מפקד חיל האוויר והחלל של משמרות המהפכה, אמיר עלי חאג'יזאדה, הודיע אתמול (יום שישי) שאיראן פיתחה טיל שיוט חדש עם טווח של עד 1,650 ק"מ. "הטיל הזה מתווסף לארסנל הטילים של הרפובליקה האיסלאמית של איראן", אמר חאג'יזאדה לטלוויזיה הממלכתית.
2 צפייה בגלריה
טיל שיוט שפותח על ידי האיראנים
טיל שיוט שפותח על ידי האיראנים
טיל השיוט שחשפו האיראנים
חשיפת הטיל החדש, שיכול להגיע גם עד ישראל, עלולה להגדיל את המתח במערב מפני איראן - שבשנה האחרונה התקרבה עוד יותר לרוסיה, על רקע המלחמה באוקראינה. לכך התווספו הצהרותיו הלוחמניות של חאג'יזאדה, שאמר כי ארצו מחפשת נקמה בכל מי שמעורב בחיסול של מפקד כוח קודס לשעבר קאסם סולימאני - ובהם גם נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ, מזכיר המדינה שלו מייק פומפאו ומפקדים צבאיים.
לטענת חאג'יזאדה, "האינטרס האמריקני הוא להפוך את המזרח התיכון לחסר ביטחון". לטענתו, שורש הסכסוך בין רוסיה לאוקראינה וגם בין סין לטייוואן נעוץ בארה"ב - ו"אם לא נהיה חזקים, האויב (ארה"ב) יגרור את איראן לתוך המלחמה".
הוא אמר כי הבסיסים האמריקניים במזרח התיכון נתונים לחסדי האיראנים, והפכו לנקודת התורפה של ארה"ב. "אנחנו פוגעים בבסיסים האלה בכל פעם שצריך", התרברב, והוסיף: "אנחנו יכולים לכוון לכל נושאת מטוסים אמריקנית במרחק של 2,000 קילומטרים".
חאג'יזאדה גם חזר על הטענה שארצו פיתחה טיל היפר-סוני, דבר שהפנטגון הטיל בו ספק בחודש נובמבר האחרון. "זה לא משנה אם האמריקנים מאמינים - יום הדין יקבע", אמר. בחודש שעבר, נזכיר, ייחסו גורמים אמריקניים לישראל תקיפה במתקן צבאי באיספהאן שבמרכז איראן. פרשננו רון בן-ישי חשף אז כי ייתכן שמטרת אותה תקיפה הייתה לפגוע בניסיון איראני לפתח טילים היפרסוניים - שנחשבים לנשק שובר-שוויון, שיכול לחדור את מערכות ההגנה האווירית.
איראן הרחיבה בשנים האחרונות את תוכנית הטילים שלה, ובמיוחד את הטילים הבליסטיים, חרף התנגדות ארה"ב ולצד ביטויי דאגה מצד מדינות אירופה. באופן רשמי טוענת טהרן שמטרת תוכנית הטילים שלה היא הרתעתית בלבד.