ראש המוסד דדי ברנע קיבל הלילה (בין שבת לראשון) שיחת טלפון מראש ממשלת קטאר, מוחמד אל-תאני. "חמאס מסר תשובה רשמית", אמר לו. "הם קיבלו החלטה לא לענות ולא לתת שום פרטים על שתי הסוגיות המרכזיות: הרשימה המעודכנת של החטופים, ומספר האסירים שישוחררו בעבור כל חטוף ישראלי".
1 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
הרמדאן מתקרב, ולא נראה שיש לו עניין בהפוגה. סינוואר
(צילום: Mohammed ABED / AFP)
ישראל, נזכיר, ביקשה רשימה מעודכנת של חטופים שתשפוך אור על מי בחיים ומי לא, כדי שתהיה נקודת ייחוס שממנה ניתן יהיה לצאת למו"מ לעסקה. ללא רשימת שמות כזו לא ניתן להוציא לפועל עסקה, שכן אז עלולים להיווצר משברים שיכולים לפוצץ את העסקה בכל רגע. בעסקה הקודמת ישראל קיבלה רשימה מעודכנת, השמות סוכמו מראש, ואז יצאו לעבודה על מתווה מעודכן שהוכיח את עצמו בסופו של דבר, והביא לשחרור עשרות חטופים - גם אם פוצץ בסופו של דבר אחרי שחמאס סירב לשחרר את הנשים והילדים שנותרו. בישראל אומרים שכדי לשחזר את מה שהצליח בעסקה ההיא, צריך לייצר עוגן של מידע אמין לגבי זהות החטופים שישוחררו בעסקה.
בנוסף, בישראל דורשים לקבל את תנאי חמאס להחלפת שבויים, כלומר כמה מחבלים ישוחררו מבחינתם בעבור כל חטוף מהקטגוריות השונות (נשים, חולים כרוניים, מבוגרים וחיילות).
המתווכות הדגישו שהן לחצו על חמאס לתת תשובות ולא להשאיר את שתי הסוגיות האלה פתוחות, גם אם חמאס לא מקבל את המתווה שהושג בפריז. הדרישה מחמאס הייתה לקבל מספר כלשהו, גם אם "רחוק מהמציאות", כדי שלפחות ניתן יהיה להתחיל לנהל מו"מ. המתווכות הבהירו לחמאס שזו טעות גדולה להחזיר תשובה ריקה מתוכן, שתגרום למשבר גדול ולהפסקת השיחות.

גורם ישראלי בכיר שמעורה בפרטים אמר כי "אין ספק" שמנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, בחר לדרדר את המזרח התיכון ולגרום לשפיכות דמים בתקופת הרמדאן. אחרי שגם האמריקנים אמרו אתמול שהפסקת אש כבר הייתה יכולה לצאת לדרך לו חמאס לא היה מעכב אותה, אמר הגורם הישראלי כי חמאס בחר בכאוס על פני אלטרנטיבה של הפוגה לשישה שבועות, עם סיוע הומניטרי שהיה מקל במידה ניכרת על הסבל של העזתים.
בישראל אומרים כי המסקנה מכל ההתנהלות הזו היא שחמאס בחר באופן מודע בהסלמת המצב, כדי לגרום לשפיכות דמים מכוונת בחודש הרמדאן. סינוואר, הם אומרים, מקווה שהמשבר במו"מ יביא לא רק לכאוס ולהבערת השטח, אלא גם לאיחוד הזירות - דבר שלא הצליח ליישם עד כה בהצלחה יתרה.
בינתיים, המשמעות של תשובת חמאס הלכה למעשה היא הפסקה מוחלטת של המו"מ. יש קונצנזוס בין כל חברי קבינט המלחמה, וגם בקרב ראשי הגופים הביטחוניים, כי אין סיבה לשלוח משלחת ישראלית לקהיר או לקטאר אם אין כל בסיס למו"מ. כל עוד חמאס יסרב לתת פרטים ולהתקדם, ישראל לא תשתף פעולה ולא תשלח אף משלחת.
מנגד, ב"א-שרק אל-אווסט" דיווח גורם מצרי כי המאמצים להשגת הסכם נמשכים, ומטרת הדיונים שמתנהלים כעת בקהיר היא "להתגבר על המכשולים ולהוציא לפועל הפסקת אש לפני הרמדאן בהתאם לנוסחה ששני הצדדים יקבלו". לדברי הגורם, קהיר עושה "מאמצים אינטנסיביים" בשיתוף קטאר וארה"ב. "סבבי המו"מ מאז הסכם המסגרת בפריז לא היו קלים", אמר. "היו מכשולים רבים - אבל כל נקודות ההסכמה עכשיו על השולחן".
ליאור בן-ארי סייעה בהכנת הכתבה