בעניין הזה יש מרחב תמרון ומקום לפשרות. גם בעניין השינויים הנוגעים למינוי יועצים משפטיים כמשרת אמון, אומרים בכירים במערכת הפוליטית, ישנו מרחב תמרון לשיח. הצעת החוק הוגשה כמקשה אחת במסגרת סעיפי הרפורמה אולם בליכוד לא להוטים לקדם אותה באווירה שנוצרה ומוכנים להמתין וגם לערוך בה שינויים.
למרות שבליכוד מוכנים לפשרות, לא ברור עד כמה יסכימו השותפות של נתניהו להתפשר בנושא שהיה לאחד החשובים עבורם בבחירות ובקרב קהל ימני מסוים עדיין זוכה לפופולריות רבה. אתמול אמר שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כי המתווה הסופי שיוצג הוא כזה שהמיינסטרים הישראלי יוכל לחיות איתו. ראש הממשלה נתניהו גייס את מקורבו רון דרמר למאמצי התיווך, אלא שבשעה שהוועדה לבחירת שופטים עדיין נחשבת כמחלוקת מרכזית ואף אחד מהצדדים לא מוכן להתגמש עליה, כמו גם חוסר הסכמות על קצב החקיקה שבינתיים נמשך כסדרו, הסיכויים להנמיך את הלהבות וגם לרצות את כל השותפות, עדיין קטנים.
דרמר, כאמור, הצטרף למזכיר הממשלה יוסי פוקס שלוקח חלק בשיחות בבית הנשיא, וליו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט שמחה רוטמן, שקיים כמה פגישות ושיחות עם הנשיא לקראת פרסום מתווה מוסכם. באופוזיציה, מנגד, מסרבים להשתתף בשיחות הללו באופן ישיר כל עוד לא נעצר תהליך החקיקה בכנסת.