בכירי המשק מודאגים מהמהפכה המשפטית, השר מנסה להרגיע: שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שמבקר בארצות הברית, אמר במהלך פגישה שקיים עם בכירי בנק בניו יורק כי "נדע להרגיע את הרעשים הפוליטיים בתקופה הקרובה, נגיע למתווה מוסכם שכולם יוכלו לחיות איתו. כולם זה לפחות המיינסטרים. יש גם אופוזיציה שרוצה להפיל את הממשלה, אבל זה חוק טבע בכל מקום בעולם".
2 צפייה בגלריה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נואם בכנס הבונדס בארה"ב
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נואם בכנס הבונדס בארה"ב
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נואם בכנס הבונדס בארה"ב, בלילה שבין ראשון לשני
בפגישה שקיים עם בכירי הנהלת סיטי בנק, אחד הבנקים הגדולים בארה"ב, דן עמם סמוטריץ' ביציבות הבנקים בארה"ב, בהשפעת קריסת SVB וכמו כן גם על המצב בישראל. השר אמר להם כי "המשק הישראלי מאוד ודאי ויציב. סגרנו הסכם עם ההסתדרות תוך שלושה שבועות, ואנחנו ממשיכים לראות צעדים כאלה. את הרעשים הפוליטיים נדע להרגיע בתקופה הקרובה. אנחנו נרגיע בוודאי את השווקים ואת הכלכלה. ההשקעה במדינת ישראל היום היא אחת הבטוחות והמניבות בעולם".
הדברים נאמרו ברקע פגישתם של 24 בכירי המשק היום בבית הנשיא בירושלים. בפגישה הם הביעו תמיכה במתווה שלו, עוד לפני שהוצג. "אי אפשר לעשות שינויים עם אקדח לרקה. תעצרו את הרכבת, תעצרו את הטירוף", הם קראו לקואליציה בפגישה שהוגדרה "דחופה", ונערכה לאחר שקודמו חוקים נוספים במהפכה המשפטית.
הנשיא אמר לראשי המשק שהוא מתכוון להגיש מתווה בימים הקרובים, שיהווה תחליף לחוק, ומשמעותו היא עצירה דה פקטו של החקיקה הנוכחית. עוד אמר הנשיא שאין מה לקרוא לעצירת החקיקה, כי הוא כבר קרא לכך בעבר וזה לא קרה. לכן, לדעתו, הדבר הנכון הוא להחליף את התוכנית הקיימת על פי המתווה שיציג.
בנאום שנשא בלילה שבין ראשון לשני בכנס של ארגון הבונדס בוושינגטון, ביקר סמוטריץ' את הקולות שקראו להחרימו במהלך הביקור בארה"ב. "בשבוע שעבר ובכלל בחודשים האחרונים אנחנו שומעים רטוריקה קשה, שיח של חרמות ושל אלימות. לזה אין מקום. הברית של ישראל וארה"ב היא ברית של ערכים, של שוויון, של דמוקרטיה ושל הכלה", אמר.
2 צפייה בגלריה
מימין למעלה: ליאור רביב, דויד פתאל, איציק אברכהן, ליאורה עופר, לילך אשר טופילסקי, נטלי משען זכאי, חי גאליס, הראל ויזל, איתן בר זאב
מימין למעלה: ליאור רביב, דויד פתאל, איציק אברכהן, ליאורה עופר, לילך אשר טופילסקי, נטלי משען זכאי, חי גאליס, הראל ויזל, איתן בר זאב
בכירי המשק שנפגשו עם הנשיא הרצוג
(צילום: אביגיל עוזי, רוני בלחסן, עמית שעל, אריאל בשור, רפי דלויה, סיון פרג', יח"צ, אוראל כהן, שלמי מזרחי)
במקביל לאותו נאום, מאות ישראלים ואמריקנים הפגינו בכניסה של מלון גרנד הייאט שבו מתקיים הכנס. שבעה מוחים נעצרו על ידי אנשי הביטחון לאחר שהתיישבו על רצפת המלון, התפללו והניפו כרזות כמחאה. לצורך המחאה התאגדו כמה ארגונים יהודיים וישראליים, בהם ג׳יי סטריט, תרועה, רבנים לזכויות אדם, השלוחה האמריקאית של תנועת שלום עכשיו, הקרן החדשה לישראל ופורום מדיניות ישראל.
שלשום קראו 15 ראשי אגף התקציבים ו-188 עובדים לשעבר במשרד האוצר לשר סמוטריץ' לעצור את "ההפיכה המשטרית". במכתב עליו הם חתומים נכתב: "הכלכלה הישראלית נכנסת לאזור סכנה מוגבר, המתווסף לאירועים חיצוניים עולמיים ולסיכונים ביטחוניים אזוריים".
עוד ציינו החתומים על המכתב כי "נוכח מהלכי החקיקה המקודמים בימים אלו בכנסת, אנו צופים פגיעה חריפה בכלכלה ובמשק, פגיעה שסימניה הראשונים כבר נראים במציאות. ההשלכות על המשק והכלכלה יתבטאו, בין היתר, בבריחת הון, אובדן אמון המשקיעים המקומיים והזרים, פיחות בערך השקל, עלייה באינפלציה, פגיעה בדירוג האשראי, עליה בתשלומי הריבית ופגיעה בדירוג האשראי, עליה בתשלומי הריבית ופגיעה בצמיחה.