כמעט 100 ימים לאחר שנחטפו לעזה - החטופים סוף סוף יקבלו תרופות להן הם זקוקים: לשכת ראש הממשלה עדכנה כי "בעקבות מהלך מול קטאר", שהוביל ראש המוסד דוד (דדי) ברנע בהנחיית ראש הממשלה בנימין נתניהו, יוכנסו לראשונה מתחילת המלחמה תרופות לחטופים ברצועת עזה "בימים הקרובים". בתמורה, ישראל תיאלץ להעביר ישירות סיוע הומניטרי לרצועת עזה, שכולל בין היתר תרופות.
ברצועת עזה, נזכיר, עדיין מוחזקים 136 חטופים, חלקם סובלים ממחלות כרוניות. הרשויות לא עדכנו מראש את משפחות החטופים על המהלך - והן עודכנו על כך מכלי התקשורת. מלכי שם טוב, אביו של עומר (21), אמר ל-ynet: "מקווים שהמהלך יתבצע ולא נתאכזב כבעבר. נאמין כשזה יקרה, עומר סובל מאסטמה קשה וזקוק מאוד למשאף".
3 צפייה בגלריה
עצרת להחזרת החטופים, כיכר החטופים בתל אביב
עצרת להחזרת החטופים, כיכר החטופים בתל אביב
סוף סוף יקבלו תרופות. 136 חטופים עדיין בעזה
(צילום: טל שחר)
3 צפייה בגלריה
אמיר קטאר תמים בן חמד אאל תאני, ראש המוסד דוד ברנע
אמיר קטאר תמים בן חמד אאל תאני, ראש המוסד דוד ברנע
הוביל "מהלך" מול דוחא. ראש המוסד ברנע ואמיר קטאר
(צילום: רויטרס / Saudi Press Agency/Handout, רועי אברהם לע"מ)
ייתכן שהתרופות שיוכנסו לחטופים יועברו אליהם על ידי הצלב האדום או שקטאר תעביר אותן דרך מצרים. מדובר בתרופות שמוגדרות כ"מצילות חיים", מתוך רשימה שהמשפחות ורופאים מומחים העבירו. מדובר בעיקר בתרופות לחולים הכרוניים כולל משאפי אסטמה, תרופות ללב, לחץ דם וכדומה. חמאס התנגד לאורך זמן רב להעברת התרופות - והיתנה זאת ברשימת דרישות משמעותית.
ראש המוסד ניהל ציר ישיר וענייני מול קטאר והקטארים הצליחו לצמצם פערים משמעותיים ולגבש נוסחה לפיה תתאפשר הכנסת התרופות לחטופים בתמורה לכך שישראל תעביר סיוע הומניטרי לעזה, שכולל תרופות. כלומר, ישראל מעבירה תרופות לעזה - והחמאס יעביר את התרופות לחטופים.
העסקה הזו גם מעידה על הציר הישיר והיעיל של ישראל מול הקטארים - ועל כך שיש הידברות מול דוחא כל הזמן. עם זאת, אין הדבר אומר שתהיה פריצת דרך במגעים לעסקת חטופים. המשא ומתן אמנם נמשך כל העת, אך הוא קשה ואין פריצת דרך.
בינתיים, במטה משפחות החטופים כאמור לא מתרשמים מהודעת לשכת ראש הממשלה: אנחנו דורשים הוכחה ויזואלית שהחטופים אכן מקבלים את התרופות כתנאי להעברת התמורות לעזה. התמונות המזעזעות של החטופות בשבי מחייבות הגברת הלחץ על המדינות המעורבות במו"מ להובלת שחרור מיידי, ולא לעצור בהעברת תרופות".
3 צפייה בגלריה
סיוע הומניטרי מגיע לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום
סיוע הומניטרי מגיע לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום
סיוע הומניטרי מגיע לרצועת עזה. כעת גם החטופים יקבלו תרופות
(צילום: Mohammed ABED / AFP)
אמש דווח ב"ניו יורק טיימס" כי המתווכים הקטארים מנהלים מגעים עם חמאס, שמטרתם להעביר תרופות חיוניות לחטופים הישראלים ברצועת עזה. גורמים רשמיים אמרו לעיתון כי במקביל מנהלים הקטארים מגעים עם ישראל, כדי להגדיל את כמות התרופות שנכנסות לרצועה במהלך המלחמה.
לפי הדיווח של "ניו יורק טיימס", קרובי משפחות החטופים העלו את הצורך בהעברת התרופות במהלך פגישה בדוחא עם ראש ממשלת קטאר, מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם א-ת'אני.
גורם רשמי שבקיא בפרטי השיחות אישר את הדיווח של "ניו יורק טיימס". הוא אמר שהקטארים דנו עם חמאס על סוגי התרופות הדרושות לחטופים, הכמות שלהן וכיצד להעביר אותן. הוא הוסיף שמתקיימים דיונים גם עם ארגונים בינלאומיים, שיסייעו בהעברת התרופות.
אחד מקרובי החטופים שנכחו בפגישה עם ראש ממשלת קטאר - דניאל ליפשיץ, נכדו של החטוף עודד ליפשיץ בן ה-83. בשיחה עם "ניו יורק טיימס" אמר כי "העובדה שמונעים מכל כך הרבה חטופים את התרופות שהם צריכים היא גזר דין מוות. הם היו צריכים לקבל את מה שהם צריכים כבר ביום הראשון".
גם בחמאס אישרו כבר אמש שמתנהלים דיונים בנושא, וחוסאם בדראן, בכיר בארגון הטרור, אמר כי בחמאס דנים במאמצים הנוגעים להעברת התרופות באופן "חיובי מאוד".