5 צפייה בגלריה
הרצי הלוי, ארכיון
הרצי הלוי, ארכיון
הרצי הלוי. הרמטכ"ל ה-23
(צילום: דובר צה"ל)
ההחלטה של שר הביטחון בני גנץ למנות את אלוף הרצי הלוי לתפקיד הרמטכ"ל ה-23 של צה"ל לא הפתיעה את סגן-אלוף במיל' יובל רחמילביץ'. "היה לי ברור מההתחלה שמדובר במפקד יוצא מגדר הרגיל ויוצא דופן", אמר אתמול (ראשון) רחמילביץ' שהיה מפקדו של הלוי בסיירת מטכ"ל. אלוף במיל' אהרן זאבי-פרקש, שהיה ראש אגף המודיעין בעת שהלוי פיקד על יחידת העילית, אמר: "האמנתי שיום אחד הוא יהיה רמטכ"ל ויש לי מספיק עדים לדבר".
הלוי (54), נשוי ואב לארבעה, מתגורר ביישוב כפר האורנים בבנימין. הוא התגייס לגרעין הנח"ל ב-1985, ולאחר מכן התנדב לצנחנים. עם סיום קורס הקצינים היה למ"פ מצטיין בגדודים. הלוי בעל רקורד צבאי מרשים ומילא שורה של תפקידים בכירים. הוא נקרא לפקד על יחידת עורב צנחנים, שאותה הוביל לשורת מבצעים מוצלחת בלבנון ולאחר מכן הוצעו לו שני תפקידים: פיקוד על סיירת צנחנים או פיקוד על פלוגת אימונים בסיירת מטכ"ל. אחרי התלבטות עם הרמטכ"ל לשעבר משה (בוגי) יעלון, בחר הלוי באנשי "היחידה".
5 צפייה בגלריה
הרצי הלוי, ארכיון
הרצי הלוי, ארכיון
הלוי בשטח
(צילום: דובר צה"ל)
"הכרנו בתחילת שנות ה-90, כשהתמניתי לפיקוד", שחזר סא"ל במיל' רחמילביץ'. "יש שתי דרכים לפיקוד בכיר ביחידה: המסלול הקונבנציונלי של לוחם, מפקד צוות ומפקד פלגה, והמסלול השני שהפך לפרודוקטיבי של מי שלא שירת ביחידה והגיע כמ"פ מצטיין, ובהם יעלון, דורון אביטל ורבים וטובים אחרים. הרצי הגיע במסלול הזה. עבדנו מאוד צמוד יחד, אני כסגן תחילה והוא כמפל"ג. קיבלתי פיקוד על מבצע גדול והרצי צורף אליי".
עם סיום תפקידו, יצא הלוי ללימודים. במקביל לכך מונה רחמילביץ' למפקד היחידה. "סגני היה אז ניצן אלון, מפקד מוכשר מאוד, ורציתי שיחליף אותו מפקד לא פחות מוכשר. ביקשתי מהרצי, לחצתי, והשתמשתי בכל הדרכים האפשריות כדי שיפסיק את לימודיו והוא נעתר לבקשתי", סיפר אתמול רחמילביץ'.

"סופר אינטליגנטי שבולט במנהיגות וכושר מנהיגות"

המינוי של הלוי למחליפו של רב-אלוף אביב כוכבי נשמע מאוד הגיוני למפקד הסיירת לשעבר. "לא היה לי ספק בכלל שהרצי מתאים לרמטכ"לות, אני לא רואה איך אפשר שלא לבחור בו לרמטכ"ל", קובע רחמילביץ' בנחרצות.
רחמילביץ' אמר עוד: "מדובר באדם סופר אינטליגנטי, הוא בולט ביכולות שלו - מנהיגות וכושר מנהיגות, בהבנה מה מצופה ממנו. רמת אתיקה מאוד גבוהה וסוג של מנהיגות לא צעקנית ולא אגרסיבית, אבל נוכחת ומבוססת על הקשבה. הוא איש של צוות, בסוף אנחנו רוצים שרמטכ"ל יהיה מפקד טוב של מבצעים, והיכולת התכנונית והיצירתית וגם היכולת בזמן אמת כמו שאני חוויתי הייתה בולטת בעיניי".
אף על פי ששורשיו של הלוי נטועים עמוק בציונות הדתית, הוא אינו חובש כיפה. על הצד הזה בקווי המתאר של הלוי אמר רחמילביץ': "הוא מייצג בעיניי את נקודת החיבור בין הציונות הדתית לחלקים החילוניים שמהווים חלק לא מבוטל מהתשתית של הצבא והפיקוד שלו. זה יפה לראות איך אפשר להיות הדבק בין האוכלוסיות. באישיות שלו הוא מצליח להיות הדבק הזה, זה בעיניי קסם וזה גם חלק ממנהיגות".
5 צפייה בגלריה
אלוף הרצי הלוי
אלוף הרצי הלוי
"הוא מייצג את נקודת החיבור בין הציונות הדתית לחלקים החילוניים"
(צילום: דובר צה"ל)
לאחר מינויו לסגן מפקד היחידה, לקח הלוי חלק בשני מבצעים חשובים: חטיפתו של מוסטפא דיראני שנמנה עם מחזיקי הנווט השבוי רון ארד, וניסיון החילוץ הכושל של חלל צה"ל נחשון וקסמן. עם קבלת דרגת סגן-אלוף, מונה הלוי ב-2001 למפקד סיירת מטכ"ל והוביל אותה במהלך מבצע חומת מגן.
ראש אמ"ן לשעבר אלוף במיל' זאבי-פרקש, שהיה מפקדו הישיר של הלוי באותם ימים, סיפר: "היו לי כמה תחנות שבהן פגשתי את הרצי, והבולטת שבהן היא מפקד סיירת מטכ"ל. לקראת עונת המבצעים היה חשוב לנו לשבת יחד ולהכיר. פגשתי אדם עם יכולת תכנון וראייה לטווח רחוק יוצאת דופן. מבחינת המבצעים, זאת הייתה התקופה העמוסה ביותר שידעה היחידה, ההתמדה והנחישות שלו היו בולטים מאוד".
5 צפייה בגלריה
אהרון זאבי פרקש
אהרון זאבי פרקש
"הרצי האמין שאלוהים נמצא בפרטים הקטנים". זאבי-פרקש
(צילום: טל שחר)
זאבי-פרקש סיפר עוד: "הרצי האמין שאלוהים נמצא בפרטים הקטנים. זה לא רק השכל החריף שלו, בישיבות הוא יושב ומקשיב לאנשיו, כותב את כל הדברים, לומד ובסוף עושה. במבצע מאוד מסוכן היינו צריכים לטפס על צוק גבוה. אמרתי לו שאני רוצה לעשות את זה כדי לראות שזה בטוח. הוא אמר לי שזה מסוכן ואמרתי שאם זה מסוכן אז לא עושים.
"ראיתי את ההשקעה שלו להבטיח שהכול עובר בסדר, וזה מאוד הרגיע אותי. אדם שמסוגל לקחת סיכונים ולבחון אותם ראוי להערכה. הייתה לנו בעבר סוגיה מורכבת, והרצי אמר שהוא רוצה לצאת עם הכוח למבצע. מפקד יחידה לא יוצא בדרך כלל מבצע כזה. הוא יצא בלילה, חזר בבוקר ונתן תמונה אותנטית של המצב, וזה קידם אותנו בקבלת ההחלטות. הוא יודע לשמש דוגמה אישית, ללמד אחרים ולקבל החלטות מחוברות לשטח".
ראש אמ"ן לשעבר ציין כי העריך בעבר שהלוי יגיע לדרגה הכי גבוהה בצה"ל. "יש לו חשיבה אסטרטגית ויכולת חיבור בין מבצעים, מודיעין ומדינאות. להבין השלכות אסטרטגיות וההשפעה של מה שהוא עושה על מקבלי ההחלטות ולהוביל תהליכים משולבים בעת הזאת קריטיים למצב. כשאני מסתכל על האתגרים של מדינת ישראל ושואל את עצמי מי רוצה שיעמוד בראש המטה אז ברור לי שזה הרצי. מהיכרות טובה של די הרבה אלופים, אני מסתכל בצורה אובייקטיבית מה הכי טוב למדינת ישראל".
5 צפייה בגלריה
גדי ירקוני ארכיון
גדי ירקוני ארכיון
"נתן לנו להרגיש שאנחנו חלק". ירקוני
(צילום: הרצל יוסף)
הלוי המשיך ופיקד על חטיבת מנשה ועל חטיבת הצנחנים במהלך מבצע עופרת יצוקה. עם העלאתו לדרגת תת-אלוף, מונה הלוי לראש חטיבת ההפעלה המבצעית באמ"ן ובהמשך מונה למפקד עוצבת הגליל. ב-2014 הוא הועלה לדרגת אלוף ומונה לראש אמ"ן. ב-2018 עבר לפקד על פיקוד הדרום.
גדי ירקוני, שבתפקידו כראש המועצה האזורית אשכול ניהל אינספור פגישות עם הלוי, סיפר: "הוא אדם מיוחד. קשה להבין ממנו מה הוא מרגיש, אבל בישיבות איתו הוא נותן ניתוח משקף וחי של המצב, גם העכשווי וגם העתידי, וכשיוצאים מהישיבה מבינים למה התכנסנו מלכתחילה. הוא פועל למען השקט האזרחי, ולמרות היותו אדם סגור - היה לנו קשר חזק והוא נתן לנו להרגיש שאנחנו חלק. אין לי צל של ספק שאזרחי מדינת ישראל יכולים לישון בשקט כשהוא הרמטכ"ל שלנו".
פורסם לראשונה: 23:00, 04.09.22