בישראל דיברו אמש (יום ראשון) על פיצוץ במשא ומתן לעסקת חטופים, אבל למרות זאת - וחרף הערכה שיחיא סינוואר מעוניין בהבערת השטח במהלך הרמדאן - יש עדיין סיכוי לשינוי בעמדת חמאס. בישראל מצפים ששינוי זה יושג, אולי, באמצעות לחץ אמריקני משמעותי מאוד שיופעל בימים הקרובים, שעשוי להציל את המו"מ.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
"הופך להיות חסר סבלנות". ביידן
(צילום: EPA/CHRIS KLEPONIS / POOL)
3 צפייה בגלריה
קמלה האריס ב ועידת האקלים ב דובאי
קמלה האריס ב ועידת האקלים ב דובאי
חמאס אשם, אבל ישראל צריכה להשיב את הסדר בעזה - ולהכניס יותר סיוע הומניטרי. קמלה האריס
(צילום: EPA /MARTIN DIVISEK)
הציפייה הישראלית היא לראות את ארה"ב לוחצת על המתווכות האחרות, מצרים וקטאר, כדי שיסירו את הכפפות - ויעברו להפעלת מנופי לחץ קשים על חמאס. בין השאר, מצפים בישראל שקטאר תודיע לראשי חמאס ששוהים בדוחא שהיא תגרש אותם אם לא יועברו תשובות על הסוגיות המרכזיות, כולל מספר החטופים החיים ומספר האסירים שידרשו עבורם. אמצעי לחץ אחר יכול להיות, למשל, סגירת חשבונות בנק.
ישראל, נדגיש, מבהירה שמבחינתה כל עוד אין עסקה - צה"ל ימשיך בכל הכוח במבצע הצבאי, גם ברמדאן, כשעל השולחן תמרון קרקעי ברפיח ובמחנות הפליטים במרכז הרצועה, שם נותר הכוח העיקרי של חמאס. אמנם אין עוד החלטה סופית של הדרג המדיני ללכת לפעולה כזו, אך זה בפירוש עומד על הפרק - ועל כך יעידו גם ההצהרות הנחרצות בנושא של חברי קבינט המלחמה: ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ. הרמדאן יחל השנה ב-10 במרץ, כך שהזמן דוחק - ולארה"ב, שחוששת מאוד מהלחימה בזמן החודש שהפך בשנים האחרונות לנפיץ במיוחד, חשוב להגיע להסכם בהקדם.
לאור ההתפתחויות הללו, דווח בטלגרף, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הופך להיות "חסר סבלנות יותר ויותר" כלפי המצב, כשברקע הלחץ הפוליטי שמופעל עליו בעקבות תמיכתו החד-משמעית בעמדת ישראל עד כה. לפי הדיווח, בסוף השבוע האחרון הוא פנה לצוות המו"מ ואמר להם "תשיגו לי עסקה" - כשגם שם צוין כי הזמן דוחק בעקבות הרמדאן.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ, ג'ו ביידן, בנימין נתניהו
בני גנץ, ג'ו ביידן, בנימין נתניהו
האמריקנים רואים בגנץ פרטנר, ואלטרנטיבה לנתניהו
(צילום: קובי גדעון לע"מ, REUTERS/Ronen Zvulun)
ובתוך כך, ברשת "אל-ערבי אל-ג'דיד" הקטארית מדווחים כי הסתיים יום הדיונים הראשון של מצרים וקטאר עם חמאס בקהיר, שבמהלכו שמעו המדינות את תשובת ארגון הטרור המלאה למתווה שגובש בפסגת פריז השנייה. "החלטת ישראל לא לשלוח משלחת לשיחות לא השפיעה על הדיונים", נטען שם מפי מקורות המעורים בפרטים. "מצרים וקטאר הבטיחו לארה"ב שאפשר להגיע להסכם במקרה של לחץ על הצד הישראלי. מצרים רואה את דרישות חמאס לחזרת תושבי הרצועה לצפון, הכנסת סיוע והפסקת כוללת של האש כדרישות הגיוניות. מצרים וקטאר מאינות שהתנאים מתאימים להגעה להסכם באמצעות לחץ על הצדדים".
מנגד, בארצות הברית האשימו שלשום את חמאס בעיכוב ההגעה להסכם - ואמרו כי הפסקת אש של שישה שבועות כבר הייתה יכולה להתחיל, אילולא הוא היה מעכב אותה.

מה שצפוי לגנץ בוושינגטון

בינתיים, הפיצוץ בשיחות מסבך את תוכנית הדומינו האמריקנית. ארה"ב לחצה להגיע לעסקה לפני הרמדאן מתוך מחשבה שהדבר יקל על השליח המיוחד עמוס הוכשטיין לקדם את ההסדר בין ישראל ללבנון. הוכשטיין נחת אתמול בלילה בישראל והיום צפוי להיפגש עם נתניהו, גלנט, השר רון דרמר וראש המוסד דדי ברנע - ולדלג מהארץ ישירות ללבנון. הוכשטיין מתקדם לקדם את ההסדר גם ללא עסקה בין ישראל לחמאס, אך ברור שהדבר יהיה קשה יותר - מאחר שבהיעדר הפסקת אש, חיזבאללה לא ינצור את האש. ישראל, מצידה, תבהיר להוכשטיין שהזמן לפתרון דיפלומטי הולך ומתקצר, כפי שכבר הוזהר בעבר, והסיכון להסלמה עולה.

בלי עסקת חטופים, המאמצים של ארה"ב לקדם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה ולדון ביום שאחרי בעזה - עם רשות פלסטינית מתחדשת וחזון שתי המדינות - יהפכו מורכבים יותר. לתוך הקלחת הזו בוושינגטון נחת חבר הקבינט בני גנץ, שיקיים מחר סדרת פגישות עם סגנית הנשיא קמלה האריס, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן ויועצו של ביידן ברט מקגורק.
בסביבת גנץ, בינתיים, עדיין מקווים שביידן יפתח את הדלת בבית הלבן ויפתיע אותו. האמריקנים, מצידם, רואים בגנץ אלטרנטיבה שלטונית לנתניהו, ובן ברית לקידום הרעיונות שלהם למזרח תיכון אחר - שבו לישראל יש יחסי נורמליזציה עם שורת מדינות, והיא מקדמת גם פתרון לסכסוך עם הפלסטינים, לראשונה זה שנים ארוכות. גנץ, מצידו, אומר שהוא יקדם בביקורים שם את העמדות והמהלכים של קבינט המלחמה.
בכל מקרה, הממשל האמריקני שאותו יפגוש גנץ היום הוא לא אותו ממשל שהיה אחרי 7 באוקטובר: ככל שהתארכה המלחמה, מספר העזתים ההרוגים המשיך לעלות, והדיון ב"יום שאחרי" ובפתרון יתעכב, כך הפכה הביקורת האמריקנית על ישראל לחריפה יותר ויותר. ביידן כבר התבטא מפורשות נגד הממשלה, והזכיר קיצונים "כמו בן גביר" שמובילים את נתניהו.
האריס, מצידה, מתחה אמש ביקורת קשה גם היא על ישראל, ואמרה כי "מה שאנחנו רואים בעזה כל יום הוא הרסני. יותר מדי פלסטינים חפים מפשע נהרגו, הם סובלים מקטסטרופה הומניטרית. ממשלת ישראל חייבת לעשות יותר כדי להגביר את כניסת הסיוע, בלי תירוצים, ולפעול כדי להחזיר שירותים בסיסיים לעזתים - ולהשיב את הסדר ברצועה".
האריס גם קראה להפסקת אש "מיידית" בת שישה שבועות, שתאפשר שחרור חטופים והזרמת כמות משמעותית של סיוע, ולצד זאת הזכירה כי יש לבטל גם את האיום שנשקף לישראל מחמאס. "יש עסקה על השולחן, שחמאס צריך להסכים לה", אמרה, והזהירה מכך שהעזתים שמבקשים סיוע נתקלים ב"ירי וכאוס".
פורסם לראשונה: 23:35, 03.03.24