בדיון שהתקיים אתמול (שני) בוועדת חוץ וביטחון טען ראש הממשלה בנימין נתניהו שמספר הקורבנות של הסכם אוסלו "זהה למספר הקורבנות ב-7 באוקטובר", שעומד על כ-1,200 איש, "אבל במשך זמן ארוך יותר".
ח"כ מרב מיכאלי מחתה על ההשוואה, אך יו"ר הוועדה יולי אדלשטיין קטע אותה ונזף בה על כך שהיא "כל הזמן קוטעת ומתווכחת עם ראש הממשלה".
2 צפייה בגלריה
מסיבת העיתונאים ביום ה-60 למלחמת חרבות ברזל
מסיבת העיתונאים ביום ה-60 למלחמת חרבות ברזל
"שני החלקים בחברה הפלסטינית רוצים לחסל את ישראל".נתניהו
(צילום: דוד בכר )
2 צפייה בגלריה
מירב מיכאלי וטלי גוטליב במליאת הכנסת
מירב מיכאלי וטלי גוטליב במליאת הכנסת
גוטליב הזהירה את מיכאלי שלא לקרוא לרה"מ קשיש. "אין בכך גנאי"
(צילום: אלכס קולומויסקי )
הכותרת
איך שופטים את מחבלי חמאס?
27:08
מיכאלי, שרק בשבוע שעבר הודיעה כי תפרוש מהחיים הפוליטיים לקראת הבחירות הבאות לכנסת, ביקרה את מדיניות הממשלה ואת החזון שלה ל"יום שאחרי". היא פנתה לנתניהו והאשימה: "חזרת לקמפיין של בלי רשות פלסטינית ובלי מדינה פלסטינית. ניסית את זה הרבה זמן ואולי האמנת בזה - זה נכשל בגדול. מעולם לא הצבת אלטרנטיבה למדינה פלסטינית. בלי חזון מדיני המפרציות לא יבואו לשקם את עזה ולשמור עליה בטווח הביניים".
בשלב זה טען נתניהו בתגובה שהסכמי אוסלו היו הטעות הגדולה של ישראל. "שני החלקים בחברה הפלסטינית רוצים בעצם לחסל את ישראל", אמר. "חלק אחד אומר את זה מפורשות וחלק אחד עושה את זה באמצעות חינוך וה-ICC (בית הדין הפלילי הבינלאומי)". הוא הוסיף, בניגוד לטענת מיכאלי, כי הרעיון הוא שאיחוד האמירויות וסעודיה ישתתפו בשיקום רצועת עזה ביום שאחרי המלחמה.
בדיון טען נתניהו פעם נוספת כי "הרשות הפלסטינית לא תוכל לשלוט בעזה בשום פנים ואופן. האחריות הביטחונית תישאר תחת מדינת ישראל". ח"כ ניסים ואטורי תהה בתגובה למה ישראל לא מעודדת טרנספר מרצון, ונתניהו השיב לו: "כמו שאומרים ביידיש 'You have a wonderful way with words'".
ראש הממשלה התייחס גם למתיחות הביטחונית בצפון ולעשרות אלפי התושבים שפונו מבתיהם, ואיש לא יודע מתי יוכלו לשוב אליהם. הוא ציין כי "עובדה שחיזבאללה נזהר והם לא במלחמה", חרף השיגורים הבלתי פוסקים בצפון וניסיונות חדירת המחבלים. לדבריו, אין לו לוחות זמנים לחזרת המפונים לבתיהם שנמצאים בקו עימות שמתנהל כאזור לחימה.
חברי הוועדה תהו מדוע ישראל פועלת נקודתית רק נגד חמאס, שנתפס כשלוחה של איראן, ואם זו לא רק אסטרטגיה להרחיק את תשומת הלב מהמשטר בטהרן. "זו בעיה לטווח ארוך של ישראל אם איראן תתחמש בנשק גרעיני", טען נתניהו. "המחויבות שלנו לזה צריכה בראש ובראשונה להיות לאומית - אין לנו מקום להתפשרות בנושא". עם זאת, לטענתו, אין הסטת קשב מהסוגייה: "צריך לטפל במשטר האיראני ומעבר לזה אני לא ארחיב כאן".
ראש הממשלה התייחס גם לשיחה הארוכה שניהל אתמול עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וסיפר שהיא הייתה נוקבת. "הקשר של רוסיה עם איראן מאוד בעייתי והבהרתי את הדברים בשיחה", אמר נתניהו לחברי הוועדה. "היה לי גם חשוב המשך הסדר הפעולה בסוריה - ואני לא חושב שזה נפגע. הודיתי לנשיא על הסיוע בהחזרת החטוף רוני קריבוי, יש עוד שלושה אזרחים חטופים ממוצא רוסי, מעבר לזה אני לא הולך לפרט".
חברי הכנסת התייחסו, בין היתר, גם לסוגיית החטופים. מיכאלי ציינה כי "החזרתם זה לא רק עניין מוסרי ואנושי אלא עניין אסטרטגי למדינת ישראל ואנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לא לראות את זה". היא פנתה לנתניהו ואמרה לו: "אתה צריך לזכור שיש שם גם קשישים בגילך". ח"כ טלי גוטליב צעקה בתגובה: "אני מבקשת שלא לקרוא לראש הממשלה קשיש", אך ח"כ מיכאלי הדגישה: "אין שום גנאי בקשישות".
פורסם לראשונה: 18:31, 11.12.23