ראש הממשלה נפתלי בנט הנחה את מנכ"ל משרד החינוך יגאל סלוביק לבדוק היתכנות לביצוע בדיקות קורונה ביתיות - בדיקות אנטיגן - בקרב כלל התלמידים באופן קבוע אחת לשבוע או שבועיים. המטרה ביוזמה היא למנוע כניסת תלמידים חיוביים לקורונה למוסדות החינוך ובכך לקטוע שרשראות הדבקה ולאפשר למידה רציפה ככל האפשר.

הגל הרביעי - דיווחים נוספים

מהנתונים שנאספו במסגרת מבצע בדיקות אנטיגן שביצעו ההורים לילדיהם בבית ערב פתיחת הלימודים אותרו כ-8,000 תלמידים שנמצאו חיוביים לקורונה. לדברי סלוביק, כך נמנע בידודם של כ-180 אלף תלמידים. הילדים שנמצאו חיוביים לא הגיעו לגנים ולבתי הספר, והמשיכו לביצוע בדיקות PCR.
2 צפייה בגלריה
עמדת חלוקה של בדיקות קורונה ביתיות בגבעתיים
עמדת חלוקה של בדיקות קורונה ביתיות בגבעתיים
עמדת חלוקה של בדיקות קורונה ביתיות בגבעתיים
(צילום: אביגיל עוזי)
במשרד החינוך חשפו אמש גם את מספר המורים הלא-מחוסנים שמסרבים גם להיבדק, על מנת לעמוד בתנאי התו הירוק ובכך לקבל גישה לבתי הספר או הגנים שבהם הם עובדים. מדובר ב-275 עובדי הוראה, מתוך 220,000 (פחות מ-1%). אחד המקרים ביום חמישי זכה לתשומת לב תקשורתית רבה: גננת משלימה התבצרה בגן בחיפה, אך לאחר דין ודברים היא הסכימה לעזוב את המקום.
עוד עולה מהנתונים של משרד החינוך כי במהלך החודש האחרון התחסנו עוד כ-100,000 תלמידים בגילאי 12-18 במוקדי ההתחסנות ברחבי הארץ. כמו כן, מאז תחילת שנת הלימודים כ-4,500 תלמידים ותלמידות התחסנו בבתי הספר. החיסונים הללו מגיעים על רקע העידוד הרב מצד הממשלה, שבמתווה החינוך שאישרה קבעה כי בערים אדומות כיתות בשכבות ח'-י"ב עם פחות מ-70% ילמדו מהזום, או במרחבים פתוחים.

על פי הנתונים, עד כה בוצעו כ-400,000 בדיקות סרולוגיות – שמטרתן למצוא מחלימים שלא ידעו שכלל נדבקו, וכך לפטור אותם מבידוד. בבדיקות הסרולוגיות הללו אותרו בסך הכול כ-40,000 תלמידים שזכאים לתו ירוק, וכך הם פטורים מבידוד.
במשרד החינוך ציינו כי פיילוט "הכיתה הירוקה" – שלפיו במקרה שבו מאותר חולה מאומת הכיתה שבה הוא לומד לא יוצאת לבידוד ותלמידיה עוברים בדיקות יום-יומיות – מתבצע כעת רק בשבע כיתות, בשלושה בתי ספר בארץ. במהלך החודש, נמסר, הוא יורחב לבתי ספר נוספים בחברה הערבית.

מומחי הבריאות מביעים חשש מההתקהלויות הצפויות בימים הקרובים, וממליצים לישראלים להיזהר בארוחות החג, ולהיבדק כמה שיותר בבדיקות מהירות. לצד החשש הזה, ולמרות עלייה קלה במספר החולים הקשים המאושפזים בבתי החולים במהלך סוף השבוע, הם גם מעודדים ממה שנראה כהצלחה של מבצע חיסוני הבוסטר, וירידה במספר המאומתים המחוסנים שמצבם מידרדר.
משרד הבריאות פרסם אמש רשימת המלצות לחגים, שלא כללה הגבלות חדשות, ובה בין היתר הוא קרא לערוך תפילות במרחבים פתוחים, ולא בבתי הכנסת – שם בניגוד למקומות סגורים אחרים הגבלות התו הירוק חלות רק במקרה של התקהלות מעל 50 בני אדם.
2 צפייה בגלריה
נבדקים במתחם בדיקות בירושלים
נבדקים במתחם בדיקות בירושלים
נבדקים במתחם בדיקות בירושלים
(צילום: EPA )
בנוסף, בימי ראש השנה, בין 7.9 ל-9.9, תוקפה של בדיקת PCR תהיה 96 שעות (במקום 72 שעות בשוטף). המשמעות - מי שיעשה בדיקה החל ממחר יוכל להיכנס לבית הכנסת לאורך כל ימי החג. ארוחות חג ניתן יהיה לקיים בהתקהלות של עד 50 איש במקומות סגורים ו-100 איש במקומות פתוחים.
"כחלק מהחיים לצד הקורונה אין ספק שאפשר לקיים ארוחות משפחתיות, אך יחד עם זאת יש לצמצם למינימום האפשרי את הסיכון של הדבקות בתוך המשפחה – בעיקר במציאות שבה הילדים חזרו למערכת החינוך", אמר בשיחה עם ynet ד"ר עדי ניב יגודה, מומחה למדיניות בריאות וחבר בקבינט המומחים.
המטרה לדברי ד"ר יגודה היא ליצור "סביבה בטוחה", ולדבריו "כדאי שכל משפחה תקפיד על מספר כללים כמו פתיחת חלונות ושהמקום יהיה מאוורר, מומלץ שילדים שאינם מחוסנים יעשו בדיקות מהירות בטרם ההגעה לארוחת החג ואפשר אפילו לשקול בסידורי ההושבה סביב השולחן, שדווקא הילדים לא יהיו בסמיכות מהסבא והסבתא ולהקפיד על מידה מסוימת של ריחוק".