3 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה סיימה נסיעת מבחן מפתח תקווה עד בת ים
הרכבת הקלה סיימה נסיעת מבחן מפתח תקווה עד בת ים
מיכאלי תציע: סמכויות תחבורה יעוברו לרשויות המקומיות. נסיעת מבחן ברכבת הקלה בגוש דן
(צילום: דוברות נת"ע)
ארבע חודשים לאחר שהמהלך נחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", היום (ראשון) שרת התחבורה מרב מיכאלי תביא לאישור הממשלה את התוכנית להעברת סמכויות בתחום תחבורה לרשויות המקומיות. העברת הסמכויות תתבצע באמצעות הקמת רשויות מטרופוליניות, גופים שיהיו משותפים לכמה רשויות סמוכות, ויקבלו בהדרגה סמכות לגבי תכנון קווי תחבורה ציבורית והפעלתם, וכן בכל הנוגע להצבת תמרורים.
גורמי מקצוע דוחפים במשך שנים לאמץ בארץ את השיטה, שכבר פועלת בהצלחה בערים הגדולות באירופה ובארה"ב, שם הרשויות המטרופוליניות לעתים מפעילות בעצמן רכבות תחתיות וקווי אוטובוס - שלא באמצעות חברות זכייניות כמו בישראל. כיום, הזכייניות מופעלות בידי משרד התחבורה, ובלעדיו ראשי הרשויות לא יכולים להזיז תחנת אוטובוס ולשנות את מסלולם של קווים כלשהם בהתאם להתפתחות העיר.
עם הקמת הרשויות, משרד התחבורה ימשיך להיות אחראי על הפרויקטים האסטרטגיים ועל מימון הפעלת התחבורה הציבורית, אבל ההפעלה השוטפת תועבר לרשויות המקומיות, שיוכלו להגיב מהר יותר לצרכי התושבים. הרשויות המטרופוליניות יקבלו בהדרגה את סמכויות הפעלת התחבורה הציבורית, בהן קביעת מסלולי הקווים ומיקומי התחנות, קביעת נתיבים בלעדיים לתחבורה ציבורית והקמת מסלולי אופניים.
3 צפייה בגלריה
קו 2 בשוק התקווה בתל אביב
קו 2 בשוק התקווה בתל אביב
בבני ברק צפויים להתנגד להפעלת תחבורה ציבורית בשבת. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי )
הממשלה אישרה בעבר הקמת רשויות כאלה בירושלים ובבאר שבע. בבירה ממלא את התפקיד צוות תכנית אב לתחבורה, שעם אישור הממשלה תהפוך רשמית לרשות מטרופולינית. עם זאת, מטרת התוכנית היא להקים רשויות כאלה גם בפריפריה, ולא רק בערים הגדולות.
הצעה להקמת רשויות מטרופוליניות נכללה בחוק ההסדרים ל-2022, אבל הוסרה לבקשת מיכאלי בעקבות התנגדותם של ראשי רשויות במרכז, שטענו כי בשל גודלה ביחס לשאר הערים בגוש דן, עיריית תל אביב היא זו שתנהל את התחבורה באזור. לפי ההצעה החדשה, הסמכויות בתחום התחבורה יועברו רק לרשויות מטרופוליניות שיגיעו יחד להסכמה על ניהול משותף של התנועה, תוך שמירת האינטרסים של תושבי כל אחת מהן.
עם אישורה, התוכנית תחייב את הקמתה של רשות מטרופולינית בגוש דן בתוך חצי שנה - עד 30 באפריל 2023. זאת בגלל חומרתו של משבר התחבורה באזור, והדחיפה להקמת רשת המטרו שרשות כזו תוכל להעניק. בנוסף, נקבע כי ראש העיר תל אביב רון חולדאי יכהן כראש הרשות בגוש דן, בעוד שראש העיר ירושלים משה ליאון יהיה יו"ר הרשות באזור הבירה.
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן ומרב מיכאלי
אביגדור ליברמן ומרב מיכאלי
תקדם את הקמת הרשויות עוד בממשלה הנוכחית. שרת התחבורה מרב מיכאלי
(צילום: רפי קוץ)
בד בבד, גם המתווה הנוכחי עשוי להתגלות כבעייתי. סביר שחלק מראשי הערים במרכז ירצו לקדם הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, כפיתוח של מערך ההיסעים בסופי השבוע שמובילות תל אביב, גבעתיים, קריית אונו ורמת השרון. עם זאת, עיריית ברק צפויה לסרב להצטרף לרשות מטרופולינית שתקדם תחבורה ציבורית בשבת. אי הצטרפות של בני ברק תהווה מכשול רציני לרשות העתידית, שכן בעיר עוברים קווי אוטובוסים רבים המקשרים בין ערי גוש דן, ובלעדיה לא יתאפשר לנהל את התחבורה הציבורית גם בימי חול.
לפי ההצעה שתוגש היום לממשלה, המשרדים הרלוונטיים יכינו הצעת חוק מפורטת בנושא, שכבר תידון בימי הממשלה הבאה. עם זאת, מיכאלי תוכל להשתמש בסמכויותיה הקיימות כדי לאשר כבר כעת את הקמת רשויות המטרופוליניות, ומשרד התחבורה צפוי להקצות כבר השנה 25 מיליון שקלים למימון שירותי ייעוץ לתכנון עבור הרשויות המקומיות.
השרה מיכאלי מסרה: "מדובר בצעד היסטורי. לראשונה הממשלה מחליטה על הקמת רשות מטרופולינית באזור ירושלים, ולאחר מכן בשותפות עם ראשי הערים יגובש מתווה להקמת רשות כזו גם בגוש-דן. הבשורה החשובה היא המעבר של כלל המדינה לניהול תחבורה אזורי, באופן שישפר את ההתמודדות עם העומסים בכבישים ויעניק לראשי הרשויות סמכויות בכל הנוגע לניהול התנועה".
פורסם לראשונה: 22:31, 10.09.22