ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך לעסוק בפוליטיקה, ואתמול (יום שני) טען בדיון בוועדת חוץ וביטחון כי מספר הקורבנות של הסכם אוסלו "זהה למספר הקורבנות ב-7 באוקטובר". האמירה, בצל ההתחמקות החוזרת ונשנית של נתניהו מלקחת אחריות על חלקו במחדל שהוביל למתקפה הרצחנית של חמאס, הובילה לביקורת מתוך הקואליציה ומחוץ לה.
1 צפייה בגלריה
מסיבת העיתונאים ביום ה-60 למלחמת חרבות ברזל
מסיבת העיתונאים ביום ה-60 למלחמת חרבות ברזל
"מה התוכנית שלו?". נתניהו
(צילום: דוד בכר )
נתניהו, נזכיר, מרבה להשתמש בהסכמי אוסלו בוויכוחים פוליטיים, ומייחס להם חלק גדול בפיגועי הטרור בישראל בשנים שהיו אחריהם. ההסכמים, נזכיר, נחתמו ב-1993 בצל האינתיפאדה הראשונה וב-1995, ובימין הישראלי מייחסים להם חלק גדול בפריצת האינתיפאדה השנייה בשנת 2000. מנגד, חיים רמון - שכיהן כשר בממשלת רבין בימי ההסכם - אמר הבוקר ל-ynet live כי "אני מבין את נתניהו, הוא כרת ברית עם השטן כשפעל כאילו חמאס הוא נכס והרשות היא נטל. עוד לפני 7 באוקטובר הוא הפך את תושבי הדרום לבני ערובה והקריב אותם על מזבח החלשת הרשות כדי שלא יהיה תהליך מדיני. זה הכל דברים שהוא אמר וזה הסתיים בטבח הנורא. הוא נושא באחריות הישירה והמרכזית, והוא לא לבד".

לדברי רמון, "צריך להגיד מה היה חלקו של נתניהו באוסלו. ב-1996 היו בחירות, אחרי פיגועי התאבדות קשים. הוא אמר שימשיך את אוסלו, ואז הוא נבחר, אולי בגלל זה, ובאופן מפתיע יישם את הבטחת הבחירות. מיד הוא עשה את הסכם חברון שהעביר את רוב העיר לשליטת הרשות. הוא קיים שיתוף פעולה מלא עם הרשות הפלסטינית בנושא הביטחוני, וזה הניב תוצאות יוצאות דופן ונתניהו התגאה בכך שהטרור ירד בסדרי הגודל. השיא היה כשנפל לזרועות ערפאת ואמר 'גיליתי ידיד אמת' וחתם על הסכם y.
"אם הוא צודק - אז יש לו אחריות לא רק למה שקרה עם חמאס, אלא גם לנושא אוסלו. אבל ברור שההשוואה מופרכת מעיקרה". לטענת רמון, "ההסתלקות של אהוד ברק מאוסלו הביאה את האינתיפאדה, לא אוסלו. אמרתי לו לא ללכת לקמפ דייוויד, והוא חזר ואמר 'אין פרטנר', ואמרתי לאלדד יניב - מה אתם עושים, תהיה אינתיפאדה אם תמשיכו בדרך הזו. כשברק היה ראש ממשלה, עד האינתיפאדה היה שקט מוחלט. הרשות הפלסטינית, משנת 1993, לא הייתה מעורבת בפעולות טרור. כל פעולות הטרור בין 1993 ל-2000 היו על-ידי החמאס והג'יהאד, כשהרש"פ משתמשת בנשק שנתנו לה כדי להרוג חמאסניקים ולא ישראלים. עשו הרבה שכתובים על ההיסטוריה".

דנון: "מציע להתעסק בהכרעת חמאס"

גם חבר הכנסת דני דנון מהליכוד ביקר את נתניהו: "לטעמי אין מקום להשוואה. ראשית מכיוון שאנחנו כרגע מצויים עדיין בעיצומה של מלחמה - ולכן אין מקום כרגע לעשות לא סיכומים ולא השוואות. אסור לשכוח שאירועי 7 באוקטובר קרו תוך כמה שעות, עם מספר הרוגים ופצועים שמעולם מדינת ישראל לא ספגה, מאז הקמתה".
"לכן אני מציע לכולם", הוסיף דנון, "בואו נסתכל קדימה איך מחזירים את החטופים, איך מכריעים את חמאס, מביסים אותו ואז אפשר יהיה לעשות את כל ההשוואות ואת כל הדיונים האלו".
עם זאת, דנון טען כי חרף הטענות שנתניהו עסוק בקמפיין פוליטי, "ראש הממשלה ממוקד בנושא המלחמתי ומבין את האחריות שעל כתפיו. הוא עוסק גם בנושא המדיני, אבל אני חושב שלנו, כמדינה, הכי חשוב כרגע זה העניין המלחמתי - ההכרעה. שואלים אותי רבות בנושא ההסברה בנושא הלחץ האמריקני, היום שאחרי, ואני אומר לכולם שהתשובה הכי חשובה היא להכריע את חמאס. זו התשובה לאמריקנים, זו התשובה להסברה וזו התשובה לאו"ם. לכן צריך כרגע לתת גיבוי מלא לצבא להפעיל כל כוח שצריך על מנת להכריע".

"מי מנע ממנו לבטל את אוסלו?"

אלוף במיל' ישראל זיו, לשעבר ראש אגף המבצעים ולשעבר מפקד אוגדת עזה, אמר הבוקר ב-ynet live כי "אם אוסלו כל כך הפריע לנתניהו, מי מנע ממנו לבטל את ההסכם או לשים אחד חדש? לא ברור".

"מה יהיה ביום של אחרי עזה? מה התוכנית של נתניהו? אני לא מצליח להבין", הוסיף זיו. "לא יהיה לנו אשראי בינלאומי אם לא נציג תוכנית ליום של אחרי. יש לנתניהו תוכניות לשני מיליון הפליטים שם? הוא הולך להגדיל את צה"ל פי 2? אני לא מצליח להבין את ראש הממשלה, כולל את האמירה על אוסלו".
חבר הכנסת אלמוג כהן מעוצמה יהודית אמר כי "כל הרוג וכל אדם הוא עולם ומלואו, פחות הייתי מתעסק בהשוואות". עם זאת, לדבריו, הוא קיבל התרעה בטלפון על האמירה של נתניהו - אבל לא נכנס, כי זה "לא מעניין".

חבר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ זאב אלקין מהמחנה הממלכתי, אמר כי "מדובר בהשוואה שלא ברור לי מה הוא ניסה להשיג בה. אם למישהו היו ספקות כלפי אוסלו - ברור שזו טעות איומה שפגעה בביטחון שלנו. גם חמאס לא היה מגיע לשלטון ללא הסכמי אוסלו, אבל זה חלב שנשפך".
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד תקף את דברי נתניהו וכתב: "אי אפשר להבין את רמת הניתוק והציניות של ראש הממשלה שמנהל בזמן כזה קמפיין פוליטי מרושע שכל מטרתו להסיר מעליו אחריות, להאשים אחרים. מגיעה לעם הזה מנהיגות אחרת".
אתמול, כזכור, במענה לפנייתה של חברת הכנסת מרב מיכאלי שביקרה את מדיניות הממשלה ואת החזון שלה ל"יום שאחרי", טען נתניהו שהסכמי אוסלו היו הטעות הגדולה של ישראל. לדבריו, "מספר הקורבנות של הסכם אוסלו זהה למספר הקורבנות ב-7 באוקטובר", שעומד על כ-1,200 איש, "אבל במשך זמן ארוך יותר".
ח"כ מרב מיכאלי מחתה על ההשוואה, אך יו"ר הוועדה יולי אדלשטיין קטע אותה ונזף בה על כך שהיא "כל הזמן קוטעת ומתווכחת עם ראש הממשלה". לטענת נתניהו, "שני החלקים בחברה הפלסטינית רוצים בעצם לחסל את ישראל. חלק אחד אומר את זה מפורשות וחלק אחד עושה את זה באמצעות חינוך וה-ICC (בית הדין הפלילי הבינלאומי)".