כמעט חמישה חודשים אחרי פתיחת המלחמה באוקראינה, רוסיה מצהירה בפה מלא כי מטרתה אינה עוד רק כיבוש מזרח המדינה: שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב צוטט היום (ד') באומרו כי היעדים הגאוגרפיים של רוסיה ב"מבצע הצבאי המיוחד" באוקראינה, כפי שהקרמלין מכנה אותו, כבר אינם מוגבלים רק לחבל דונבאס שבמזרח המדינה - אלא כוללים גם שטחים אחרים.
לדברי לברוב, המטרות יתרחבו עוד יותר אם המערב, "מתוך זעם אימפוטנטי או תשוקה להחרפת המצב, ימשיך להזרים לאוקראינה נשק ארוך-טווח כמו מערכת הירי הרקטות HIMARS".
2 צפייה בגלריה
שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב ביקור ב סרביה בוטל מדינות סגרו מרחב אווירי
שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב ביקור ב סרביה בוטל מדינות סגרו מרחב אווירי
לברוב. מאיים שהמטרות יתרחבו
(צילום: AFP)
לברוב אמר את הדברים יום אחרי שהבית הלבן הזהיר שרוסיה נערכת לספח שטחים שכבשה מאוקראינה. דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, אמר בתדרוך בוושינגטון כי רוסיה מתכוננת לקיים משאלי עם מזויפים כדי לתת לגיטימיות-לכאורה לסיפוח, והבטיח שארה"ב לא תאפשר לסיפוח כזה להתרחש מבלי שמוסקבה תיענש.
קירבי הוסיף כי לפי מודיעין שאספו האמריקנים רוסיה נערכת לקבוע את המטבע שלה, הרובל, כמטבע הראשי באזורים שאותם כבשה באוקראינה, כפי שכבר עשתה בין השאר באזור חרסון שנכבש בראשית המלחמה. הוא אמר כי כעת משטרו של ולדימיר פוטין מאלץ תושבים באזורים האוקראיניים שאותם כבש להגיש בקשה רשמית לקבלת אזרחות רוסית. לדבריו הרוסים גם מנסים להשתלט שם על מגדלי שידור. לאחרונה כבר דווח כי ערוצי טלוויזיה רוסיים משדרים לתושבי האזורים הכבושים באוקראינה את מסרי התעמולה של הקרמלין.
2 צפייה בגלריה
הרס ונזקי מתקפה ארטילרית רוסית ב סלוביאנסק במחוז דונייצק חבל דונבאס
הרס ונזקי מתקפה ארטילרית רוסית ב סלוביאנסק במחוז דונייצק חבל דונבאס
נזקי מתקפה רוסית בסלוביאנסק שבדונבאס
(צילום: AFP )
בסוף מרץ, כחודש לאחר פתיחת הלחימה ועל רקע כישלונות בשדה הקרב, החליטו הרוסים לסגת ממחוז קייב ומאזורים נוספים שלא הצליחו לכבוש, ומאז הלחימה התנהלה בעיקר במחוזות דונייצק ולוהנסק שבדונבאס - מעוזי המורדים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה. במקביל למערכה בדונבאס נמשכת הלחימה גם במוקדים נוספים: אחד מהם הוא הגשר האסטרטגי אנטוניבסקי שבמחוז חרסון בדרום אוקראינה, שכאמור כבר נכבש על-ידי הרוסים. לפנות בוקר 12 פגזים אוקראיניים פגעו בגשר, וסגן מושל המחוז שמינו הרוסים אמר כי "אם הירי יימשך, הגשר עלול לקרוס".
גשר אנטוניבסקי, אחד משתי נקודות המעבר היחידות של הכוחות הרוסיים לשטח שכבשו בגדה המערבית של נהר הדנייפר, הפך ליעד מרכזי של הכוחות האוקראיניים בימים האחרונים, כשקייב משתמשת ברקטות אמריקניות מדויקות במטרה להשמידו.
בעדכון המודיעין היומי של משרד ההגנה הבריטי נכתב כי הגשר מהווה נקודת תורפה רוסית. "השליטה על המעברים בנהר הדנייפר תהיה נקודת מפתח בהמשך הלחימה. העיר חרסון חשובה פוליטית וסימבולית לרוסיה, שממשיכה להשיג הישגים מועטים במתקפה בדונבאס, שם האוקראינים מצליחים לשמור על קווי ההגנה", כתבו הבריטים.
בתוך כך, בסוכנות הידיעות הרוסית "אינטרפקס" נטען כי משגר טילים "הארפון" מתוצרת אמריקנית הושמד במחוז אודסה שבדרום אוקראינה. אוקראינה החלה לקבל את הטילים הללו בחודש מאי האחרון. בכלי התקשורת האוקראיניים דווח מנגד כי שלושה אזרחים נהרגו על ידי הרוסים בהפגזה הבוקר ביישוב סלטיב שליד חרקוב - העיר השנייה בגודלה באוקראינה. לפי הדיווח, ההרוגים בהפגזה במזרח המדינה הם ילד בן 13, אישה וגבר.
נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, אמרה במסיבת עיתונאים כי ניתוק מוחלט של זרם הגז הרוסי לאירופה הוא "תרחיש סביר". לדבריה, "רוסיה סוחטת אותנו. היא משתמשת באנרגיה כנשק. ולכן, בכל מקרה, אם זה ניתוק חלקי או מלא של העברת גז רוסי, אירופה צריכה להיות מוכנה".