5 צפייה בגלריה
ישראל נמל תעופה עולים לארץ בעקבות מלחמה משבר רוסיה אוקראינה עולים חדשים
ישראל נמל תעופה עולים לארץ בעקבות מלחמה משבר רוסיה אוקראינה עולים חדשים
מענקים של אלפי שקלים. קולטים עולים חדשים בנתב"ג, השבוע
(צילום: AFP )
מדינת ישראל עומדת בפני גל משמעותי של עלייה בעקבות מלחמת רוסיה-אוקראינה, כשהפוטנציאל הוא הגעה של עשרות אלפי יהודים. בכירים בארגון נתיב שבמשרד ראש הממשלה, שמופקד על הנפקת אשרות עלייה ליהודים, אומרים כי ההערכה היא שכ-30-20 אלף יהודים יעלו לארץ מאוקראינה, לצד זינוק צפוי בעלייה גם מרוסיה. בינתיים, משרד העלייה והקליטה הכיר בעולים מאוקראינה כנמלטים מאזור קרבות וחירום - ויעניק להם מענק חד פעמי של אלפי שקלים. מבצע חילוץ יהודי אוקראינה זכה לכינוי "ערבות ישראל".
5 צפייה בגלריה
ישראל נמל תעופה עולים לארץ בעקבות מלחמה משבר רוסיה אוקראינה עולים חדשים
ישראל נמל תעופה עולים לארץ בעקבות מלחמה משבר רוסיה אוקראינה עולים חדשים
זרם העלייה כבר החל. קולטים עולים חדשים מאוקראינה בנתב"ג
(צילום: AFP )
5 צפייה בגלריה
ישראל נמל תעופה עולים לארץ בעקבות מלחמה משבר רוסיה אוקראינה עולים חדשים
ישראל נמל תעופה עולים לארץ בעקבות מלחמה משבר רוסיה אוקראינה עולים חדשים
(צילום: AFP )
5 צפייה בגלריה
הילדים מז'יטומיר חולצו בשלום
הילדים מז'יטומיר חולצו בשלום
קק"ל תהיה אחראית לקליטתם. היתומים מז'יטומיר
(צילום: שגרירות ישראל ברומניה)
5 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה
פנינה תמנו שטה
"הממשלה צריכה להכניס את היד עמוק לכיס". תמנו שטה
מאז המלחמה, הקונסולים של נתיב פועלים מחוץ לגבולות אוקראינה ומקבלים קהל בוורשה, בודפשט, בוקרשט וקישינב. עד כה הם הנפיקו כ-600 אשרות עלייה. מוקדי החירום של הסוכנות קיבלו כ-9,000 פניות מיהודים באוקראינה, מהם כ-5,000 הביעו עניין לעלות לארץ. במקביל, יש גידול משמעותי בפניות לעלייה גם מרוסיה – כ-500 פניות ביום.
לפי הערכות בממשלה, היהודים לא יגיעו מיד . חלקם לא יכולים לצאת מהבית. מלקח המלחמה ב-2014 עולה כי לקח ליהודים חודשים רבים לקבל החלטה לעלות. לעתים גם שנים. ישנה תופעה שאנשים מבקשים לצאת כתיירים וכאשר הם מגיעים לארץ הם מצהירים על כך שהם זכאי חוק השבות. נתיב החליטה להציב נציג קבוע בנתב"ג כדי לטפל בבקשות האלה. בימים האחרונים כבר הגיעו עשרות "תיירים" שהצהירו על זכאות לחוק השבות.
בעקבות המצב, שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה ושרת הפנים איילת שקד החליטו על הקלות בטיפול במבקשי עלייה מאוקראינה ורוסיה, כגון פטור מתעודת יושר. במקביל, בהנחיית תמנו שטה, משרד העלייה והקליטה החליט כאמור להכיר בעולי אוקראינה כעולים נמלטים מאזור קרבות וחירום, ויעניק להם מענק חד פעמי, בנוסף לסל הקליטה ודיור זמני במלונית, או במלון, על פי בחירת העולה. על פי החלטת המשרד, כל עולה בודד שיגיע מאוקראינה יקבל מענק חד פעמי של כ-6,000 שקלים, זוג יזכה ל-11,000 שקלים ומשפחה תזכה ל-15,000.

ההחלטה נובעת מהעובדה שהעולים המגיעים מאוקראינה כעת לא נערכו לעלייתם לארץ, עם כל הכרוך בכך, ונאלצו לעזוב את ביתם בחיפזון וללא חפציהם. במשרד העלייה והקליטה מעריכים שהעולים שעתידים להגיע החל משבוע הבא מגיעים עם מעט מאוד ציוד וביגוד בשל הנסיבות. המשרד יכיר ביהודים שעולים מאוקראינה כמי שמגיעים ללא מיטלטלין, שברחו בצל הקרבות וזכאים לסיוע של פליטי מלחמה. זאת הפעם הראשונה שעולים יהודים מאירופה זוכים להכרה של פליטי מלחמה.
המשרד פועל גם כדי למצוא מקומות שישכנו את העולים בימים הראשונים שלהם, ולצורך מטרה זו כבר הוקצו כ-12 אלף חדרים בבתי מלון בישראל, לצד אלפי חדרים נוספים בבתי הארחה ואכסניות.
לצד מאמצים אלה, זרם העולים כבר החל: מאז שפרצה המלחמה עלו לארץ לפחות 92 זכאי חוק השבות, שנחלצו מאזורי הקרבות באוקראינה. ביום ראשון הקרוב צפויות לנחות בישראל שלוש טיסות מיוחדות עם כ-300 עולים במבצע משותף של משרד העלייה והקליטה, הסוכנות היהודית, הקרן לידידות ובסיוע תרומות של הפדרציות היהודיות בצפון אמריקה וקרן היסוד. שתי טיסות עולים ייצאו מוורשה שבפולין ומקישינב שבמולדובה. עוד טיסה מרגשת, של כמאה יתומים מהעיר ז'יטומיר שבאוקראינה, תצא מיאשי ברומניה. קק"ל תהיה אחראית לקליטת היתומים בארץ.
ביום שני הקרוב יתכנס קבינט העלייה והקליטה בראשות תמנו שטה כדי לדון בהיערכות הממשלה לקליטת אלפי היהודים הצפויים להגיע לארץ. תמנו שטה, שאמרה מבעוד מועד כי בתרחיש של מלחמה אלפי יהודי אוקראינה ירצו לעלות לישראל או יזדקקו לחילוץ, אמרה באחד הדיונים כי "יש צפי לעשרות אלפי עולים בזמן הקרוב - מה שמצריך התגייסות של כמה משרדים, ובהם משרד הביטחון, השיכון, הרווחה, החינוך וכלל משרדי הממשלה. יש צורך במערך שלם ושהממשלה תכניס יד עמוק לכיס. צריך לקבל את האחים בחיבוק חם ולא רק בהצהרות".

מדריך: כך ניתן לאפשר לאוקראינים להיכנס לארץ

מלבד העולים, בימים האחרונים נכנס לארץ מאות אוקראינים שנמלטו מהמלחמה. רשות האוכלוסין וההגירה פרסמה הבוקר כי מפרוץ הלחימה נכנסו לישראל דרך נתב"ג יותר מ-1,400 אזרחי אוקראינה, מתוכם כ-80 סורבו. מתחילת חודש מרץ הגיעו לנתב"ג 1,155 אזרחים אוקראינים ומתוכם סורבו 29. המדיניות הישראלית היא להעניק אשרת תייר לשלושה חדשים לכל מי שלא מתכוון להשתקע בישראל, והאוקראינים שכניסתם סורבה היו כאלה שנחשדו בכוונה להשתקע בארץ או שנמצאו כלא אמינים בתשאול שעברו.
לאור השאלות בימים האחרונים, והביקורת על הערבות הגבוהה בסך 10 אלף שקלים שנדרשים הישראלים שהזמינו אוקראינים לארץ להפקיד, ברשות האוכלוסין וההגירה הסבירו את ההליך:
מדוע צריך להפקיד ערבות? "אנו נמצאים בתקופה לא שגרתית, ובהתאם למדיניות שנקבעה לימים אלה, לגבי כניסת זרים בעלי דרכון אוקראיני לישראל, הוחלט כי מי שמוזמן על ידי מכר שהוא אזרח ישראלי, יוכל להיכנס ובתנאי שהישראלי יפקיד ערבות בנקאית המבטיחה כי המוזמן יעזוב את ישראל בזמן שנקבע לו".
איפה ניתן להפקיד את הערבות הבנקאית? "את הערבות יש להפקיד בעמדת רשות האוכלוסין וההגירה בנתב"ג, בין השעות 8:00-16:00.העמדה ממוקמת בטרמינל 3, קומה 2, בחלק המזרחי".
איך ניתן להפקיד ערבות? האם נדרשת נוכחות אישית או שניתן באופן מקוון? "ניתן להפקיד ערבות רק עם נוכחות אישית בעמדה בנתב"ג. הערבות צריכה להיות ערבות בנקאית ובתוקף לחצי שנה או לחילופין, צ׳ק בנקאי על שם רשות האוכלוסין וההגירה".
כמה זמן לפני הגעת התייר יש להפקיד ערבות? "ככל שהמזמין יודע מראש על הגעת התייר, מומלץ להגיע בטווח של בין 12-24 שעות בטרם הנחיתה, בשעות פעילות העמדה".
איזה סוג ערבות יש להפקיד? "ערבות בנקאית, בעלת תוקף לחצי שנה או צ'ק בנקאי על שם רשות האוכלוסין וההגירה".
פורסם לראשונה: 08:53, 04.03.22