פגישה חריגה בתל אביב, בהשתתפות בכיר הרשות הפלסטינית: במערכת הביטחון רוצים "להרגיע את השטח" לפני חודש הרמדאן, שנפיץ השנה במיוחד לאור המלחמה ברצועת עזה. כחלק מהמאמצים הללו התקיימה הערב (יום שלישי) פגישה חשאית יוצאת דופן בתל אביב בין ראש המל"ל צחי הנגבי, ראש השב"כ רונן בר, מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף רסאן עליאן ובכיר הרשות הפלסטינית חוסיין א-שייח.
2 צפייה בגלריה
רונן בר חוסיין א-שייח צחי הנגבי
רונן בר חוסיין א-שייח צחי הנגבי
ימנעו הסלמה? בר, א-שייח והנגבי
(צילום: יאיר שגיא, דנה קופל)
הרמדאן יחול השנה סביב 10 במרץ, ובפגישה - שנחשפה לראשונה על-ידי ירון אברהם בחדשות 12 - נכחו נציגים של שב"כ, כשבר עצמו השתתף בה לפרק זמן קצר מאוד. הצדדים דנו בדרכים להרגעת השטח, כולל הכנסת פועלים פלסטינים בגילי 45 ומעלה בכפוף לתחקיר ביטחוני ותחת תנאים מגבילים. א-שייח אמר שהכנסת הפועלים נחוצה כדי להקל על המצוקה הכלכלית בשטחי הרשות הפלסטינית. החלטה להכניס את הפועלים, נזכיר, נדחתה בקבינט המדיני-ביטחוני בלחץ השרים, חרף עמדתו של ראש הממשלה שתמך בכך.
במערכת הביטחון מתריעים שרבבות פלסטינים שעבדו בישראל עד ל-7 באוקטובר יושבים כבר ארבעה חודשים בבית, וצוברים "מרמור ותסכול" לנוכח חוסר היכולת שלהם לפרנס את משפחותיהם. שב"כ הזהיר לאחרונה את הדרג המדיני מפני הסלמה רחבה ביהודה ושומרון אם לא יוכנסו אלפי עובדים פלסטינים. בינתיים השרים בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר, ניר ברקת ורבים אחרים עומדים על התנגדותם, וכ-100 אלף פועלים לא מורשים להיכנס לישראל. מדי יום, נציין, נכנסים 9,000 פועלים פלסטינים לעבוד בהתנחלויות, וכמעט 5,000 נכנסים לישראל כדי לעבוד במקומות חיוניים.
2 צפייה בגלריה
תפילות יום השישי השלישי של הרמדאן בהר הבית
תפילות יום השישי השלישי של הרמדאן בהר הבית
100 אלף כנראה לא ייכנסו. הר הבית ברמדאן
(צילום: רויטרס)
בשב"כ ובצבא רואים את כניסת הפועלים כגורם מרסן לזירת איו"ש, כשמנגד המשטרה מזהירה שהדבר עלול להוביל לפיגועים בלב הארץ. הדיון התנהל בקבינטים הביטחוניים והכלכליים, עד שנתקע.
שאלה נוספת שעומדת על הפרק היא אם לאפשר השנה כניסת פלסטינים מהגדה להר הבית לתפילות הרמדאן. בשנה שעברה נכנסו 100 אלף פלסטינים מהגדה להר הבית, ואילו השנה עמדת המשטרה היא להכניס אפס פלסטינים מהגדה. כבר עתה מסתמן שלא תותר כניסת כמות כה גדולה של מתפללים פלסטינים להר הבית כמו בשנה שעברה, אך בצבא מצדדים בכניסה מסוימת של פלסטינים מהגדה אל ההר.
להמלצת המשטרה תחת השר בן גביר יהיה משקל משמעותי בהחלטה, מאחר שאת עיקר התסיסה האלימה בהר הבית הובילו בשנים האחרונות ערבים ממזרח ירושלים. הקלה משמעותית נוספת לפלסטינים מהשנים האחרונות, שתעלה להכרעת הקבינט, נוגעת לכניסה של עשרות עד מאות אלפי פלסטינים מהגדה לשטח ישראל, לטיולים וביקורים במקומות כמו יפו, עכו ומערב ירושלים.
לדרג המדיני יובהר שבתרבות המוסלמית מקובל לנצל את הרמדאן לתקופת קניות, בילויים ובזבוזים, והיעדר אלמנט זה עלול להשאיר בבית את הפלסטינים בגדה, ועוד ללא פרנסה בשל איסור הכנסת כ-100 אלף הפועלים לישראל. אם הקבינט ימשיך לאסור את כניסת הפועלים ואף יורה על הגבלת התנועה ברמדאן, יבהירו בדרג הביטחוני ששני איסורים אלו עלולים להוביל להפרות סדר אלימות במהלך חודש הרמדאן ולעלייה בכמות ההתרעות לפיגועים.
"חמאס מנסה מתחילת המלחמה לגרור את הפלסטינים ביהודה ושומרון, במזרח ירושלים ואת ערביי ישראל בעורף לאלימות ולטרור – ועד עכשיו לא מצליח. הרמדאן, כאירוע מאחד וחשוב לכל המוסלמים, יכול להיות הזדמנות ראשונה וממשית עבור חמאס להצליח בכך אם לא ננהג בצורה מקצועית וחכמה", ציינו גורמי ביטחון.