1 צפייה בגלריה
מתקן גרעיני באיראן
מתקן גרעיני באיראן
מתקן גרעיני באיראן
(צילום: AP)
שתי מגמות מדאיגות הכניסו האיראנים באחרונה למזרח התיכון, ואחרי שתיהן עוקבים מקרוב בחיל האוויר: סוללות נ"מ מתוצרת איראן שנפרסו בסוריה, ולצידן שימוש מוגבר במל"טים תוקפים. בהתאם, משנה חיל האוויר את פריסת מערכות ההגנה. המאמץ המתמשך לבלימת ההתבססות האיראנית בסוריה עלול להיות מושפע מהמגמות הללו.
המקרה החריג של ירי של סוללת נ"מ איראנית לעבר מטוסים ישראליים שפעלו בשמי סוריה הותר לפרסום אתמול (שני) ממש במקביל לתרגיל האווירי הבינלאומי הענק שמארחת בימים אלה ישראל בדרום הארץ, "בלו פלאג", ושבו משתתפים יותר מ-100 מטוסים, מחיל האוויר הישראלי ומחילות אוויר של שורת מדינות. בתרגיל משתתפות עוד מדינות, ואורח מיוחד בו הוא ‏מפקד חיל האוויר של איחוד האמירויות, הגנרל איברהים נאצר מוחמד אל עלווי, שנפגש אתמול עם מפקד חיל האוויר עמיקם נורקין.
בינתיים, חיל האוויר ממשיך להתאמן לקראת אפשרות תקיפה באיראן ולמעשה מעולם הוא לא הפסיק. מה בכל זאת חדש? העובדה שצה"ל אמור לקבל תקציב גדול וייעודי לנושא במסגרת אישור תקציב המדינה. זאת לאחר שחיל האוויר הציג החודש לרמטכ"ל את משמעויות חידוש תוכנית התקיפה של מתקני הגרעין באיראן, לרבות בסוגיות המודיעין, הרכש, האחזקה ובניין הכוח - ובהתאם לתקציב שיוקצה לנושא הוא יתקדם.
למרות כל זאת, די ברור שבממשל האמריקני הנוכחי לא ששים לתקיפה - אלא להפך. זאת למרות ההצהרה של רוב מאלי, שליחו של הנשיא ג'ו ביידן לענייני איראן, שאמר ש"אם הדיפלומטיה תיכשל - יש לנו כלים אחרים שימנעו מאיראן להשיג נשק גרעיני".
האמריקנים, כך מתרשמים בישראל, עושים מאמצים יוצאי דופן להחזירם להסכם. וכאן טמונה המשימה של הממשלה החדשה ומערכת הביטחון - להשפיע עליו כך שהאינטרסים הישראליים יישמרו.
פורסם לראשונה: 23:54, 25.10.21