ישראל במשבר ב-1 בספטמבר לא יהיו מורים וגננות. ריאיון עם יפה בן דויד ודלית שטאובר
(צילום: גיל יוחנן, אלכס בורטמן)

האזהרה של מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד בדבר סכנה לפתיחת שנת הלימודים הבאה בעקבות מחסור חמור במורים, התקבלה במשרד החינוך באוזניים קשובות. "גם אני וגם מזכ"לית הסתדרות המורים מרימות דגל לבעיה אסטרטגית מאוד משמעותית שנמשכת כבר מספר שנים והחריפה מאוד בקורונה. הגיע הזמן לומר את האמת - נדרש טיפול עומק", אמרה הבוקר (ראשון) מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר בריאיון לאולפן ynet.
בנאום שנשאה בשבוע שעבר בוועידת אשמורת לניהול חדשנות כלכלית, אמרה בן דויד כי היא לא צריכה לאיים ששנת הלימודים הבאה לא תיפתח - כיוון שבכל מקרה לא יהיו מספיק מורים וגננות כדי לפתוח אותה. "נתקלנו השנה בתופעה חריגה ומטרידה - מורים עזבו את העבודה במהלך שנת הלימודים, הם התייאשו מהשכר והתנאים אבל גם מהסביבה ומהדרישות הבלתי סבירות", אמרה בן דויד בנאומה. "עובדי הוראה רבים עוברים לעבוד בשכר גבוה יותר, מורה שהתחיל לעבוד כאחראי משמרת במקדונלד'ס ירוויח 10,000 שקל בחודש".
2 צפייה בגלריה
יפה בן דויד, דלית שטאובר
יפה בן דויד, דלית שטאובר
מזכ"לית הסתדרות המורים בן דויד ומנכ"לית משרד החינוך שטאובר
(צילום: הדר יואביאן, אלכס קולומויסקי)
בן דויד, שהתארחה הבוקר באולפן ynet, ציינה: "את הדגל הזה הסתדרות המורים מרימה כבר כמה שנים. אני שמחה שסוף סוף מנכ"לית משרד החינוך, שהיא אשת שטח מקצועית, מבינה מאוד את המצוקה שבה נמצאת מערכת החינוך. התחלנו לדון עכשיו בהסכמי שכר, אמרתי גם לשר האוצר וגם לאנשי האוצר, שבניגוד לפעמים הקודמות שמשכו את ענייני הסכמי השכר כמעט שנה - הפעם אין לנו את הפריבילגיה הזאת".
- כמה מרוויח היום מורה וכמה צריך לדעתך להרוויח מורה כדי שהוא יישאר במערכת? "מורה מתחיל מרוויח 6,800 שקל ברוטו במשרה מלאה. רק 60% מכלל אנשי החינוך שנמצאים במערכת עובדים 100% משרה. תיקח 40% שעובדים בחלקיות משרה, אז תראה את משכורות הרעב שלהם".
- כמה את רוצה שהוא ירוויח? "המדינה צריכה להכניס את היד עמוק לכיס. עכשיו כולם מדברים שהמצב הכלכלי מצוין במדינה, אז הגיע הזמן שאת הכסף באמת ישקיעו במקומות הנכונים - במערכת החינוך. אני חושבת שהמדינה צריכה להקצות מינימום למורה מתחיל 12 אלף שקל בחודש".
שטאובר הגיבה: "אני מאמינה שהבעיה שמערכת החינוך עומדת בפניה היא לא בעיה של משרד החינוך, היא בעיה לאומית. לכן, צריכים התגייסות של הממשלה להבין איפה אנחנו רוצים להיות. כשמדברים על 'מיליארדים' שיש לנו, צריך להבין שמדינת ישראל היא מדינה עם הרבה מאוד ילדים. אנחנו לא דומים ל-OECD, אנחנו לא שני אנשים שבקושי יולדים ילד אחד ולכן התנאים שלנו שונים.
"התקציבים הגדולים של משרד החינוך הם מספר שהוא מבטא את מספר הילדים שנמצאים במערכת. ללא ספק המערכת צריכה לשפר את האפקטיביות שלה, לכן יש גם תוכניות פדגוגיות שהשרה מובילה באופן מרחיק לכת כדי לשפר את ההתאמה של המערכת לעידן שבו אנחנו נמצאים. אבל כל זה לא יקרה אם לא יהיו מורים מעולים בכיתה. אנחנו חושבים שהגיע הזן גם לדבר על שכרם ומעמדם של מורים כדי להיות אטרקטיביים יותר. לצד כל הפלסטרים והאחריות של לפתוח את השנה, צריך גם פתרונות ארוכי טווח".
בן דויד אמרה: "לא מדובר רק במורים מתחילים. יש נטישה גם של מורים ותיקים מהמערכת, נטישה שלא ראינו אותה בעבר. האוצר בא ואומר 'זה התקציב שמגיע לכם ואני אגיד לכם איך לחלק את התקציב'. אני חוזרת ואומרת - הפעם זה לא יקרה. מי שצריך לקבוע היכן התקציב צריך ללכת זה משרד החינוך יחד איתנו בהסתדרות המורים. אמרנו שבמסגרת הסכם השכר אנחנו מוכנים ל-9,000 שקל אבל זה לא מספיק. המדינה צריכה להוסיף מאצלה כדי שהתקציב יגדל וכדי שאנשים טובים ואיכותיים יבואו למערכת. כרגע חסרים לנו אלפי מורים".
נאומה של בן דויד בוועידת אשמורת
(צילום: שרון אלון)

2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
שר האוצר ליברמן. "מי שצריך לשנות דיסקט זה המשרד שלו"
(צילום: יואב דודקביץ')
מנכ"לית משרד החינוך ציינה בהתייחסה למחסור העצום במורים כי "בסימנים המדאיגים אפשר לראות שבמכללות להוראה יש כבר ירידה של 15% בנרשמים, זה צופה פני עתיד. אנחנו רואים מנהלים שלא רוצים לבוא לנהל משום שלאחריות שמוטלת על כתפיהם אין שום קשר עם הסמכות והשכר שלהם. כל הסוגיות האלה צריכות לקבל עומק. אין ספק שחלק גדול מהמורים המסורים לא מלמדים את המקצוע שהם הוכשרו אליו.
"אם עד עכשיו טיפלו טיפול נקודתי באמצעות הסבות אקדמאים, באמצעות פלסטרים כאלה ואחרים, זה לא ייתן מענה לעומקה של הבעיה ולהיקף שלה. מקצוע ההוראה הוא מקצוע שוחק, אבל הוא החשוב ביותר לעיצוב זהות של מדינה, לעיצוב דור, לשמירה על דמוקרטיה, לשמירה על הפער האיכותי של מדינת ישראל והערובה היחידה שלה להתמודד עם כל האתגרים שעומדים בפניה. אם לא יהיה פתרון עומק שדרכו צריך להפוך את המקצוע הזה לאטרקטיבי - לא נצליח להביא את כוח האדם. יש כפול אנשים שעוזבים את המערכת באמצע השנה".
- האם תתמכי בהחלטה של יפה בן דויד לא לפתוח את שנת הלימודים? "אני לא רוצה להגיע למקום הזה. אני רוצה להאמין שגודל ועומק המשבר מובן לכולנו. אסור לנו להגיע למצב שב-1 בספטמבר השנה לא תיפתח. אנחנו צריכים להגיע להבנות ולהסכמות סביב השולחן, כשהמטרות של כולנו הן להשביח את מה שצריך ולפתוח את השנה. הילדים ישבו מספיק זמן בבית, בסגרים של הקורונה הם נפגעו בצורה בלתי רגילה. יש לנו אחריות עצומה לפתוח את שנת הלימודים מתוך כוונה שהאנשים הטובים יישארו איתנו והאנשים הראויים יצטרפו אלינו".
בן דויד: "גם אנחנו כמובן מעוניינים ומאוד חפצים ששנת הלימודים תיפתח כסדרה. מי שצריך לשנות דיסקט זה האוצר. הישיבה הראשונה עם אגף התקציבים והנציגים של הממונה על השכר הייתה מאוד סוערת. אני מרגישה שזו פעם ראשונה שגם שרת החינוך וגם מנכ"לית המשרד לא נגד הסתדרות המורים. זו פעם ראשונה שהן ילכו איתנו כי כולם מבינים את עומק הבעיה".