המטכ"ליסט שמצטט פילוסופים יהפוך לרמטכ"ל ה-23 של צה"ל: כבר לפני 9 שנים, כשהיה קצין אלמוני יחסית בציבור הישראלי, אלוף הרצי הלוי כיכב על שער ה"ניו יורק טיימס", מחשובי עיתוני העולם. אז הוא היה מפקד אוגדת הגליל, תפקיד שכל קצין שמכהן בו מתפלל שיעבור בשלום, אחרי טראומת קיץ 2006. העיתון האמריקני ניבא אז כי לא ירחק היום שבו הלוי עשוי למצוא עצמו כרמטכ"ל, ושנים לאחר מכן התחזית הזו התממשה: שר הביטחון בני גנץ הודיע כי בחר בהלוי, כיום סגן הרמטכ"ל, כיורשו של הרמטכ"ל היוצא אביב כוכבי.
7 צפייה בגלריה
הרצלי הלוי
הרצלי הלוי
הרצלי הלוי. מפקד ופילוסוף
(צילום: מוטי קמחי )
באותה כתבת פרופיל מחמיאה ב"טיימס" תואר הלוי כ"גנרל-פילוסוף", כזה שאוהב לצטט את הרמב"ם ואת סוקרטס, אך באותה מידה גם מעט קר ומנוכר, לא איש של אנשים. האופי המופנם של הלוי משווה לו מעט ארשת ריחוק ואיפוק, אך קצינים ששירתו עמו, בעיקר בסיירת מטכ"ל, מעידים שהקשר הבין-אישי חשוב לו לא פחות מהמשימה הצבאית, בתקשורת ובלשון שפיתח עם פקודים ומפקדים. כך או כך, ברור שאין לו את הכריזמה הטבעית של כוכבי או את חזות הסחבק הגולנצ'יקית של גדי איזנקוט ואת החספוס הצברי של גבי אשכנזי.
הלוי נחשב למועמד המוביל לתפקיד עוד מתחילת המרוץ השקט בשנה האחרונה, והאלוף העיקרי שהתמודד מולו, סגן הרמטכ"ל הקודם אייל זמיר, כמעט רשם היסטוריה כקצין השריונר הראשון שגדל ממש בתוך הטנק מגיל 18 ומגיע אל הקומה ה-14 בקריה – אך כסגן רמטכ"ל, ולא מעבר לכך. אלוף זמיר לא היה רחוק מלשבור את תקרת הזכוכית ולזכות בתפקיד הבכיר ביותר בצה"ל, שנשמר לרוב ליוצאי חטיבת הצנחנים או גולני.
זמיר נחשב גם הוא לקצין מוערך, כמו הלוי, והוא הוביל בין היתר את פרויקט המכשול התת-קרקעי נגד מנהרות חמאס בגבול עזה, בהיותו אלוף פיקוד דרום. זמיר שימש גם כמזכירו הצבאי של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו – תפקיד שכעת עשה לו מעט עוול, כאשר זוהה בעל כורחו בהתנגדות של ראש האופוזיציה למינוי רמטכ"ל חדש לפני הבחירות. מועמד אחר, שהגיע ל"חצי הגמר", נחשב למנוסה יותר מהשלושה: אלוף יואל סטריק, שהספיק לשרת כמפקד פיקוד צפון, העורף וזרוע היבשה. למרות זאת, המרוץ שנחתם כעת היה נקי מטינופים וריכולים, וצה"ל הצליח לסגור עשור מרשים של שלושה חילופי רמטכ"לים ללא תככים והדלפות. ריח הפגר מהפרשה ההיא כבר לא בחדר, אליו ייכנס הלוי בתחילת ינואר הקרוב.
7 צפייה בגלריה
אייל זמיר והרצי הלוי
אייל זמיר והרצי הלוי
הלוי והיריב שלו האלוף אייל זמיר, בשנה שעברה. המרוץ לרמטכ"לות הושלם ללא טינופים והדלפות
(צילום: מוטי קמחי )
בתקופה של שיסוי ופילוג בין חלקי העם, הלוי יסמן בלא מעט מובנים את קו האמצע בסקאלה של החברה הישראלית. במקרה לגמרי, ביתו ממוקם מטרים בודדים מהקו הירוק, ב"יישוב האלופים", כפר האורנים שליד מודיעין. הוא נחשב לנושא "כיפה שקופה", ומגיע מבית שמזוהה עם הציונות הדתית: סבו, חיים שלום הלוי, היה פעיל במחתרת האצ"ל, ואביו הוא הרב דב הכהן קוק, משושלת הרבנים המפוארת שייסדה את הציונות הדתית בתחילת המאה הקודמת. הלוי עצמו נולד וגדל בירושלים, התחנך בתיכון הדתי "הימלפרב" והיה פעיל כנער בשבט צופים דתיים. הוא קרוי על שם דודו שנפל בקרב על ירושלים במלחמת ששת הימים.

מהנ"ט בצנחנים לסיירת מטכ"ל

הלוי יציין את יום הולדתו ה-55 כשבועיים לפני כניסתו לתפקיד, וככזה, הוא מסמל ביתר שאת את שינוי הדורות בצה"ל, כאשר יהפוך לרמטכ"ל השני, אחרי כוכבי, שלא הספיק להילחם בתמרון הגדול והמשמעותי האחרון שביצע הצבא, במלחמת לבנון הראשונה. הלוי התגייס ב-1985 לצנחנים כבן גרעין, ובלט בשורה של פעילויות שהוביל כקצין צעיר בגדוד הסיור של החטיבה בדרום לבנון של תחילת שנות ה-90. כקצין מצטיין בפלוגת הנ"ט של הצנחנים הלוי הגיע לסיירת מטכ"ל, תחילה כמפקד פלגת אימונים ולאחר מכן טיפס עד לסגן מפקד היחידה ובתחילת מבצע "חומת מגן" – למפקד היחידה.
7 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל מסייר בעוטף עזה
הרמטכ"ל מסייר בעוטף עזה
הרמטכ"ל היוצא כוכבי. כמוהו, גם הלוי התגייס אחרי התמרון הגדול והמשמעותי האחרון של צה"ל, במלחמת לבנון הראשונה
(צילום: דובר צה"ל)
"היה ברור לחלוטין שמדובר בקצין יוצא דופן, ביחידה זה מאוד בולט", סיפר ל-ynet קצין ששירת עמו באותן שנים. "יש כאלה שבאים מבחוץ, וכמוהו נכנסים מהר ומתאימים לסביבה הזו, כי הם גם חכמים ויודעים להתאים עצמם. מהר זיהינו משהו מיוחד בתבונה ובאינטליגנציה שלו, חדות המחשבה, בפיקוד על מבצעים בזמן אמת". הקצין העיד שכבר אז אהב הלוי לשלב בשיחות עם פקודיו ציטוטים שונים מהמקורות, שהצליחו להפוך לרלבנטיים ואקטואליים.
לאחר האינתיפאדה השנייה הלוי מונה לפקד על חטיבת מנשה החולשת על גזרת ג'נין, אליה חזר בחודשים האחרונים כסגן רמטכ"ל, על מנת לקדם את שדרוג המכשול בקו התפר הפרוץ. אז, בתחילת 2006, כאלוף-משנה צעיר, התמודד עם התנגדות קבועה משני צידי המתרס נגד הגדר החדשה, וכיום הוא פועל לשקמה. בהמשך חזר הלוי לחטיבת הצנחנים שבה גדל, ופיקד עליה בכניסה הקרקעית לרצועת עזה, במבצע "עופרת יצוקה".
7 צפייה בגלריה
פרצות בגדר ההפרדה באיזור קלקליה
פרצות בגדר ההפרדה באיזור קלקליה
פרצה בגדר ההפרדה, באזור קלקיליה. כסגן רמטכ"ל הוביל את המהלך לשיקומה
(צילום: נדב אבס )
כתת-אלוף שימש כראש חטיבת ההפעלה באמ"ן וכמפקד אוגדת הגליל, אך מעולם לא כיהן כמפקד חטיבה או אוגדת מילואים אורגנית. ככזה, עשוי או עלול הלוי להמשיך בקו של קודמו כוכבי: להשקיע יותר בחוד המבצעי של הצבא הירוק, בעיקר הסדיר וביחידות המובחרות, ופחות במסה הקריטית, חטיבות המילואים ויתר גדודי היבשה.

אנשי קבע שנוטשים, ואיומי נסראללה: האתגרים שבדרך

כראש אמ"ן באמצע העשור הקודם, הניח בפני פיקוד המרכז והמטכ"ל התרעה אסטרטגית לתפנית שלילית בזירה הפלסטינית באזורי יהודה ושומרון. ההתרעה נמשכה משנה לשנה אך לא מומשה, מלבד שני גלי טרור עממי שצמחו מלמטה, ב-2015 ובשנה הנוכחית, ושצה"ל הצליח לדכא. דווקא בכהונה של הלוי כרמטכ"ל התמונה כן עלולה להשתנות: לא יהיה מופרך להעריך שראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן בן ה-87, יסיים את חייו במהלך ארבע השנים הקרובות. ההשלכות להסתלקותו של סמל התיאום הביטחוני והיציבות היחסית בגדה עלולות להתנגש לפתחו של הרמטכ"ל הלוי.
7 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
אבו מאזן בן ה-87. מה יקרה ביהודה ושומרון אם ימות?
(צילום: gettyimages)
בזירה הצפונית הלוי נכנס לאחת התקופות המתוחות ביותר מול חיזבאללה מאז מלחמת לבנון השנייה, כאשר מזכ"ל ארגון הטרור השיעי חסן נסראללה מאיים חדשות לבקרים לתקוף את ישראל על רקע הסכסוך עם לבנון על משאבי הגז במים הכלכליים של שתי המדינות, ואף שלח לאחרונה מל"טים עוינים לאסדת הגז "כריש".
הזירה העזתית, חרף התייצבות יחסית בשנה האחרונה בחסות ההקלות הישראליות לאוכלוסייה המקומית, הוכיחה בחודש האחרון עד כמה היא שברירית, במבצע "עלות השחר" נגד הג'יהאד האיסלאמי. דרך הגבול המזרחי עם ירדן, פרוץ ונטול מכשול בערבה, יש יותר ויותר הברחות נשקים לישראל ולגדה. מסיני לא פוסקים הניסיונות להחדיר סמים לישראל, כמעט מדי יום, למרות הצלחה יחסית של צה"ל לבלום את התופעה – ובגולן הנפיץ צה"ל מתמודד עם ניסיונות בלתי-פוסקים של חיזבאללה ומשמרות המהפכה האיראניים להקים בסיס קדמי נגד ישראל.
לצד כל אלה, הלוי יהיה חתום על התוכנית החדשה שמתגבשת בחיל האוויר ובאגף המודיעין לתקיפה של מתקני הגרעין באיראן, אופציה שהופכת לריאלית ככל שחולפים החודשים וההסכם המחודש בין טהרן למעצמות – אליו מתנגדת ישראל נחרצות – קורם עור וגידים. תוכנית שכזו, מעבר לחשיבות הצלחתה המבצעית, תעלה מאות מיליוני שקלים לצה"ל לכל הפחות, גם אם לא תצא אל הפועל, והמשאבים לכך יגיעו בהכרח על חשבון מקומות אחרים בצבא.
7 צפייה בגלריה
יום עיון  תרגיל אוגדת עזה
יום עיון  תרגיל אוגדת עזה
הלוי בביקור בשטח כמפקד פיקוד הדרום, ב-2019. תנאי פתיחה גרועים
(צילום: דובר צה"ל)
לכך ניתן להוסיף תנאי פתיחה גרועים להלוי, דומים לאלו של כוכבי: משבר פוליטי בלתי נגמר, עם ממשלה חדשה שבתרחיש הכי אופטימי תתחיל את כהונתה בפברואר-מרץ, ורק לאחר מכן תגבש, אם וכאשר, תקציב מדינה וביטחון. המשמעות להלוי: אובדן מסתמן של השנה הראשונה מבחינת גיבוש תוכנית רב-שנתית חדשה, לפי תפיסתו וגישתו. הרמטכ"ל היחיד שהצליח לגבש ולממש דה-פקטו תוכנית רב-שנתית, שכה קריטית לבניין הכוח של צה"ל, הוא הרמטכ"ל שלצד כהונתו רצה ממשלה במשך ארבע שנים: רב-אלוף במיל' איזנקוט, עם "תר"ש גדעון" שפעלה תחת ממשלת נתניהו הרביעית, בין 2015 ל-2019.
אבל האתגר הגדול ביותר של הלוי הוא לאו דווקא ביטחוני או ברכש טייסות הקרב הבאות: כוכבי ואיזנקוט התאמצו מאוד להשאיר את הפלגנות המשתוללת בחברה הישראלית מחוץ לאוהל של מחלקת הלוחמים בגולני והרחק מכותלי החדר של טירוני הנח"ל. לאתגר הזה יתווסף משבר כוח אדם מחריף בצה"ל, ביחידות הטכנולוגיות והקרביות כאחד, עם נטישה של אנשי קבע איכותיים ומשבר מוטיבציה ביחידות היבשה, שאינן סיירות.
הפיכת הגדודים למעין "סרח עודף", שמרבית קציניהם ולוחמיהם כיום מעולם לא חצו גבול, ושכל תפקידם הוא לשמור על הגבול הפסטורלי בצפון או לבצע משימות שיטור בשטחים, הולידה בעיות משמעת שונות: מתקריות בטיחות קלות וקטלניות ועד לקושי של שני הרמטכ"לים האחרונים במשימה די פשוטה שהציבו לעצמם – הופעה תקינה ואחידה של מרבית המשרתים, בעיקר הקרביים, מבחינת גילוח עור הפנים. גם כיום, פטורים מגילוח מחולקים למכביר, וגם אנשי קבע מתהדרים בחזות מילואימניקית טיפוסית.
7 צפייה בגלריה
מטוס f-35 בטקס סיום קורס טיס מסדר כנפיים
מטוס f-35 בטקס סיום קורס טיס מסדר כנפיים
מטוס F-35 של חיל האוויר. התוכנית לתקיפה באיראן תהיה חתומה על שמו של הלוי
(צילום: AFP)
והאם הלוי יעשה כקודמיו, וכנראה כמו כוכבי, ויגיע לפוליטיקה לקראת סוף העשור הנוכחי? "לנו היה ברור שאם הוא לא יעשה שגיאות הוא יגיע הכי רחוק", העיד אחד מחבריו. "הוא מאוד לא פוליטי, מאוזן ומתון בהשקפותיו, ועדיין, זו פעם ראשונה שקצין שמזוהה כה עמוק עם השורשים של הציונות הדתית, מגיע כה רחוק לצמרת".