מחר (חמישי) בחצות יפקע תוקף מתווה הפינוי של תושבי הצפון והדרום - והממשלה טרם האריכה אותו: השרים שוב השאירו לרגע האחרון את קבלת ההחלטה על המשך הארכת המתווה המסדיר את שהיית המפונים במלונות, ובהתאחדות המלונות מפצירים בממשלה להפסיק את העיכוב. מנכ"לית התאחדות המלונות סיון דטאוקר קראה "לאשר את המתווה באופן מיידי".
3 צפייה בגלריה
מפוני קיבוץ בארי בים המלח מתרגשים מחזרת השבויים
מפוני קיבוץ בארי בים המלח מתרגשים מחזרת השבויים
מפונים מקיבוץ בארי במלון בים המלח
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לעיכוב בקבלת ההחלטה משמעויות שפוגעות במפונים. למשל, הם לא יכולים להזמין כרטיסי טיסה לאילת וממנה, עיר שבה שוהים מפונים רבים, או לעבור בין בתי מלון. כמו כן, אף גוף כלכלי פרטי לא מחויב כעת למדינה - כל עוד זו לא הודיעה על הארכת החוזים באופן רשמי מעבר למחר.
החל מ-7 באוקטובר מאות מלונות בישראל התגייסו לארח כ-150 אלף מפוני הדרום והצפון, בהתאם להסדר שנקבע מול המדינה. דטאוקר טוענת כי כעת, בדומה לערב תום המתווה בחודש דצמבר, הם שוב עומדים בפני אי-ודאות בנוגע למה שעליהם לעשות החל מיום שישי בבוקר: "התאחדות בתי המלון קוראת לממשלת ישראל להעביר את ההחלטה בצורה בהולה על מנת שלא להשאיר את המפונים ללא מענה בתקופה מורכבת זו".
הממשלה, יצוין, אמורה הייתה להצביע טלפונית על הארכת המתווה עד לחודש יולי כבר בתחילת השבוע. למרות שהצבעה זו לא התרחשה, גורמים בכירים בממשלה ביקרו את הודעת התאחדות המלונות והאשימו כי מדובר ב"מניפולציות גועליות על גבם ורגשותיהם של המפונים".
בממשלה טוענים כי בשל עיכובים משפטיים והתנגדות הייעוץ המשפטי לביצוע הצבעה טלפונית לאישור חידוש המתווה נאלצו למצוא פתרונות לעניין וההצבעה אמורה להתקיים היום. בממשלה מאשימים את המלונות כי "במשך חודשים המדינה פרנסה אותם במיליארדים, וכעת הם מקבלים עוד 250 מיליון שקלים לשיפוצים. הם עושים על המפונים סיבוב ציני מאחר שבמלונות יודעים היטב, כפי שהבהירו גורמים רבים כל כך ובעלי סמכות, שהמתווה יוארך עד חודש יולי". בתגובה, גורם בהתאחדות המלונות הזכיר כי "באוקטובר, המלונות היו הראשונים שקיבלו את המפונים, בלי מתווה ובלי תוכנית מסודרת. אין שום החלטה פורמלית של הממשלה ואנחנו דורשים לקבל ודאות ולהכיר את תנאי המשך המתווה".
3 צפייה בגלריה
פינוי התושבים בקריית שמונה
פינוי התושבים בקריית שמונה
תושבי קריית שמונה מתפנים באוקטובר
(צילום: אפי שריר)
הערב, בצל חוסר הוודאות בנוגע להארכת המתווה, עיריית קריית שמונה שלחה הודעה לתושבים המפונים שבה נכתב כי "כל מי שנמצא במלון ימשיך לשהות במלון גם לאחר 29 בפברואר". לפי ההודעה, "למרות שטרם התקבלה החלטת ממשלה בעיניין הארכת מועד הפינוי והמשך השהייה בבתי המלון של תושבי קריית שמונה, ובעקבות הודעות שקיבלו תושבים ממנהלי בתי מלון על סיום שהייתם במלון, אנו מבהירים ומבקשים מכולם להתייחס אך ורק להודעות היוצאות מהרשות ולא מאף גורם אחר.
"פנינו בנושא לאנשי משרד התיירות שהודיעו לנו בצורה ברורה כי היום ימומש סעיף האופציה החד-צדדי שנחתם בין משרד התיירות לבתי המלון ולפיו מועד השהייה של התושבים יוארך באופן אוטומטי. ממשלת ישראל אמורה לאשר את הארכת מועד הפינוי, ככל הנראה עד לתאריך 7 ביולי 2024".
בראשון האחרון, כאמור, נודע כי הממשלה צפויה להאריך את מתווה הפינוי של כ-60 אלף תושבי יישובי הגליל בכחמישה חודשים - עד לפחות 7 ביולי - שבוע לאחר תום שנת הלימודים. במשרד ראש הממשלה אף נבחנה אפשרות להכריז על הארכת הפינוי עד חודש אוגוסט.
ההחלטה המסתמנת היא גם שינוי במתווה, שאותו דרשו ראשי הרשויות: עד כה, מאז פונו תושבי יישובי קו העימות מבתיהם בהוראת הממשלה והצבא, סירבו במערכת הביטחון להאריך את מתווה הפינוי בתקופה ארוכה יותר מאשר חודשיים בלבד בכל פעם. בין השאר נוכח נסיבות ביטחוניות, וכדי לא לחשוף בפני חיזבאללה את לוח הזמנים הישראלי והצפי להיערכות לפתיחת מתקפה - חרף המאמצים להסדר מדיני. באוקטובר, כאמור, הוארך הפינוי עד דצמבר, ובדצמבר עד סוף חודש פברואר. בשבועות האחרונים התבטאו שוב ושוב בכירים בממשלה, בהם שר החינוך יואב קיש שהתחייב כי ילדי המפונים במערכות החינוך שאליהן הצטרפו מאז אוקטובר יישארו בהן ולא יידרשו לעזוב לפי סוף שנת הלימודים הנוכחית - אך מנגד לא עשו בממשלה כל צעד רשמי שיאמת את הצהרות הפוליטיקאים.
3 צפייה בגלריה
תושבים מחכים לפינוי בקריית שמונה
תושבים מחכים לפינוי בקריית שמונה
פינוי מקריית שמונה, אוקטובר
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
את המצב הזה ניצלו גם רשתות בתי המלון שבהם גרים עשרות אלפים מהעקורים, ודרשו מהם לעזוב את המלונות כדי לאפשר את מכירת החדרים לחגי האביב, בין היתר מאחר שהממשלה טרם הודיעה להם על הארכת החוזים מעבר לחודש פברואר. על פי ההסכמים שעליהם חתמו מול הממשלה, יכולה המדינה להורות על הארכת המתווה באופן חד-צדדי והמלונות לא יכולים להוציא בכפייה את התושבים המפונים.