מעט יותר מחודש אחרי מותו של אסיר ביטחוני בכלא קציעות, הלילה (בין רביעי לחמישי) הותר לפרסום כי 19 סוהרים נחקרו בפרשה שבה נבדק אם מותו של המחבל – איש פתח שריצה מאסר ממושך בגין ניסיון רצח – קשור לאלימות מצידם. הסוהרים נחקרו ביום שני ושוחררו למעצר בית, כשהחקירה שמובילה היחידה הארצית לחקירת סוהרים (יאח"ס) בלהב 433 נמשכת. הסוהרים, מצידם, טוענים שנאלצו להשתמש בכוח במהלך הפרת סדר של מחבלים, וטוענים לעלילה נגדם.
2 צפייה בגלריה
תאיר אבו עסב, כלא קציעות
תאיר אבו עסב, כלא קציעות
האסיר אבו עסב, שמת ב-18 בנובמבר בכלא קציעות
(צילום: גדי קבלו , דוברות שב״ס)
האסיר, שמותו נקבע ב-18 בנובמבר, הוא תאיר אבו עסב, בן 38 מאזור קלקיליה שמשויך כאמור לפתח ונשלח ב-2005 למאסר של 25 שנים, מתוכן ריצה עד מותו 18 שנים. לצד ניסיון רצח, הוא הורשע גם בעבירות של ירי לעבר אנשים, קשר לגרימת מוות בכוונה ואימונים צבאיים. בהודעה שפרסם בחודש שעבר שב"ס על מותו לא נמסר כיצד הדבר אירע, אף שעבור אדם בגילו מדובר במקרה חריג. "כבכל אירוע מסוג זה, נסיבות האירוע ייבדקו", נמסר באותה הודעה.
הלילה בחצות פג תוקפו של צו האיפול שהוטל על הפרשה, והותר לפרסם כי 19 הסוהרים שנחקרו חשודים כי ב-18 בנובמבר – באותו יום שבו נקבע מותו של אבו עסב – הם הכו אותו ואסירים ביטחוניים אחרים. גופתו של אבו עסב נותחה, אבל בשלב זה אין עדיין קביעה בנוגע לסיבת המוות מהמכון לרפואה משפטית – ולא ברור אם מותו קשור באופן ישיר לאלימות מצד הסוהרים.
לפי שעה החשד שמיוחס לסוהרים הוא רק "מעורבות באירוע אלים" בכלא. הם נשלחו כאמור למעצר בית, למשך חמישה ימים, ונדרשו גם להפקיד ערבות בסך 7,000 עד 10,000 שקלים. נאסר עליהם ליצור קשר עם המעורבים האחרים בפרשה למשך חודש.
עורכי הדין עדי קידר וחי הבר מארגון חוננו, שמייצגים חלק מהסוהרים, מסרו כי "לצערנו משטרת ישראל מתנהלת כתמול שלשום ולא שינתה מאומה מאז פרוץ המלחמה. סוהרים אשר פעלו בהתאם להנחיות למול אסירים ביטחוניים-מחבלים, שלא סרים למרות מפקדי בית הסוהר, מוצאים את עצמם נחקרים כאחרון העבריינים, בחקירות בהן ספגו השפלה. אם לא די בכך, הוסכם לשחררם אך בתנאי שישהו בתנאים מגבילים מחמירים והרחקה ממקום עבודתם".
סוגיית תנאיהם של האסירים הביטחוניים הייתה מאז ומתמיד רגישה למדי, והיא רגישה כעת במיוחד בעת זו של מלחמה – כשבמקביל מתקיימים מגעים על עסקה נוספת מול חמאס לשחרור חטופים, בתמורה לשחרור מחבלים.
סוגיית היחס לאסירים הביטחוניים עלתה לכותרות גם בשל הצהרות שניפק בשבועות האחרונים השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שדרש להחמיר בתנאיהם - בפרט של אלו שהשתתפו בטבח ב-7 באוקטובר ונלכדו. בחודש שעבר בן גביר אף התעמת בכנסת עם בני משפחות חטופים - שחששו שדיון שיזם בנוגע להצעת חוק עונש מוות למחבלים יביא לפגיעה בבני הערובה בעזה.
2 צפייה בגלריה
האסירים הביטחוניים יוצאים מכלא עופר
האסירים הביטחוניים יוצאים מכלא עופר
שחרור אסירים ביטחוניים במסגרת העסקה עם חמאס בחודש שעבר
(צילום: AP /Mahmoud Illean)
ישראל שחררה בחודש שעבר מאות מחבלים – קטינים ונשים – מבתי הכלא הביטחוניים, במסגרת העסקה הקודמת מול ארגון הטרור. אחד מהם, עומר עטשאן, התראיין אחרי שחרורו לרשת "אל-ג'זירה" וסיפר כי היה באותו תא יחד עם אבו עסב – וטען אז שהסוהרים הרביצו לשותפו. "תאיר שאל את הסוהר 'יש הודנה?' הסוהר ענה 'לא'. באותו לילה נכנסו הרביצו לו והרגו אותו", סיפר עטשאן.
בעקבות מותו של אבו עסב סיפרה אימו כי שוחחה עימו אחרי מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר, וכי הוא הביע בפניה ביטחון שישוחרר בעקבות חטיפתם של יותר מ-240 בני אדם לעזה: "דיברתי איתו בטלפון, והוא אמר לי, 'אמא עוד מעט תראי איך אני אשוחרר, בעסקת חילופי שבויים את תראי'".
משב"ס נמסר הלילה בתגובה: "מאז החלה מלחמת 'חרבות ברזל' קלט שירות בתי הסוהר אלפי אסירים ביטחוניים. לאור זאת, עלה רף האתגרים והאיומים מולם מתמודדים הסוהרים והם מבצעים משימותיהם ומתגייסים למאמץ הלחימה. נדגיש כי גם תחת המציאות הביטחונית הקשה בישראל, מקפיד הארגון בשמירה על המקצועית והערכיות. אירועים המחייבים בדיקה, ככל וישנם, יתקיימו בשיתוף פעולה מלא עם היחידה החוקרת עד לסיומה".