הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) גילתה שרידי אורניום בשני אתרים באיראן שהרפובליקה האיסלאמית לא הצהירה עליהם. לפי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס אמש (שישי), הגילוי אירע לפני כחצי שנה, בביקורי פתע במתקנים שהכניסה אליהם נאסרה במשך שבעה חודשים.
באו"ם מעריכים כי שני המתקנים שבהם התגלו שרידי החומר אינם פעילים כבר קרוב לשני עשורים, אבל כל גילוי של פעילות גרעין חשאית שביצעה איראן, גם בעבר הרחוק יחסית, עשוי לסדוק את מעט האמון שנותן בה המערב. מיקום המתקנים שבהם התגלו שרידי האורניום לא פורסם.
3 צפייה בגלריה
המתקן הגרעיני בבושאר
המתקן הגרעיני בבושאר
המתקן הגרעיני בבושהר
(צילום: EPA)
3 צפייה בגלריה
מתקן גרעיני פורדו
מתקן גרעיני פורדו
מתקן הגרעין בפורדו
(צילום: AFP)
לפי הדיווח, בסוכנות חושדים כי אחד המתקנים שבהם אותרו השרידים שימש לעיבוד אורניום לפני שלב ההעשרה, ובמתקן השני עסקו בניסויים בחומרי נפץ. בסבא"א סירבו להגיב על הממצאים, וגם הנציג האיראני בסוכנות שמר על שתיקה. עם זאת, בכיר איראני אמר לרויטרס: "אין לנו מה להסתיר. אנחנו מאפשרים לפקחים להיכנס למתקני הגרעין".
שבעה דיפלומטים שונים אמרו לסוכנות הידיעות כי בסבא"א ינצלו את ההזדמנות כדי לנזוף באיראן, שלא הצליחה לספק הסברים שמניחים את הדעת על הטענות החדשות נגדה. לפי הדיווח, טהרן ניסתה לטעון שהשרידים שנמצאו הם תוצאה של זיהום מציוד רדיואקטיבי שהועבר ממתקן אחר - אך בסבא"א בדקו זאת ואמרו כי הממצאים כלל לא תואמים את הטענות האיראניות. אחד הדיפלומטים המעורים בהסברים שהאיראנים סיפקו אף טען כי "התשובות שלהם היו בלתי סבירות, טקטיקה טיפוסית של מריחת זמן".
ברויטרס צוין כי מתנגדי ההסכם עם איראן, דוגמת ישראל, טוענים שזוהי רק עוד הוכחה לכך שאיראן אינה פועלת בתום לב בכל הנוגע לפעילות הגרעינית שלה ולמתקנים שהיא לא מדווחת עליהם.
בעיתון "וול סטריט ג'ורנל" דווח בתחילת החודש על חומר רדיואקטיבי שאותר בשני המתקנים, אך אז לא צוין כי מדובר באורניום. המידע שמסרו ארבעה דיפלומטים שעובדים עם הסוכנות אמש חושף מהו טיבו של החומר. אף שהאורניום שאותר לא היה מועשר, הגילוי האחרון מעמיד את האיראנים באור שלילי במיוחד, שכן הם מחויבים לפי הסכם הגרעין לדווח על כל האורניום שהם מחזיקים, מאחר שמדובר בחומר הכרחי ליצירת נשק גרעיני - ומשום ששני המתקנים לא דווחו לאו"ם.
הדיפלומטים אמרו כי הם מצפים שהסוכנות תצא נגד האיראנים, שמלבד התשובות הבלתי מספקות על שני מתקני הגרעין עדיין לא יצאו מפרשת "המחסן האטומי" בטורקוזבאד שרה"מ נתניהו חשף באו"ם.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ארה"ב טאון הול CNN מילווקי
ג'ו ביידן ארה"ב טאון הול CNN מילווקי
ביידן: "מחויבים להגיב על פעולות שמערערות את היציבות"
(צילום: AFP)
בתוך כך, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר אמש בנאום-מרחוק בוועידת הביטחון של מינכן כי ארצו מחויבת להגיב על הפעולות האיראניות שמערערות את היציבות במזרח התיכון. ביידן אמנם לא פירט על תוכניותיו לאזור, אך אישר כי בכוונתו לחזור להסכם הגרעין מ-2015 בהסכמתן של כל המדינות המעורבות - בהן גם איראן.
בשבועות האחרונים דרשו באיראן פעם אחר פעם להכריז על ביטול העיצומים כדי לחזור לשולחן המשא ומתן - ואף הכריזו כי אם ביידן יסרב - מהשבוע הבא הכניסה של פקחי האו"ם למתקנים השונים תיאסר. דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי אמרה כי הממשל לא מתכנן צעדים שכאלה, אך גם לא מתכוון לנקוט צעדים חדשים כדי לפתוח ערוץ דיפלומטי בין המדינות.
באופן שאולי אינו מקרי לדד ליין שהציבו האיראנים - בשבוע הבא יתכנסו 35 נציגי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לפגישה הרבעונית, שבה יוחלט כיצד לפעול מול האיראנים לאור הגילויים החדשים. כמה דיפלומטים ציינו כי נכון לעכשיו אין לדעת אם בסבא"א יחליטו לגנות את איראן, אך מאחר שהפגישה נערכת בצל המגעים לחידוש המשא ומתן עם איראן, הכול תלוי עכשיו בארצות הברית. "כולם מחכים לאמריקנים", אמר אחד מהם.
פורסם לראשונה: 22:15, 19.02.21