שני נציגים חשובים נשמטו מרשימת המוזמנים של לשכת ראש הממשלה ל"דיון החירום" אתמול על שילוב צה"ל ושב"כ בתוכנית למיגור הפשיעה בחברה הערבית: נציג משרד הביטחון והשר הערבי היחיד בממשלת ישראל, עיסאווי פריג' (מרצ).
את שב"כ היה צריך לצרף מזמן למאבק באלימות המשתוללת, שגבתה את חייהם של כמאה אזרחים ערבים מאז תחילת השנה, הפכה את רחובות ישראל למערב פרוע וכוללת תמונות בלתי נתפסות של שוטרים מוכים באלימות על ידי מיליציה מקומית, אזרחים שמעלים לטיקטוק סרטוני שעשוע עם נשק אוטומטי ועוד מראות שנראים כי לקוחים ממדינה אחרת.
אבל בשב"כ גררו רגליים. לא רק שהארגון לא הציע את עצמו למשימה, אלא שהוא התנגד לה, אף שמדובר בעת חירום. ראש הממשלה נפתלי בנט היה צריך להורות לנדב ארגמן, פקודו הישיר, להיכנס לפעולה. בדיוק כפי שעשה קודמו בנימין נתניהו בעניין איכוני שב"כ בתחילת המאבק בקורונה. גם אז ראש שב"כ התנגד. גם אז הוא קיבל פקודה וביצע. זו סמכותו של ראש הממשלה.
במשרד הביטחון השתמשו בביטויים קשים נגד הגורמים שארגנו את הישיבה ולא זימנו אותם. הם סבורים שצריך היה להכין תוכנית מסודרת, משותפת לשב"כ ולצבא, ורק אז להגיע לדיון מסודר
נציג השירות בדיון אתמול היה ר', ראש השב"כ החל מהשבוע הבא וכרגע עדיין סגנו של ארגמן. המשימה הזו תוטל על כתפיו. הארגון יכול לסייע רבות באיסוף מודיעין, בעיקר באיתור ונטרול נתיבי הכסף שמגיע לאותם עבריינים, דרך אמצעים טכנולוגיים מתקדמים שיש ברשותו.
לצה"ל ולמשרד הביטחון לא היה נציג בדיון הזה. הם הופתעו לקרוא את הודעת לשכת ראש הממשלה שלפיה גם הם יוכנסו למערכה. זה לא שלצה"ל אין איך לסייע: למשל להחליף פלוגות של משמר הגבול ביהודה ושומרון בלוחמים סדירים, וכוחות מג"ב יועברו לטובת סיוע למשטרה.
אגב, צה"ל הצליח השנה לצמצם את היקף גניבות כלי הנשק מהבסיסים. בשנת 2020 הוא עמד על 80, והשנה עד כה נרשמו 21 מקרים בלבד. הישג יפה לכל הדעות. ייתכן שהשנה הזו תסתיים כטובה ביותר של צה"ל בעניין זה בעשור האחרון.
מפקד מג"ב, ניצב אמיר כהן, כבר אמר שהוא מעוניין לקחת על עצמו כמשימה לאומית את פרויקט איסוף הנשק במגזר הערבי. אבל נכון לעכשיו מג"ב בכלל לא קיבל את פלוגות המילואים הדרושות להקמת משמר לאומי בעת חירום.
אחרי מבצע שומר החומות הועלה הרעיון החשוב הזה. הכוונה הראשונית להשתמש בלוחמי צה"ל במילואים נפסלה, וסוכם בין שר הביטחון בני גנץ לשר לביטחון הפנים עמר בר-לב שישתמשו בלוחמי מג"ב במילואים. בר-לב הגיש תוכנית שלפיה יוקמו עשר פלוגות בשנה הראשונה ושמונה בשנייה, אבל התקציב שאושר מספיק להקמת שתיים בלבד.
יוסי יהושוע יוסי יהושוע צילום: הדר יואביאן
במשרד הביטחון השתמשו בביטויים קשים נגד הגורמים שארגנו את הישיבה ולא זימנו אותם. הם סבורים שצריך היה להכין תוכנית מסודרת, משותפת לשב"כ ולצבא, ורק אז להגיע לדיון מסודר. זה לא קרה וזה לא רציני. אותו חוסר רצינות גרם גם לכך שהשר הערבי היחיד הממשלה לא קיבל זימון לדיון. אולי הוא אבד בדואר. נציג של החברה הערבית, בשר מבשרה, לא מוזמן לקחת חלק בדיון כזה? זו החלטה תמוהה, לכל הפחות.
ניהול שבו רצים להודיע לתקשורת על גיוסו של הצבא, אבל שוכחים לעדכן את הצבא עצמו, רק מעיד על הסיכוי הנמוך למהפכה אמיתית שתביא שינוי. ובינתיים מעוררים התנגדות בקרב אזרחים ערבים שכן רוצים לשתף פעולה. עדיין אפשר לתקן.
  • יוסי יהושוע הוא הכתב הצבאי של "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com