אחרי צ'רנוביל, מתקן גרעיני נוסף נופל לידי רוסיה: אש פרצה הלילה (בין חמישי לשישי) במתחם תחנת הכוח זפוריז'יה, התחנה הגרעינית הגדולה באירופה. באוקראינה טענו כי השריפה פרצה כתוצאה מהפגזה רוסית, והנשיא וולודימיר זלנסקי האשים את רוסיה ב"טרור גרעיני". "אם יהיה פיצוץ, זה הסוף של כולם. זה הסוף של אירופה", הוא אמר בסרטון שפרסם באמצע הלילה. רק אחרי שעות כובתה האש - וכשעתיים לאחר מכן דיווחו הרשויות באוקראינה כי הצבא הרוסי כבש את תחנת הכוח. ב"טיימס" הבריטי דווח כי בשבוע האחרון שרד זלנסקי שלושה ניסיונות התנקשות. שתי חוליות שונות נשלחו לחסלו - שכירי חרב מהחברה הצבאית-פרטית "וגנר" וכוחות צ'צ'ניים מיוחדים.
שירותי החירום של אוקראינה דיווחו הלילה כי האש פרצה במבנה המשמש לאימונים ולהדרכה, הממוקם מחוץ לתחנת הכוח. גורם בלשכתו של הנשיא זלנסקי אמר כי רמות הקרינה רגילות - ושלל את הטענות שתועדה בהן עלייה. באוקראינה אמרו כי נגרם נזק למבנה באחד הכורים, אבל אין לכך השפעה על הבטיחות. רק כעבור שעות התאפשר לשירותי הכבאות של אוקראינה להיכנס למתחם ולהתחיל בפעולות לכיבוי השריפה. לפני כן, טענו הכבאים האוקראינים, החיילים הרוסים מנעו מהם להגיע למקום ואף ירו לכיוונם. זמן קצר לאחר שנכנסו למתחם הצליחו הכבאים להשיג שליטה על האש.
7 צפייה בגלריה
שריפה בתחנת הכוח הגרעינית ז'פוריז'יה
שריפה בתחנת הכוח הגרעינית ז'פוריז'יה
האש בתחנת הכוח, הלילה. אין עלייה ברמות הקרינה
(צילום: Zaporizhzhya NPP/via REUTERS)
7 צפייה בגלריה
האש שפרצה בתחנה הגרעינית ז'פוריז'יה בעקבות הפגזה רוסית
האש שפרצה בתחנה הגרעינית ז'פוריז'יה בעקבות הפגזה רוסית
האש, כפי שתועדה במצלמות האבטחה של תחנת הכוח
(צילום: AFP)
תחילה דווח באוקראינה כי האש פרצה בכור לא-פעיל שנמצא בשיפוצים. "כתוצאה מהפגזה מתמשכת של האויב על בניינים ויחידות בתחנת הכוח הגדולה באירופה, מתקן הגרעין זפוריז'יה עולה באש. זו סכנה לביטחון העולם", אמר ראש העיר אנרגודר, הסמוכה לתחנת הכוח.
שר החוץ האוקראיני דימטרו קולבה הזהיר בחשבון הטוויטר שלו כי אם יתרחש פיצוץ במתקן - התוצאה תהיה חמורה פי 10 מזו שהייתה אחרי האסון בצ'רנוביל. "הצבא הרוסי יורה מכל עבר. הרוסים חייבים מיד לעצור את האש, לאפשר לכבאים לגשת וליצור אזור ביטחון", הוא הוסיף.
כשעה לאחר מכן, פרסם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי את הסרטון שבו האשים את רוסיה ב"טרור גרעיני", כלשונו. "אנחנו מפנים את תשומת ליבם של כולם לעובדה שאף מדינה, למעט רוסיה, לא ירתה אף פעם לעבר תחנות כוח גרעיניות. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של האנושות", טען זלנסקי. "המדינה הטרוריסטית הזו מנסה לשחזר את הטרור הגרעיני. אם יהיה פיצוץ - זה הסוף של כולם, הסוף של אירופה. רק פעולה בהולה של אירופה תוכל לעצור את החיילים הרוסים. אל תאפשרו את המוות של אירופה בגלל קטסטרופה בתחנת כוח גרעינית". זמן קצר לפני שפרסם את הסרטון, שוחח נשיא אוקראינה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ועם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, שקרא לכנס את מועצת הביטחון של האו"ם והאשים את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפעולות חסרות זהירות שמסכנות את ביטחונה של אירופה כולה.
7 צפייה בגלריה
האש שפרצה בתחנה הגרעינית ז'פוריז'יה בעקבות הפגזה רוסית
האש שפרצה בתחנה הגרעינית ז'פוריז'יה בעקבות הפגזה רוסית
האש בזפוריז'יה. כובתה אחרי שעות
(צילום: AFP)
השריפה הלילה העלתה מחדש את החששות מפני אפשרות שייגרם נזק לאחד מ-15 הכורים הגרעיניים של אוקראינה, דבר שעלול ליצור אסון גרעיני נוסף, בדומה לזה שאירע ב-1986 בכור בצ'רנוביל, שאותו כבש צבא רוסיה בשבוע שעבר. הירי לעבר התחנה התרחש שעות אחרי הקריאה של מזכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי לשני הצדדים להימנע מלחימה ליד התחנה. בתחילה ציטטה סוכנות הידיעות AP בכיר אוקראיני שלא הזדהה בשמו באומרו כי הרשויות בקייב זיהו עלייה ברמות הקרינה הרדיואקטיבית, אולם בהמשך שללו את הטענה דובר תחנת הכוח ומנהלה. השניים ציינו כי רמות הקרינה בתחנה לא השתנו, וגם בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית דיווחו כי הרשויות האוקראיניות מסרו להם מידע דומה.
בעיר אנרגודר שליד תחנת הכוח, שבה חיים כ-50 אלף איש, הקימו בימים האחרונים התושבים מחסומים מאולתרים, בין השאר בעזרת משאיות אשפה, כדי למנוע את כניסת צבאו של ולדימיר פוטין. התושבים איישו את המחסומים, נופפו בדגלי אוקראינה, ונשבעו שיעצרו את הרוסים. העיר נחשבת למרכז אנרגיה חשוב עבור אוקראינה, מאחר ששם מיוצר כרבע מהחשמל לכל המדינה. אמש דיווח משרד הפנים האוקראיני כי הטנקים הרוסיים הצליחו להיכנס לעיר בכל זאת, וכי אש נפתחה שם. מהעיר הגיעו סרטונים שבהם נראו להבות ועשן מיתמר, כשברקע אזעקות עולות ויורדות. ליד אנרגודר יש תחנה כוח גרעינית נוספת, ובאוקראינה חוששים שגם היא תיפול לידי הרוסים.

7 צפייה בגלריה
אוקראינה חוסמים את הדרך בפני הרוסים בעיר אנרגודר תחנת כוח גרעינית משבר עם רוסיה
אוקראינה חוסמים את הדרך בפני הרוסים בעיר אנרגודר תחנת כוח גרעינית משבר עם רוסיה
בעיר אנרגודר. התושבים הקימו מחסומים מאולתרים
ראש העיר של אנרגודר דמיטרו אורלוב אמר שבקרבות בין צבא רוסיה לבין הכוחות המקומיים שמנסים להיאבק ברוסים יש נפגעים, אולם הוא לא פירט את מספרם. החברה הממשלתית לאנרגיה אטומית של אוקראינה דיווחה לפני כן כי שיירה צבאית רוסית עושה את דרכה אל תחנת הכוח הגרעינית, כשברקע נשמעים קולות ירי עזים. "הרבה גברים צעירים במדי ספורט הגיעו לעיר כשהם חמושים בקלצ'ניקובים. הם מנסים להיכנס לדירות של תושבים מקומיים", נטען בהודעה מטעם החברה.
הדיווח על האש שפרצה בתחנת הכוח הגרעינית הגיע אחרי שאמש נשא נשיא רוסיה ולדימיר פוטין דברים - ובהם שיבח את חייליו. פוטין טען שבניגוד לדיווחים ולטענות במערב - המבצע הצבאי של ארצו באוקראינה מתקדם בדיוק לפני התוכנית ובהתאם ללוח הזמנים והמשימות שנקבעו. "נהרוס את האנטי-רוסיה הזו שנוצרה על-ידי המערב", אמר, והבטיח לפצות בכסף את החיילים הפצועים ואת משפחות החיילים ההרוגים.
הנשיא הרוסי טען כי צבאו רושם הצלחות באוקראינה, וכי נרשמים שם "מעשי גבורה". הוא שב והטיח האשמות קשות בממשלה בקייב: "הכוחות האוקראיניים מענים שבויי מלחמה רוסים ולקחו כבני ערובה אלפי אזרחים זרים, כולל סטודנטים. החיילים שלנו יצרו מסדרונות הומניטריים כדי שאזרחים יוכלו לברוח, אבל לאומנים אוקראינים חוסמים אותם. הכוחות האוקראיניים משתמשים באזרחים כמגנים אנושיים".
למרות דבריו של פוטין, התעקש שר ההגנה של בריטניה בן וואלאס כי המערב צודק בהערכותיו, וכי בפועל צבא רוסיה מפגר מאוד אחרי לוח הזמנים המקורי שהוצב לו לפלישה. "רוסיה צוברת לא רק מספר משמעותי של מתים (בשורותיה), אלא גם של עריקות ושל אנשים שנכנעים, וכמות משמעותית של ציוד שלה נהרסה". הוא שב והדגיש את הבעיות הלוגיסטיות שבהן נתקלים החיילים הרוסים באוקראינה, בכלל זה מחסור במזון.
במקביל, אמש דיווחו שירותי החירום האוקראיניים כי לפחות 33 בני אדם נהרגו בהפצצות שביצע חיל האוויר הרוסי באזור צ'רניהיב שבצפון המדינה. ההודעה באה שעות אחדות אחרי שמושל האזור מסר כי תשעה בני אדם נהרגו בהפצצה רוסית נגד שני בתי ספר וכמה בתים פרטיים שם. הרשויות בצ'רניהיב טענו כי באזור שהותקף אין מטרות צבאיות, אלא רק בתי ספר, גני ילדים ובתי חולים. פעולות החילוץ עדיין נמשכות, ויש חשש שיתברר כי מספר ההרוגים האמיתי גבוה בהרבה.

7 צפייה בגלריה
תוצאות הפצצה רוסית צ'רנייב
תוצאות הפצצה רוסית צ'רנייב
אש בעיר צ'רניהיב, אתמול. לפחות 33 נהרגו
(צילום: AFP PHOTO / State Emergency Service of Ukraine)
הרוסים המשיכו אתמול גם באש כבדה על העיר מריופול, שם יש חשש מאסון הומניטרי, וגם על העיר חרקוב שמצפון-מזרח המדינה. באשר לעיר חרסון שבדרום אוקראינה, השנייה בגודלה במדינה, אמר אמש גורם אמריקני כי הוא לא יכול לאשר את הדיווחים על נפילת העיר. הוא ציין כי עדיין מתנהלת שם לחימה, אף ששלשום דווח כי הכוחות הרוסיים השלימו את כיבושה והפכו אותה לעיר הגדולה הראשונה שנופלת לידיהם.
בצל האירועים באוקראינה הודיע אמש הממשל בארה"ב כי משרד ההגנה האמריקני פתח "קו חם" – קו תקשורת ישיר – עם משרד ההגנה של רוסיה כדי למנוע "טעויות בשיקול הדעת, תקריות צבאיות והסלמה" באזור.
פורסם לראשונה: 02:41, 04.03.22