מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר סבורה כי החלטת הממשלה על ביטול מתווה הבידודים בגני הילדים ובבתי הספר ומעבר לבדיקת אנטיגן פעמיים בשבוע מאוד מועילה למערכת החינוך. "מאז שהתחיל המתווה החדש התגלו למעלה מ-110 אלף ילדים מאומתים שהיו בתחלואה סמויה, והמתווה חשף את היותם חולים בקורונה והם נשארו בבית. כך שהמתווה הזה מאוד מוכיח את עצמו", אמרה הבוקר (יום ג') שטאובר בריאיון לאולפן ynet.
המתווה שבמסגרתו אמורים ההורים לבצע בדיקות לילדיהם בימים ראשון ורביעי ולדווח על התוצאות למוסדות החינוך נתקל בביקורת קשה בקרב בכירי משרד הבריאות. בין היתר הועלו גם טענות שמשרד החינוך מסתיר מידע. שטאובר הודפת את הביקורת: "הנתונים עוברים במערכות בין שני המשרדים, אנחנו פעמיים בשבוע מעבירים את הדיווחים. יש לנו נתונים קבועים של כ-35% מההורים שמדווחים באופן קבוע בפורטל".
- ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר אלרעי-פרייס הטיחה בכם האשמות לא פשוטות. "ד"ר אלרעי-פרייס יודעת היטב, כמו גם השותפים האחרים המצוינים שלנו במשרד הבריאות, פרופ' זרקא ופרופ' אש, שאנחנו עובדים בשיתוף פעולה כדי לשמור יחד על בריאות המורים והתלמידים. עושים הכול כדי להמשיך ולעודד התחסנות של ילדים, שבסופו של דבר מסייעת לכולנו גם לשמור על הבריאות וגם להשאיר את המערכות פתוחות. שיתוף הפעולה בין הגורמים המקצועיים הוא מצוין, כולל העברת הנתונים שיש לנו".
2 צפייה בגלריה
כיתת לימוד כמעט ריקה
כיתת לימוד כמעט ריקה
"שיתוף הפעולה בין הגורמים המקצועיים הוא מצוין"
(צילום: אלעד גרשגורן)
- המורים טוענים שהמתווה הזה לא מגן עליהם. "הנתונים מדברים בעד עצמם. כולנו נמצאים עדיין בתוך מציאות של מגפה. אמנם מקדם ההדבקה יורד, אבל גם כשאתה מסתכל על כלל האוכלוסייה ועל מקומות העבודה - עדיין הרבה מאוד אנשים נדבקים. בתוך הסיטואציה הזאת המתווה הזה הוא ההוכחה הטובה ביותר ש-110 אלף התלמידים לא היו מתגלים לפי המתווה הקודם. המתווה הזה בטוח לפחות כמו קודמו, אם לא יותר. אנחנו טוענים שאף יותר. כל ניהול מגפה הוא ניהול סיכונים. הילדים שנדבקו נשארים בבית.
"יש כמובן גם מורים שנדבקים, הם לא מוגנים כמובן, ולכן ההתמודדות של בתי הספר, של המנהלים וצוותי החינוך למרות הירידה בתחלואה, ממשיכה להיות מאוד מורכבת. אני בכל ריאיון מקפידה לומר שמגיע למנהלים ולמורים כל הכבוד על התמודדות של למעלה משנתיים במצבים מאוד מורכבים, וכולנו צריכים להיות אסירי תודה על כך שבתי הספר פתוחים. שגרת הלימודים היא הערובה לשמירה על בריאות נפשית של הילדים ולתת להורים שלהם אפשרות לנהל סדר יום לצד מגפה. משרד הבריאות ביקש להמשיך את המתווה וכמובן שהסכמנו".
- האם מערכת החינוך מתכנסת כרגע לנורמליות מסוימת בלי הפסקות ובלי בידודים? "אנחנו מנסים בכל כוחנו ועל זה נעמוד, שהנורמליות תהיה במסגרת זה שבתי הספר ומוסדות החינוך יישארו פתוחים. אנחנו מתמודדים עם תופעות רבות שלא היו באותו היקף ובאותה עוצמה לפני המגפה. אנחנו מתמודדים עם תופעות חריפות של ביטויי בריאות נפשית של ילדים שנפגעה כתוצאה מהסגרים הארוכים. זו הנורמליות החדשה שאי אפשר להתייחס אליה כנורמליות, וצריך לתת לה מענה.
"משרד הבריאות, משרד החינוך ומשרד הרווחה כתבו ביחד תוכנית שמתייחסת לבריאות הנפש של הילדים ושל הצוותים. אנחנו רואים יותר דיכאון, יותר הפרעות אכילה, יותר חרדות, עלייה באלימות. אלה תופעות שאסור לקבל אותן כנורמליות, צריך לעשות טיפול מעמיק ועם זה אנחנו מתמודדים. שנתיים של הפרעות בלימודים, יש גם פערים לימודיים שצריך להתמודד איתם וזאת אחריות שלנו.
"יש ילדים שהלמידה שלהם נקטעה בשכבות שצריכות לרכוש שפה חדשה, יש פערים לימודיים שנפערו כתוצאה מההתנהלות של הסגרים ושל למידה ללא שגרה קבועה. גם בזה אנחנו מטפלים. זאת הנורמליות החדשה שאיתה אנחנו מתמודדים - בעיות קשות מאוד של ילדים מבחינה רגשית, פגיעה בהרגלים".
2 צפייה בגלריה
"הנתונים מדברים בעד עצמם". שטאובר
"הנתונים מדברים בעד עצמם". שטאובר
"הנתונים מדברים בעד עצמם". שטאובר
(צילום: עידו ארז)
בארגון המורים העל-יסודיים מתכוונים להיאבק בהחלטת משרד החינוך להעביר את בתי הספר התיכוניים למתכונת של חמישה ימים בשבוע. על כך אמרה שטאובר: "אני לא אשת קרבות, אנחנו יודעים שהשנה הייתה הסכמה גורפת של ארגון המורים ושל הסתדרות המורים ושל משרד האוצר להיענות לבקשת שרת החינוך, שחשבה שזה הדבר הנכון לעשות, לעבור לחמישה ימים כאשר שעות השהייה של המורים נעשו מהבית.
"השרה מובילה את המשך המתווה באותם תנאים בדיוק. היא הודיעה על כך, עדכנה גם את מזכ"לית הסתדרות המורים וגם את יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים, כולל בשיח עם האוצר. לא תהיה כפייה, זה יחול רק על בתי ספר שירצו להצטרף למתווה, באותם תנאים בדיוק כמו השנה. כך שאין שום סיבה לקרבות, מלחמות והשבתות. מי שירצה להמשיך עם שישה ימים יוכל לעשות זאת".