המגעים לעסקת חטופים נוספת נמשכים, אך נראה שהצדדים עדיין רחוקים מפריצת דרך. גורמים בישראל אומרים כי נראה שחמאס מקשיח עמדות, ומעלה דרישות מנותקות מהמציאות.
החמאס מתעקש על הפסקת אש ולא מוכן לחזור להפוגות זמניות, למרות שישראל מביעה נכונות לשקול הפוגות ממושכות יותר של בין שבוע לשבועיים - כולל שינויים בהיערכות הצבאית בעזה.
4 צפייה בגלריה
משפחות החטופים חוסמות את שער בגין בקריה, תל אביב
משפחות החטופים חוסמות את שער בגין בקריה, תל אביב
משפחות החטופים מפגינות מול הקריה
4 צפייה בגלריה
מחאה בתל אביב
מחאה בתל אביב
(צילום: REUTERS/Violeta Santos Moura)
העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח היום כי חמאס דחה הצעה ישראלית להפוגה של שבוע – בתמורה לשחרור עשרות חטופים מהשבי בעזה. גורמים רשמיים במצרים אמרו לעיתון כי ארגון הטרור יהיה מוכן לדון בשחרור חטופים ישראלים רק אחרי כניסתה לפועל של הפסקת אש.
ההערכה בישראל היא שהמשא ומתן על עסקת חטופים נוספת יימשך עוד ימים ארוכים, ולא יבשיל לפני השבוע הראשון של חודש ינואר. חופשת חג המולד תשפיע על המגעים, למרות שישראל הביעה נכונות להמשיך במשא ומתן מסביב לשעון כדי להגיע לעסקה.
הכותרת
בין הסכמי אוסלו למלחמה בדרום | שמעון שיפר
32:11
4 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר איסמעיל הנייה חמאס עזה
יחיא סינוואר איסמעיל הנייה חמאס עזה
"חמאס ידון בשחרור ישראלים רק כשתהיה הפסקת אש"
(צילום: AFP)
המשא ומתן עוסק בפעימה הומניטרית שכוללת את שחרורם של עד 40 ישראלים - שחרור הנשים שעדיין נמצאות בשבי (להערכת ישראל מדובר בשש או בשבע נשים) וכמה עשרות שבויים מבוגרים, חולים, פצועים ותשושי נפש. החמאס מצדו דורש בתמורה שחרור של אסירים כבדים - כולל רוצחים.
ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי, אמר שמתנהלים מגעים רציניים לשחרור חטופים מהשבי בעזה אך בשלב זה אין הודעה חדשה בנושא. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הנמיך ציפיות ואמר שאין צפי לעסקה בקרוב - "אך אנו דוחפים לעסקה כזאת".
4 צפייה בגלריה
ביידן בטקס הדלקת החנוכייה המסורתי בבית הלבן
ביידן בטקס הדלקת החנוכייה המסורתי בבית הלבן
ביידן הנמיך ציפיות - אין צפי לעסקה בקרוב
(צילום: רויטרס)
מזכיר המדינה אנתוני בלינקן אמר במסיבת עיתונאים כי ישראל וארה"ב מעוניינות לשחרר חטופים בתמורה להפסקת אש, ולדבריו הבעיה היא חמאס: "עסקת חטופים זה משהו שאנחנו מאוד רוצים לראות קורה. ישראל הייתה מאוד ברורה, ועד היום היא פתוחה לעסקה. הבעיה נשארה חמאס, והשאלה היא אם הוא מסוגל לעשות את המאמץ הזה".
בימים הקרובים צפוי מפגש נוסף של צוותי המשא ומתן. גורם ביטחוני אמר בהקשר זה כי בימים הקרובים "נדע אם בכלל יש עם מי לדבר".