אחרי ארבעה ימים של משא ומתן לא-ישיר בין נציגי ארה"ב לנציגי איראן בווינה, הסתיים שם הסבב האחרון בשיחות שנמשכות באופן לא-סדיר כבר שנה וחצי במטרה להחיות את הסכם הגרעין בין הרפובליקה האיסלאמית לבין המעצמות. בתום הדיונים אמר גורם אירופי כי בשיחות האחרונות הגיש האיחוד האירופי הצעה סופית לאיראנים, ולדבריו לא יהיה עליה משא ומתן נוסף.
2 צפייה בגלריה
 דגל איראן
 דגל איראן
טהרן תקבל את "ההצעה הסופית"? הדגל האיראני בבירת הרפובליקה האיסלאמית
(צילום: AP)
"המו"מ נגמר, זה הטקסט האחרון – ולא יהיה עליו מו"מ מחודש", אמר הגורם האירופי בשיחה עם כתבים, תוך שהוא שומר על עילום שם. הוא הביע תקווה להגעה להסכם בין הצדדים בתוך שבועות: "הכדור כעת נמצא במגרש של הבירות השונות, ונראה מה יקרה. אף אחד לא נשאר בווינה", הוסיף. הוא הביע סיפוק מ"איכות" ההצעה שהוגשה לאיראנים, ואמר כי הוא מקווה שהם יקבלו אותה.
באיראן מיהרו להגיב לדבריו של אותו גורם אירופי, וסוכנות הידיעות הממלכתית אירנ"א ציטטה גורם במשרד החוץ בטהרן באומרו כי ההצעה שהגישו האירופים תיבחן כעת לעומק, ורק לאחר מכן תביע טהרן את עמדותיה לגביו בפני הצדדים השונים השותפים לשיחות.
2 צפייה בגלריה
ראש צוות המשא ומתן של איראן שיחות גרעין וינה עלי באגרי קאני
ראש צוות המשא ומתן של איראן שיחות גרעין וינה עלי באגרי קאני
קאני, ראש צוות המשא ומתן של איראן. בלי בכירים רמי-דרג
(צילום: AP )
סבב השיחות בווינה, נזכיר, נפתח בהפתעה וללא ההתראה מראש ביום חמישי האחרון אחרי חודשים של קיפאון – כשברקע אזהרות הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) כי טהרן הגבירה את העשרת האורניום שלה וכי יכולתם של הפקחים הבינלאומיים לעקוב אחר ההתקדמות שלה הולכת ופוחתת. וינה הייתה המוקד שבו נערכו סבבי השיחות הרציניים ביותר עד כה, והימנעותם של הצדדים בחודשים האחרונים מלהגיע לשם המחישה עד כמה גדול הפער ביניהם.
בשיחות האחרונות בווינה לא השתתפו בכירים רמי דרג: טהרן הסתפקה בשליחתו של ראש צוות המשא ומתן האיראני, עלי באגרי קאני, וארה"ב שלחה את השליח המיוחד שלה לענייני איראן רוב מאלי. כמו בסבבי השיחות הקודמים, נציגי איראן וארה"ב לא קיימו משא ומתן ישיר, אלא העבירו מסרים אלה לאלה דרך נציג האיחוד האירופי אנריקה מורה. וושינגטון וטהרן לא ניהלו שיחות ישירות מאז שארה"ב פרשה ב-2018 בהוראת דונלד טראמפ מהסכם הגרעין שנחתם ב-2015.

גם לאחר חידוש השיחות בשבוע שעבר, הצדדים השונים המשיכו לגלות סקפטיות רבה. איראן מדגישה כי היא אינה נכונה לפשרות נוספות מעבר לאלה שהציעה, והיא מכחישה שהסכימה לזנוח את דרישתה שארה"ב תוציא את משמרות המהפכה האיראניים מרשימת ארגוני הטרור. סוגיה נוספת שמהווה מכשול בפני חידוש הסכם הגרעין הוא דרישתה של איראן כי סבא"א תסגור את החקירות שאותן היא מנהלת בניסיון להבין כיצד הגיעו שרידי אורניום לשלושה אתרים ברחבי איראן שטהרן לא הצהירה עליהם כאתרי גרעין. פקחים גילו את השרידים האלה, ואיראן טרם סיפקה תשובות על הימצאותם שם.
הגורם האירופי שדבריו צוטטו ב-AFP התייחס לסוגיית המחלוקת האחרונה: אף שהדגיש כי אין לה אף קשר להסכם הגרעין, הוא הביע תקווה שיושג בין טהרן לסבא"א הסכם שיביא לסיום אותן חקירות בנוגע לשרידי האורניום – באופן שלדבריו יפתור "דברים רבים".